مشاور وزیر آموزش‌و‌پرورش:

تغییر در شیوه پذیرش معلمان از برگ‌های زرین دولت سیزدهم است

تهران (پانا) - مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تغییر در شیوه پذیرش و جذب پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزگاری برای اولین بار در کشور، این اقدام را ‌یکی از برگ‌های زرین دولت سیزدهم برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۹۴۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد
تغییر در شیوه پذیرش معلمان از برگ‌های زرین دولت سیزدهم است

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، صبح امروز از فرآیند ارزیابی تکمیلی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزگاری در وزارت آموزش و پرورش بازدید کرد. سجاد صدیقی، مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش در بازدید با اشاره به تغییر در فرآیند جذب پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش نسبت به دوره‌های قبل گفت: پذیرفته‌شدگان در گذشته فقط با یک مصاحبه و گزینش به‌کارگیری می‌شدند اما از فرصت به‌دست‌آمده در آزمون امسال برای تغییر و تحول در شیوه گزینش معلمان استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه به منظور تحول در گزینش معلمان، شروع به بازطراحی فرآیند جذب و استخدام معلم کردیم، افزود: این اقدام به عنوان یکی از برگ‌های زرین دولت سیزدهم است. ایجاد تغییر و تحول، سختی‌های مربوط به خود را دارد اما دولت، سختی این کار را پذیرفت. برای این کار، شایستگی‌های صلاحیت را در قالب عمومی، تخصصی و اختصاصی طبق سند تحول بنیادین احصا کرده و یک بسته‌ای از شایستگی‌ها را تدوین کردیم.

صدیقی اظهار کرد: برخی از شایستگی‌ها با آزمون کتبی قابل ارزیابی بود اما برخی دیگر امکان نداشت. حداکثر ۴۰ درصد این شایستگی‌ها با آزمون کتبی قابل ارزیابی بود که در این راستا 40 درصد از نمره نهایی به نتیجه آزمون کتبی تخصیص داده شد.

مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت: آزمون استخدامی آموزگاری وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر 3 صلاحیت عمومی، تخصصی و اختصاصی تدوین شد و برای اولین بار، منابع آزمون را برای داوطلبان معرفی کردیم و در آزمون کتبی نیز از منابعی مانند قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب، راهنمای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و... استفاده شد که در آینده نیز کاربرد داشته باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته فقط چند رشته محدود برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش مورد قبول واقع می‌شد، گفت: تعداد رشته‌ها را در این آزمون به بیش از ۳۹ رشته افزایش دادیم که با محاسبه گرایش‌ها به بیش از ۷۰ مورد رسید.

صدیقی با اشاره به ارزیابی تکمیلی پذیرفته‌شدگان بعد از آزمون کتبی اظهار کرد: برای شایستگی‌های ارزیابی تکمیلی، ابزار تعریف کردیم که نزدیک‌ترین حالت به محیط واقعی کار، شبیه‌سازی بود به طوری که مصاحبه را هسته گزینش انجام می‌دهد و ۳ بخش دیگر را شبیه‌سازی کردیم.

مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، کانون الهام‌بخش محله است، خاطرنشان کرد: نقش معلم برای این کار، پررنگ است و نسبت او با خانواده، دانش‌آموز و اجتماع 3 موردی شد که در فرآیند ارزیابی تکمیلی اهمیت داشت.

وی گفت: در آزمون‌های قبلی، یک گروه ارزیابی تشکیل شده و روزانه ۴۰ نفر را ارزیابی می‌کردند اما در آزمون امسال، یک کانون ارزیابی متشکل از 8 نفر، روزانه 6 داوطلب را از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۵ بعدازظهر و حتی بیشتر، پذیرفته‌شدگان را بر اساس شایستگی‌ها ارزیابی می‌کنند.

صدیقی با بیان اینکه انجام این تغییر و تحولات و شکستن این کلیشه، بزرگترین چالش بود و حتی با مقاومت‌هایی نیز مواجه شدیم، خاطرنشان کرد: با این وجود، عزم خود را جزم کردیم تا دل معلمان گرم شود و این فرآیند هم‌اکنون در حال اجراست و تمام گروه‌های ارزیابان شامل 6 هزار ارزیاب در سطح کشور از معلمان هستند و حتی یک مورد برون‌سپاری نشده است.

مشاور وزیر و مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح کامل فرآیند ارزیابی تکمیلی پذیرفته‌شدگان گفت: در آزمون استخدام آموزگاری 28 هزار نفر قرار بود جذب شوند اما بیش از 11 هزار و 300 ظرفیت، خالی مانده و بیش از ۵۹ هزار نفری که در مرحله اول و چند برابر ظرفیت، پذیرفته شده‌اند برای حدود ۱۸ هزار شغل محل با یکدیگر رقابت می‌کنند.

احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز گفت: کارهای تحولی، ابتدا زحمت دارد اما در ادامه تبدیل به کاری فراگیر در کل کشور می‌شود.

وی افزود: انجام این تحول، کار بسیار بزرگی است که در راستای جذب معلمان شایسته در وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار