رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد:

دریافت مجوز جذب ۱۳۰۰ نیرو‌ در مدارس استثنایی

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اخذ مجوز جذب ۱۳۰۰ نیروی توان‌بخشی کاردرمان و گفتاردرمان و انجام تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون استخدامی آن خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۹۵۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
دریافت مجوز جذب ۱۳۰۰ نیرو‌ در مدارس استثنایی

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حمید طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در آیین نکوداشت اصحاب رسانه و خبرنگاران در مشهد ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رسانه در کنار حاکمیت، خانواده و سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از ارکان مهم تربیتی است. نقش اصحاب رسانه در حوزه آموزش و پرورش محدود به اطلاع‌رسانی و خبررسانی نیست بلکه رسانه‌های فعال در عرصه آموزش و پرورش دارای نقش و کارکرد تربیتی هستند. پس اصحاب رسانه در عرصه تعلیم و تربیت را شرکای راهبردی خود به‌عنوان یک رکن تربیتی می‌دانیم و معتقد هستیم رسانه‌ها باید در جریان اولویت‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزش و پرورش باشند تا جریان تربیت به‌درستی محقق شود.

وی در ادامه به تبیین برخی دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته پرداخت و گفت: از سال گذشته با یک نگاه نظام‌مند و منظومه‌ای، به ریل‌گذاری برای اجرای برنامه‌های تحولی از سطح ستاد تا مدرسه پرداخته شده‌ است.

طریفی حسینی از دو عنصر معلم و دانش‌آموز به‌عنوان محور برنامه‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش نام برد و برای نمونه در ذیل محور معلم به تشریح سیاست‌های کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده پرداخت و خبر از ایجاد نظام اختصاصی سنجش و پذیرش دانشجومعلم و برگزاری کنکور اختصاصی تربیت‌ معلم از سال آینده داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین به تغییرات فرایند آزمون استخدامی اشاره کرد و گفت: از فرایند آزمون تا مصاحبه و گزینش افراد متقاضی، حرفه معلمی تغییرات جدی داشته و همه این‌ها در راستای تربیت معلم مطلوب است زیرا نگاه به معلم و تاثیرگذاری او تغییر کرده است.

وی در تبیین دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر عنصر دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته به موارد دیگری اشاره کرد و گفت: کاهش ۱۱ درصدی کلاس‌های با تراکم بالاتر از 40 دانش‌آموز، راه‌اندازی ۲۰ مدرسه سمپاد جدید، رشد حدود 6 درصدی دانش‌آموزان عشایری، افزایش یک درصدی پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی و بازگشت ۴۰ هزار بازمانده از تحصیل ابتدایی به چرخه آموزش، رشد حدود 3 درصدی دانش‌آموزان استثنایی و جذب ۲۷ هزار بی‌سواد مطلق و ۱۹هزار نوسواد به چرخه آموزش از جمله دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته و بعد از دوره کرونا بوده‌اند.

معاون وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: روند کاهشی ورود دانش‌آموزان به رشته ریاضی که در طی 9 سال گذشته به صورت مستمر تا ۱۳ درصد کاهش یافته بود، متوقف شده و در سال گذشته شاهد افزایش حدود 2 درصدی دانش‌آموزان ریاضی در پایه دهم بوده‌ایم که این امر به تقویت علوم پایه در سال‌های آتی کمک خواهد کرد.

همچنین طریفی حسینی از افزایش 2 درصدی تعداد دانش‌آموزان رشته‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش و راه‌اندازی 46 هنرستان‌های فنی‌حرفه‌ای جدید در کشور با مشارکت سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها و برنامه‌ریزی برای توسعه متوازن و مبتنی بر آمایش آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای در کشور خبر داد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه به بیان نکاتی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور پرداخت و گفت: حدود 106 هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه در کشور وجود دارند که حدود ۸۴ هزار دانش‌آموز در مدارس خاص استثنایی و ۲۲ هزار دانش‌آموز در مدارس عادی به صورت تلفیقی و فراگیر در حال تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۶ رشته مهارتی برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه در دوره کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی در نظر گرفته شده‌است.

وی سنجش سلامت جسمانی نوآموزان بدو ورود را از دیگر وظایف سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور عنوان کرد و گفت: برخلاف سالیان گذشته که این اقدام در تابستان انجام می‌شد برای دانش‌آموزان ورودی مهر ۱۴۰۲ سنجش سلامت جسمانی از آذر‌ 1401 آغاز شده و در تیر‌ امسال به اتمام رسیده‌ است و موارد باقی‌مانده به صورت موردی در حال ارزیابی هستند.

طریفی حسینی یادآور شد: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از منظر ابعاد و مولفه‌های مختلف همانند زمان اجرا، سن شروع سنجش نوآموزان، مکان اجرا، عوامل اجرایی، مولفه‌های مورد سنجش و موارد دیگر مورد بازنگری جدی قرار گرفته‌ است که فقط با تغییر عنصر زمان شروع این برنامه و اجرای فرایندی آن در طول سال تحصیلی علاوه بر فراهم‌کردن امکان مداخله به‌هنگام برای نوآموزان دارای مشکل، اموری مانند ثبت‌نام به‌موقع دانش‌آموزان پایه اول، ثبت سفارش کتاب‌های درسی و توزیع آن‌ها در سطح استان‌ها و مناطق، ساماندهی نیروی انسانی، صدور ابلاغ و کلاس‌بندی دانش‌آموزان دوره ابتدایی را تسریع و تسهیل کرده‌ است.

وی افزود: برای اولین‌بار «مراکز جامع سنجش، آموزش، توان‌بخشی و مداخله به‌هنگام رشد ‌تربیتی» با ارتقای کارکردی و ماموریتی «مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری» ایجاد شده‌اند که گستره خدمات بیشتری دارند و اجرای برنامه ملی سنجش در ۷۵۰ مرکز موجود کشور باعث کاهش حدود ۵۰ درصدی ارجاعات تخصصی سنجش شده‌ است.

وی همچنین از اخذ مجوز جذب ۱۳۰۰ نیروی توان‌بخشی کاردرمان و گفتاردرمان و انجام تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون استخدامی آن خبر داد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر پوشش تحصیلی دانش‌آموزان استثنایی به‌ویژه در دوره پیش‌دبستانی و دبستان گفت: در این راستا طرح پیگیری بازماندگان از تحصیل افراد لازم‌التعلیم دارای معلولیت را با استفاده از سامانه شهید محمودوند و با همکاری معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم و در دوره متوسطه نیز توسعه آموزش‌های فنی‌‌وحرفه‌ای، ایجاد رشته‌های جدید، توزیع متوازن و مبتنی بر آمایش رشته‌های موجود، تامین نیروی انسانی متخصص و تجهیزات کارگاهی مورد نیاز هنرستان‌های استثنایی را خواهیم داشت.

معاون وزیر درباره توفیقات و اقدامات حوزه‌های پرورشی و تربیت‌بدنی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با یادآوری موضوع احیای امور تربیتی به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم دولت و وزارت آموزش و پرورش، به برگزاری هجدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز و بیست و سومین دوره مسابقات ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و مسابقات فرهنگی و هنری آنان در گروه‌های مختلف معلولیت با حضور بیش از 3 هزار دانش‌آموز اشاره کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از دیگر برنامه‌های پرورشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به تقویت نیروهای تخصصی پرورشی و امور تربیتی مدارس، تقویت زیرساخت نمازخانه‌های مدارس و حمایت از برگزاری اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت و سفرها و اردوهای تربیتی برای دانش‌آموزان اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار