سرپرست گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

طول مدت خواب، از عوامل موثر در وزن دانش‌آموزان است

زنجتن(پانا)-سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، گفت طول مدت خواب از عوامل موثر در وزن افراد است و مقدار خواب یکی از مهم‌ترین عوامل در سلامتی کودکان و نوجوانان می‌باشد.

کد مطلب: ۱۳۹۳۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
طول مدت خواب، از عوامل موثر در وزن دانش‌آموزان است

سعیده محمدی ،اظهار کرد: از آنجا که ترشح برخی هورمون‌ها در زمان خواب صورت می‌گیرد، تنظیم متابولیسم بدن نیازمند خواب مناسب است.

وی با بیان اینکه مطالعات گسترده، ارتباط معکوسی بین میزان خواب و اضافه‌وزن نشان داده‌اند، افزود: از سوی دیگر تنظیم و نحوه توزیع چربی در بدن نیز منوط به خواب درست است.

سرپرست گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، خاطرنشان کرد: دقت در میزان خواب کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است تا علاوه بر ممانعت از افزایش وزن و چاقی در کودکان، باعث حفظ دیگر جنبه‌های سلامتی مرتبط با میزان خواب مناسب گردد.

وی کم‌تحرکی را از دیگر عوامل افزایش وزن و چاقی عنوان کرد که گاهی عاملی قویتر از غذا در نظر گرفته می‌شود وافزود: افزایش روزافزون شبکه‌های تلویزیونی، فیلم و برنامه جذاب برای این گروه سنی از یکسو و دسترسی کودکان و نوجوانان به فن‌آوری‌های روز و استفاده بازی‌های رایانه‌ای در کنار عدم فرصت والدین برای وقت گذاشتن و بودن در کنار فرزندانشان همه و همه سبب کم‌تحرکی و بی‌تحرکی کودکان شده است.

محمدی با بیان اینکه کم‌تحرکی در کودکان و نوجوانان علاوه بر افزایش شیوع چاقی در آنها سبب تغییرات فیزیولوژیک در متابولیسم بدن می‌شود، اظهار کرد: این امر در نهایت موجب بروز بیماری‌هایی چون مشکلات قلب و عروق، سندروم متاولیک، دیابت، پوکی استخوان و حتی انواع سرطان در آینده و بزرگسالی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار