در گفت‌وگو با پانا

سینما، تئاتر و کتاب درحوزه کودک و نوجوان نیاز به حمایت مسئولان دولتی دارد

تهران(پانا) - یک نویسنده و تهیه کننده تئاتر و سینما با گلایه از عدم حمایت از تولیدات حوزه کودک و نوجوان گفت سینما، تئاتر و کتاب حوزه های کودک و نوجوان برای ادامه حیات نیاز به حمایت مسئولان دولتی دارد.

کد مطلب: ۱۳۹۳۲۹۳
لینک کوتاه کپی شد
سینما، تئاتر و کتاب درحوزه کودک و نوجوان نیاز به حمایت  مسئولان دولتی دارد

امیر مشهدی عباس؛ نویسنده، متولد 1359 در تهران است که در 16 سالگی موفق به کسب دیپلم افتخار جوان‎ترین کارگردان مرکز هنرهای نمایش شده است. به گونه‌‌ای که اجرای 25 نمایش برای وزارت ارشاد در گروه سنی کودکان و نوجوانان، 4 نمایش برای شبکه 2 صدا و سیما، یک کار بلند داستانی برای شبکه 1 و دو سریال برای شبکه 5 در کارنامه هنری خود به یادگار دارد.

برنامه «فیتیله، جمعه تعطیله» که از به یادماندنی‌ترین برنامه‌های سیما بود با نگارش و تحریر این کارگردان شاخص تئاتر کودک توانست در دوران پخش، مخاطبان بسیاری را به سوی خود جلب کند و سالیان طولانی کودکان را میهمان تلویزیون کند. علاوه بر این، فعالیت‎ در هیأت موسس و هیات مدیره انجمن تئاتر کودکان و نوجوانان خانه تئاتر ایران، مدیر اولین کارگاه تخصصی تئاتر کودک و نوجوان دانشگاه تهران (تالار مولوی) و سال‎‌ها تدریس در مراکز مختلف از دیگر فعالیت‌‌های وی در حوزه تئاتر و سینما بوده است.

این نویسنده حوزه کودک در گفت و گو با پانا به مشکلات این روزهای سینمای کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: «سینمای کودک و نوجوان که روزگاری اوقات فراغت کودکان کشور را پر می‌کرد اکنون رو به افول است به گونه‌ای که به جهت حمایت نکردن، ساخت و تولید فیلم در حوزه سینما و تئاتر کودک و نوجوان بسیار کمرنگ شده است.

وی تاکید کرد: «بحث و موضوع فرهنگ و هنر کودک و نوجوان فلسفه عمیقی دارد که متأسفانه آن‌چنان توجه ای به آن نمی‌شود.»

مشهدی عباس در ادامه درباره حضورش در جشنواره فیلم کودک و نوجوان و اینکه بین ساخت فیلم اول و دومش فاصله افتاده است، اظهار کرد:«متأسفانه هنوز فیلم نامه‌ای که به بنیاد فارابی ارسال کردیم دیده نشده است، به همین دلیل به احتمال زیاد امسال فیلمی از من در جشنواره حضور نخواهد داشت.»

وی خاطرنشان کرد: «مشکلات این روزهای فیلمسازان کودک و نوجوان بسیار است و یکی از بزرگترین مشکلات هنرمندان نبود بودجه کافی است، برای مثال؛ اگر به فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای شود و بودجه مناسبی در اختیارشان قرار داده شود، می‌توانند فروش فوق العاده‌ای را رقم بزنند.»

این نویسنده و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: «سینما، تئاتر و کتاب حوزه های کودک و نوجوان نیاز به حمایت برای تولید دارند.»

وی افزود:« آثار کودک و نوجوان به تنهایی می‌‌‌تواند درآمدزایی فوق‌العاده‌ای داشته باشد زیرا کانون‌ها، فرهنگسراها، مدارس و... پشتیبان و فروشنده آثار کودک و نوجوان هستند.»

مشهدی عباس در ادامه از کم کار شدن اکثر کارگردان ها و تهیه کننده های کودک و نوجوان گفت:« روند کار سخت و پیچیده است و در این میان از کسانی که واقعا به این حوزه وارد هستند ایرادهای عجیب و غریبی گرفته می شود، از دیدگاه من کاری که نظر چندین نفر در آن دخیل باشد در نهایت هیچ کدام از اجزایش با یکدیگر هم‌خوانی ندارند.»

نویسنده «فیتیله،جمعه تعطیل تعطیله» گفت:« هنرمندان کودک و نوجوان می‌خواهند فیلم بسازند اما نمی‌دانم چرا فارابی و کانون پرورش فکری، کمکی نمی‌کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار