برگزاری کارگاه پیشگیری از خودکشی در پاکدشت

پاکدشت (پانا) - به همت کارشناسی مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش پاکدشت، کارگاه پیشگیری از خودکشی برای مدیران متوسطه اول دخترانه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۹۵۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری کارگاه پیشگیری از خودکشی در پاکدشت

میلاد دلخوانی، کارشناس مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهرستان‌ پاکدشت، با اشاره به اینکه آگاه‌سازی به شدت در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است، گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی همیشه مفید و مورد توجه بوده است، زیرا دانش‌آموزان در سنین نوجوانی و جوانی، در معرض خطر بوده و این آگاه‌سازی و انتقال اطلاعات بسیار تاثیرگذار و در نتیجه باعث افزایش سطح آگاهی می‌شود.

فاطمه سلیمانیان، مدرس کارگاه توانمندسازی مدیران متوسطه اول با موضوع پیشگیری از خودکشی که در سالن جلسات کانون فرهنگی شهدای پاکدشت برگزار شد، گفت: خیلی اوقات تعاریفی که عموم از خودکشی دارند متفاوت است. خودکشی می‌تواند علل گوناگون و پیچیده‌ای داشته باشد؛ هر عمل عمدی که فرد به خود وارد کند و منجر به مرگ می‌شود، خودکشی است‌، خودکشی از راه‌های متفاوتی اتفاق می‌افتد و خودکشی در جنسیت‌های مختلف متفاوت است، خودکشی‌های موفق (منجر به فوت) در جنس مذکر بیشتر است.

سلیمانیان در رابطه با علت‌های خودکشی بیان کرد: فرایند خودکشی ابتدا از میل به آرزو شروع می‌شود، یعنی فرد افکار مرگ را در سر می‌پروراند و در مرحله‌ بعد طرح‌ریزی کرده و در پایان به مرحله‌ اقدام می‌رسد. خودکشی یک رویداد چند عاملی است، بیماری‌های روانی، عوامل استرس‌زا ، اعتیاد و موارد دیگر از عوامل خودکشی محسوب می‌شود که طبق آمار، بیشترین تعداد، مربوط به رده سنی نوجوانان و جوانان است.

این دکتر روانشناس، در ادامه به راه‌کارهای کاهش خودکشی اشاره و خاطر نشان کرد: ساده‌ترین و در دسترس‌ترین راه درمان، تکنیک پیشگیری است و با روش "بتا" که مخفف شده‌ی بپرس، ترغیب کن، ارجاع بده است ، در این تکنیک از فرد در مورد انگیزه‌ی او برای این کار سوال می‌شود، ترغیب کنید، یعنی از کسانی که فرد به آن‌ها اطمینان دارد یا شما فکر می‌کنید که افراد موثری هستند درخواست کمک کنید ، مورد بعدی ارجاع دادن، یعنی همان مشاوره و منبع درمان است.

مدرس این کارگاه ، با بیان اینکه طی این کارگاه در خصوص وظایف مدیران و معلمان بحث و تبادل نظر شد افزود: از جمله موارد مطرح شده در این کارگاه آموزشی می‌توان به علل و عوامل افکار خودکشی و علل اقدام اشاره کرد.

سلیمانیان در پایان ضمن تاکید بر تدارک جلسات هدفمند با محوریت آموزش جلوگیری از افسردگی و خودکشی در دانش‌آموزان، عنوان کرد: با برگزاری این‌چنین جلسات، مدیران و مشاوران در مدارس، به معلمان و دانش‌آموزان کمک می‌کند که چطور به همسالان خود که در معرض خودکشی هستند، شناسایی و کمک دهند.

خبرنگار: عباس رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار