بررسی گزارش حسابرس رسمی شورا در خصوص عملکرد مالی سازمان تاکسیرانی

تهران (پانا)- گزارش حسابرس رسمی شورای شهر تهران در خصوص عملکرد مالی سال‌های 1400 و 1401 سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در یکصد و شصت و ششمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفته و بندهای تکلیفی شورا جهت اجرا در فرصت یک ماهه، تصویب شد.

کد مطلب: ۱۳۹۲۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
بررسی گزارش حسابرس رسمی شورا در خصوص عملکرد مالی سازمان تاکسیرانی

گزارش حسابرسی شورا در خصوص سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برای سال مالی ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۱ در یکصد و شصت و ششمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت.

حسابرس رسمی شورا در گزارش خود چنین توضیح داد: به نظر این موسسه صورت‌های مالی یاد شده، وضعیت مالی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برای تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی تا تاریخ مزبور و نیز صورت‌های مالی یاد شده برای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برای سال مالی ۱۴۰۱، در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی آن را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور را از تمام جنبه‌های با اهمیت طبق استانداردهای حسابداری به ترتیب به نحو مطلوب و منصفانه نشان می‌دهد.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در ادامه روند بررسی و پس از ارائه گزارش حسابرس، به ذکر نکاتی پرداخته و بیان کرد: همانطور که ملاحظه شد بیشتر بندهای مذکور در گزارش ۱۴۰۰ حسابرس برای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گزارش سال ۱۴۰۱ رفع شده بود. از اقداماتی که امسال انجام شد این بود که در قراردادهای منعقد شده با حسابرسان، آن‌‎ها موظف شدند که نامه مدیریتی را هم ارائه کنند که در ارائه گزارش سال ۱۴۰۱ لحاظ شده بود.

وی افزود: از جمله نکاتی که در نامه مدیریتی مطرح شده این است که این سازمان کمیته حسابرسی یا حسابرسی داخلی بر اساس اعلام حسابرس ندارد و این باعث می‌شود که خطراتی که در عملیات سازمان و یا نقاط ضعف سیستم در کنترل‌های داخلی مورد شناسایی قرار نگیرد؛ ضمن اینکه درباره چگونگی اجرای مصوبات و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها نظارت صحیح و به موقعی ممکن است وجود نداشته باشد، لذا حسابرس پیشنهاد داده که این کمیته برای نظارت هرچه بهتر تشکیل شود.

آخوندی در ادامه اظهاراتش به عدم استفاده مناسب از ساختار سازمانی اشاره کرده و گفت: ساختار سازمانی در سازمان تاکسیرانی وجود دارد اما از نظر حسابرس، این ساختار سازمانی به نحو مناسبی استفاده نمی‌شود. بنابراین در گزارش پیشنهاد شده که کارگروهی تشکیل شده و بر نحوه اجرای ساختار سازمانی صحیح نظارت کند به طور مرتب گزارش آن را به مدیریت سازمان ارائه دهد. عدم وجود نظام ارزشیابی مدون در سازمان تاکسیرانی، از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، شاخص‌های ارزیابی عملکرد کارکنان نیز در سطح سازمان مشخص نیست و در گزارش پیشنهاد شده که این آئین نامه تدوین و نهایی شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در ادامه به اصلاح و بازنویسی اساسنامه‌ها تأکید کرد و گفت: از جمله نکات بسیار مهم در خصوص این سازمان مربوط به اساسنامه‌هاست در ابتدای این دوره در شورا این تصمیم اتخاذ شد که اجرای اساسنامه‌ها متوقف شده و در مورد آنها دوباره تصمیم گیری شود؛ نکته‌ای که در مورد اساسنامه مربوط به همه سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز صدق می‌کند. برخی اساسنامه‌ها حداقل به ۴۰ سال گذشته مربوط است.

وی ادامه داد: امور مالی سازمان به برخی از فرآیند عملیات حسابداری از جمله محاسبه استهلاک، اتمام عملیات حسابداری و بستن حساب‌ها دسترسی ندارد که این باعث می‌شود صورت‌های مالی با تأخیر انجام شود. لذا پیشنهاد شده است که همه عملیات حسابداری سازمان در خود سازمان انجام شده و واحد انفورماتیک تنها بر وظیفه کنترل خود متمرکز شود. لیست اموال نیز با داده‌های دفاتر مطابقت ندارد که سازمان باید در این خصوص نیز توضیحاتی را ارائه دهد.

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا تذکر داد: بهتر است که در گزارش‌های حسابرسی ارزیابی سازمان‌ها را نیز ارائه دهیم؛ به این معنی که میزان تحقق اهداف، سطح موفقیت و آنچه پیش بینی شده که این سازمان در آن مسیر حرکت کند در گزارش‌ها بیان شود. نکته‌ای که در گزارش‌های حسابرسی دیده نمی‌شود و عمدتاً به مسائل شکلی پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در خصوص سازمان تاکسیرانی مطرح است؛ این است که مدت زمان زیادی از مأموریت و مسئولیت هیئت عامل این سازمان گذشته است. ماه‌هاست که لایحه پیشنهادی اعضای هیئت عامل سازمان تاکسیرانی منتظر امضا برای ارسال به شورای شهر است و نمی‌دانیم که چرا این کار انجام نمی‌شود. اگر این افراد را قبول ندارند؛ افراد دیگری را معرفی کند و اگر مورد قبول هستند؛ چرا باید امضای نامه، ماه‌ها به تعویق بیفتد.

صندوق کارآفرینی امید، موضوع دیگری بود که رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به آن پرداخت و اظهار داشت: باید تسهیلات لازم برای نوسازی تاکسی‌های شهر تهران اختصاص یابد. در سال گذشته به طور کل ۲۸۰۰ تاکسی نوسازی شد و در سال جاری نیز تاکنون کمتر از ۶۰۰ تاکسی نوسازی شده که عمدتاً هم بدون استفاده از وام بوده است. لذا تقاضا می‌شود به شیوه مناسبی از طریق شهرداری مسئله وام صندوق کارآفرینی امید پیگیری شود. واردات خودروی نو و دست دوم مربوط به حقوق مردم شهر است و باید از موهبت کیفیت برخوردار باشد که این مورد هم توجه قرار نگرفته است، درخواست می‌شود در این باره به نحو مقتضی اقدامات لازم انجام شود.

تشکری همچنن افزود: نکته دیگری که در گزارش حسابرس مغفول مانده، پرداخت مانده طلب سرویس مدارس استثنایی در سال ۱۴۰۱ است. کسانی که سرویس معلولین و مدارس استثنایی را انجام داده‌اند؛ مدعی طلب خود از شهرداری تهران هستند. لذا درخواست می‌شود که حسابرس نیز این موضوع را مورد پیگیری قرار دهد تا از بلاتکلیفی خارج شود. عدم ارائه نقدینگی به این سازمان از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد که در این باره حمایت اندکی از رانندگان تاکسی صورت گرفته است. نکاتی این چنین در گزارش حسابرس متاسفانه مغفول بوده است.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورا نیز در ادامه بررسی این گزارش گفت: در گزارش سال ۱۴۰۰ بحثی تحت عنوان ۳۰۰ میلیون تومان هزینه مطالبات مشکوک الوصول مطرح شده است. حال این سئوال مطرح است که چه فرآیندی انجام می‌شود که مطالبات، تبدیل به مطالبات مشکوک الوصول می‌شود؟ به نظر می‌رسد این موضوع نیازمند یک وحدت رویه است. یعنی همه سازمان در این خصوص باید دارای یک وحدت رویه باشند. درخواست می‌شود که در این مورد توضیحات لازم ارائه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار