در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

مخالفت با ورود اتوبوس‌های یورو4 به پایتخت

مهدی پیرهادی: دولت و شهرداری در برابر مافیای قدرت و ثروت مقاومت کنند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از تصمیم ورود اتوبوس‌های درون‌شهری با استاندارد یورو 4 انتقاد کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۹۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
مخالفت با ورود اتوبوس‌های یورو4 به پایتخت

مهدی پیرهادی در گفت‌وگو با پانا درخصوص برخی انتقادها برای ورود اتوبوس‌های یورو 4 به شهر تهران گفت: «اعلام موضعی که سازمان محیط زیست درخصوص عدم واردات خودروها و اتوبوس‌هایی با استاندارد یورو4 داشته، اقدام کارشناسی و درستی است. تا وقتی خودروهای کم کارکرد با قیمت‌های پایین با استاندارد یورو 5 آماده فروش به کشورهای متقاضای خرید است، چرا باید به سراغ استاندارد یورو4 برویم؟ اما برخی‌ها به دنبال یورو4 هستند.»

وی تاکید کرد: «نه دولت و نه شهرداری، نباید تحت فشار مافیای قدرت و ثروت قرار بگیرند و باید در مقابل برخی افراد زیاده‌خواه و افرادی که ممکن است قصد سودجویی در این زمینه داشته باشند، محکم بایستند و برای استانداردی که سازمان محیط زیست مشخص کرده و در قانون هم آمده بر اساس همان استاندارد یورو5 اقدام کنند؛ چراکه بنزین تولید داخل استاندارد یورو5 دارد و می‌تواند پاسخگوی آن نوع خودروها باشد.»

باید به سمت استفاده از خودروهای پاک برویم

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید به سمت استفاده از خودروهای پاک برویم، گفت: «نباید برگشت به عقب داشته باشیم. وقتی می‌توانیم از اتوبوس‌های برقی و هیبریدی استفاده کنیم، نباید به سراغ استانداردی که در کشورهای اروپایی منسوخ شده برویم و نباید از استانداردهایی که قبلا در کشور مصوب کردیم عقب‌نشینی کنیم. اکنون کشورهای اروپایی در حال عبور از استاندارد یورو5 هستند و به سمت یورو6 رفته‌اند. از دولت‌مردان انتظار داریم اگر قرار است وارداتی صورت بگیرد از استاندارد یورو5 و خودروهایی که این استاندارد را دارند استفاده کنند.»

رئیس کمیسیون سلامت شوری شهر تهران یادآور شد: «این یک زنجیره است و اگر از زنجیره مرتبط با این موضوع عقب‌گرد کنیم، زیان‌های جبران‌ناپذیری برای نسل بعد دارد؛ کما اینکه در بحث موتورسیکلت‌های کاربراتوری، دولت وقت مجوزهایی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری صادر کرد که اکنون شاهد ضرر آن موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوا هستیم و فاجعه‌آمیز است. موتورسیکلت‌ها به‌سرعت از استاندارد خارج می‌شوند و به‌شدت آلایندگی دارند و یک موتورسیکلت فرسوده بین هفت تا 14 برابر آلودگی ایجاد می‌کند و نباید در آن مقطع چنین مجوزی داده می‌شد.»

موضوعات محیط‌زیستی موضوعات سیاسی نیست

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید تصمیمی بگیرد که دولت بعدی در مورد آن قضاوت کند، تصریح کرد: «موضوعات محیط‌زیستی موضوعات سیاسی نیست و موضوعاتی است که با سلامت جان شهروندان در ارتباط است و بر سر این موضوع نباید به هیچ عنوان تسامح و عقب‌گردی وجود داشته باشد. توصیه به دولت‌مردان این است که با قدری تلاش و کوشش بیشتر به سراغ خودروها، اتوبوس‌ها، موتورسیکلت‌ها و کامیون‌هایی بروند که استانداردهای روز دنیا را دارند و مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته به سراغ تکنولوژی‌های روز مثل اتوبوس‌های برقی و ماشین‌های هیبریدی برویم.»

پیرهادی خاطرنشان کرد: «تصمیمی که مجلس و دولت برای واردات خودروهای هیبریدی گرفتند، اقدام خوبی است. خودروهای برقی و هیبریدی در قانون جدید کمترین عوارض را دارند. این یک کار کارشناسی است و امیدواریم مداوم باشد و در آینده دولت به خاطر فشار خودروسازان هوس نکند این را قطع کند. هنوز واردات شروع نشده نگرانیم که خودروسازان و مافیای قدرت و ثروتی که پشت برخی خودروسازان هستند به دولت فشار بیاورند که دولت واردات خودروهای هیبریدی و برقی و برخی خودروهایی که می‌تواند باعث تنظیم بازار و کیفیت بالا در حوزه استفاده مردم از خودرو شود را متوقف کند و امیدوارم دولت محکم بر سر تصمیم خود بایستد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار