خدمتی خالصانه و واقعی درایام سوگواری امام حسین(ع)

تهران (پانا) - ایام محرم و برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) فرا رسیده است. این ایام برای همه مردم حال و هوایی متفاوت و معنوی ایجاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۹۱۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد
خدمتی خالصانه و واقعی درایام سوگواری امام حسین(ع)

به لحاظ حضور همگانی و عمومی مردم در مراسم عزاداری و گستردگی و عظمت این حرکت مردمی و حضور خودجوش همه اقشار، باید نکات خاصی مورد توجه قرار گیرند تا علاوه بر حفظ خلوص و معنویت مراسم، بر شکوه و ابهت آن نیز افزوده شود. چرا که گاهی در مراسم عزاداری هیئت‌ها و دسته‌های سوگوار، مسائلی مورد غفلت قرار می‌گیرد و در نتیجه آن سوءتعبیرهایی به وجود می‌آید. مانند عادت ناخوشایند ریختن زباله انبو‌ه روی زمین که مختص دهه محرم یا مناسبت‌های دیگر نیست و در هر مجال دیگری نیز بروز و نمود پیدا می‌کند؛ مثل گردش‌های نوروزی و به شکل ویژه‌تر در روز طبیعت. عادتی که بسیار برایمان عادی شده است و به همین دلیل، هر جا بیشتر تردد می‌کنیم، بیشتر نشانه‌های زشت به جا مانده از آن را می‌توان دید.

پرواضح است که این روزها، استقبال زیادمان از حضور در مراسم عزاداری نیز مشمول تعریف فوق می‌شود و رهاسازی زباله در معابر و خیابان‌ها به اوج می‌رسد؛ اتفاقی که توزیع حجم فراوان غذاها و نوشیدنی‌های نذری در این دهه بر شدت آن می‌افزاید و به خلق صحنه‌های نامطلوبی منجر می‌شود.

صحنه‌هایی که مترادف با افزودن زحمت رفتگران و مأموران جمع‌آوری و دفع زباله است و گاه زدودن آن از چهره شهر به زمان نیاز دارد، چون آمارها حکایت از دو برابر شدن حجم زباله‌های شهری در این روزها دارد. حال آن‌که توان شهرداری‌‌ها برای جمع‌آوری زباله و زباله‌روبی از خیابان‌ها و معابر، محدود و ثابت است.

از این رو در این چند روز شاهد تلاش‌های خودجوش گروهی از جوانان و نوجوان در راستای جمع آوری زباله‌های نذری هموطنان از گوشه و کنار معابر و خدمات خالصانه آن‌ها هستیم.

البته باید به این نکته توجه ویژه شود در صورتی که مصرف بی‌رویه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی همچنان ادامه داشته باشد و مردم و دولت برای جایگزینی این مواد اقدامی نکنند، سال‌های آینده مشکلات و معضلات شدید زیست محیطی گریبانگیرمان خواهد شد که رفع آن به این راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

دانش‌آموز خبرنگار: غزل کشاورز نوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار