رئیس فدراسیون بسکتبال در نشست خبری تاکید کرد:

آموزش و استعدادیابی در دستورکار جدی فدراسیون بسکتبال؛ تیم‌های پایه حمایت می‌شوند

اعلام آمادگی ۲۳۰ تیم برای شرکت در لیگ بسکتبال نوجوانان و جوانان/ تیم ملی بسکتبال بانوان در تورنمنت ویلیام جونز شرکت می‌کند/ یک مربی برزیلی برای تیم بسکتبال سه‌نفره آقایان انتخاب شده است/ سهراب کیهانی مدیر تیم‌های ملی خواهد شد/ چرا مربی خارجی برای تیم ملی انتخاب شد

تهران (پانا) - رئیس فدراسیون بسکتبال با بیان اینکه تمرکز این فدراسیون بر آموزش و استعدادیابی است تاکید کرد که تیم‌های دختران و پسران زیر ۱۶ ساله ایران، آینده بسکتبال را خواهند ساخت.

کد مطلب: ۱۳۸۸۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و استعدادیابی در دستورکار جدی فدراسیون بسکتبال؛ تیم‌های پایه حمایت می‌شوند

جواد داوری در این نشست با بیان اینکه ۱۶ ماه از حضور بنده در فدراسیون بسکتبال گذشته است، گفت: در این مدت تلاش کردیم زیرساخت‌ها اصلاح شود. تلاش داریم مسائلی که بسکتبال از آن باید به انتفاع برسد به انجام برسانیم. تفکر من این است که ابتدا در آسیا سهمیه‌های آسان را بگیریم. باید تلاش بیشتری بکنیم که از این تفکر آسیا خارج شویم و جهانی فکر کنیم. لازمه آن هم توجه به رده‌های پایه است و بیشتر از قبل باید به بحث پایه و آموزش در بسکتبال توجه شود.

وی ادامه داد: در این زمینه یکی از اقدامات مهم برگزاری مسابقات است. در این راستا سازمان لیگ مستقل را تشکیل دادیم با پروتکل‌های نزدیک به بین‌الملل. در حوزه بین‌المللی باید به‌روزتر باشیم و این سازمان با هدف جداسازی از بدنه فدراسیون بسکتبال تشکیل شده و از این طریق حواشی لیگ‌ها از فدراسیون دور خواهد شد و ما به وظایف اصلی خود خواهیم رسید.

برنامه آموزش و استعدادیابی فدراسیون بسکتبال تا ۱۴۱۰

داوری در این زمینه افزود: اعتقاد دارم استعدادیابی و کشف استعداد قطعا مثل گذشته نیست. اینگونه نیست افرادی را انتخاب کنیم و گلخانه‌ای پرورش دهیم. باید شرایط در تمامی شهرها به‌گونه‌ای باشد که استعدادیاب‌های ما حضور داشته باشند و تا ۱۴۱۰ برنامه‌ریزی تیم‌های پایه ما انجام شده است و این برنامه‌ریزی چه من باشم و چه نباشم باید این سیستم وجود داشته باشد و اجرا شود. در علم روز استعدادیابی ثابت شده است که باید در زمانی نیروها را رصد کنید و آینده را بسازید. اعتقاد دارم که بهترین بازیکن زیر ۱۰ سال ما می‌تواند بهترین بازیکن تیم ملی ما شود.

اعلام آمادگی ۲۳۰ تیم برای شرکت در مسابقات بسکتبال نوجوانان و جوانان

رئیس فدراسیون بسکتبال گفت: از سال گذشته با اینکه دیر هم شده بود اما تیم‌های زیر ۱۶ ساله دختران و پسران تشکیل شد و انشالله آینده بسکتبال را این افراد تشکیل دهند. یکی از معدود رشته‌های توپی هستیم که در رده نوجوانان و تیم‌های پایه ما حدود ۲۳۰ تیم اعلام آمادگی کرده‌اند تا در مسابقات نوجوانان و جوانان شرکت کنند. تیم‌های ملی پایه ما اصلی‌ترین مرکز استعدادیابی‌شان همین مسابقات است و تلاش می‌کنیم با نظارت بهتری از بچه‌ها بتوانیم این نیروها را برای آینده آماده کنیم. قطعا تمرکز بر رده‌های پایه جواب خوبی به بسکتبال کشور می‌دهد.

داوری با بیان اینکه اگر ما زمانی توانستیم در آسیا مقام بگیریم به خاطر توجه به تیم‌های پایه بود، گفت: از لحاظ هوش و فیزیک و بسیاری از فاکتورها، ایران را با کشورهای اروپایی مقایسه می‌کنم و به آن اعتقاد دارم. کشورهای آسیایی هم با هزینه‌های زیاد روی تیم‌های پایه کار می‌کنند اما ما با فاکتور غیرت و قدرت ایرانی هستیم و همیشه توانسته‌ایم برای کشورمان اقتخارآفرین باشیم.

بانوان توانایی بالایی دارند، اعزام‌ها را با قدرت ادامه می‌دهیم

تیم ملی بسکتبال دختران زیر ۱۶ سال ایران در فینال مسابقات کاپ آسیا با وجود شکست برابر فیلیپین برای نخستین بار در رقابت‌های آسیایی در این رشته عنوان نایب قهرمانی را به ارمغان آورد. داوری موفقیت تیم ملی بانوان را تبریک گفت و ادامه داد: قطعا بانوان ما توانایی بالایی دارند اما خواسته نشده است. خداراشکر سال گذشته تمام اعزام‌ها را در بخش خانم‌ها و آقایان انجام دادیم و این اقدام را با قدرت ادامه می‌دهیم چون باید در میادین مختلف حاضر شوند.

تیم بانوان امروز عازم اردن می‌شوند

داوری گفت: همچنین تیم‌ بانوان کشورمان برای بازی‌های دوستانه عازم اردن می‌شوند و پس از آن نیز در تورنمنت ویلیام جونز حاضر خواهند شد.

برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی مربیان در ۸ منطقه کشور

رئیس فدراسیون بسکتبال به بحث آموزش هم اشاره کرد و گفت: اینکه ما بتوانیم آموزش فدراسیون را با فیبا همسو کنیم باید تلاش کرد. در این راستا رنگ‌بندی کارت‌ها مطرح شد و امیدوارم مربیان در سال‌های آینده بچه‌ها را به بازی دعوت کنند نه رقابت، چون از طریق توسعه این رشته اتفاق خواهد افتاد. این نگرش منجر می‌شود تا تمام بچه‌ها دیده شوند. کلیه کارت‌ها تا سال ۱۴۰۳ اعتبار دارند و پس از آن به‌روزرسانی خواهد شد. مربیان باید در دوره‌های دانش‌افزایی شرکت کنند، دیگر نباید مثل سابق باشد که مثلاً یک شخص از ۲۵ سال پیش کارت اشتغال داشته باشد و همان باشد و هیچ فراگیری دیگری صورت نگرفته باشد. بنابراین قرار شده در ۸ منطقه کشور بحث‌های دانش‌افزایی را داشته باشیم.

داوری تاکید کرد: بحث آموزش برای من خیلی مهم است و آن را ادامه خواهم داد و امیدوارم این استمرار باشد و قطعا با حمایت‌هایی که از آموزش صورت خواهد گرفت این اتفاق خواهد افتاد.

بسکتبال سه‌نفره باید سازمان جدا داشته باشد

رئیس فدراسیون بسکتبال در ادامه این نشست به بسکتبال سه نفره اشاره کرد و گفت: معتقدم در آینده این رشته باید سازمان جدا داشته باشد. این رشته وارد المپیک شده است. یک مربی برزیلی خوب هم برای تیم آقایان انتخاب شده است و در خلال حضورش در ایران تلاش خواهیم کرد که دوره‌های دانش‌افزایی را از طریق ایشان برگزار کنیم. همچنین تلاش خواهیم کرد تیم بانوان را نیز به بازی‌های هانگژو اعزام کنیم.

وی با بیان اینکه باید برای حضور داوران کشور در سطح بین‌الملل تلاش کنیم، گفت: قطعا در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

داوری به تیم ملی بزرگسالان هم اشاره کرد و گفت: سال ۲۰۱۵ آخرین سالی که بنده افتخار حضور در تیم ملی را داشتم استارت نیاز به نسل جدیدی زده شد. اگر قرار است رنج سنی تیم ملی بزرگسالان ما ۲۵ است تیم پشتیبان ما و یک رده پایین‌تر باید حتما ۲۱ سال باشند.

مربی تیم ملی نباید در لیگ و باشگاه فعالیت داشته باشد

رئیس فدراسیون بسکتبال در ادامه افزود: مربیان تیم ملی باید مستقل از لیگ باشند و هر لحظه که مربی ایرانی هم برای تیم ملی انتخاب شود اجازه کار به او در لیگ و باشگاه را نخواهیم داد.

چرا مربی خارجی برای تیم ملی انتخاب شد

داوری درباره کنار گذاشتن سعید ارمغانی از هدایت تیم ملی نیز گفت: آقای ارمغانی انسان بسیار توانمندی است اما ما در جهت تسریع در تغییر این نسل بسکتبال به این نتیجه رسیدیم که مربی خارجی انتخاب کنیم و آقای هاکان دمیر انتخاب شد.

وی درباره دلایل فسخ نشدن رسمی قرارداد ارمغانی نیز گفت: آقای ارمغانی هم اعلام کرده‌اند، ایشان و ما در یک بند اختلاف نظر داریم. اگر ایشان به ایران بیایند یا به صورت آنلاین، آن اختلاف نظر را برطرف می‌کنیم تا قرارداد دوستانه فسخ شود. هیچ مشکلی با هم نداریم و فقط در پی برطرف کردن اختلاف نظر هستیم.

تغییر سرپرست تیم ملی بسکتبال پس از انتقادات به بهادرزاده

با اعلام جواد داوری رئیس فدراسیون بسکتبال ایران، سهراب کیهانی سرپرست تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو و جام جهانی بسکتبال خواهد بود. پیش از این علی بهادرزاده به عنوان سرپرست تیم ملی بسکتبال معرفی شد اما به دلیل انتقاداتی که به این انتخاب فدراسیون وارد بود، کیهانی که نایب رئیس فدراسیون است به عنوان سرپرست انتخاب شد. داوری گفت: سهراب کیهانی به‌زودی به عنوان سرپرست و مدیر تیم‌های ملی معرفی خواهد شد و کار خود را آغاز خواهد کرد.

اگر حدادی برسد حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم

وی در مورد شرایط تیم ملی بسکتبال در جام جهانی و بازی‌های هانگژو تاکید کرد: هدف ما ارائه بازی‌های خوب در جام جهانی است و در بازی‌های آسیایی نیز به دنبال موفقیت هستیم. در ورزش بسکتبال یک اتفاق همه‌چیز را رقم می‌زند. صحبت کردن در مورد مقام و جایگاه درست نیست اما ما تلاش خواهیم کرد و اگر حامد حدادی برسد حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم.

رئیس فدراسیون بسکتبال درباره نارضایتی‌ها نسبت به وضعیت پرداختی‌های لیگ بسکتبال بانوان نیز گفت: حضور کلیه تیم‌های حاضر در لیگ آتی بسکتبال بانوان منوط به تسویه حساب با اعضای تیم در فصل قبل است و اصلا اجازه نخواهیم داد که تیمی بدون تسویه حساب در لیگ شرکت کند. حتی اگر این اتفاق باعث تقلیل تعداد تیم‌های لیگ شود.

داوری گفت: بسکتبال رشته‌ای است که در دل خانواده‌ها هست و قطعا می‌تواند به جایگاه خود یعنی بعد از فوتبال دست پیدا کند و این هدف ماست و قطعا دنبال خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون بسکتبال درباره روابط بین‌الملل فدراسیون با FIBA نیز گفت: هاکوپ خاجیریان، دبیر کل فیبا آسیا در جریان امتناع تیم ملی استرالیا برای حضور در ایران، طرف ما را گرفت، پس این یعنی ما ارتباط خوبی با او داریم. من همچنین ارتباط خوبی با دبیر فدراسیون جهانی دارم و اعتقاد دارم که در نشست بعدی فدراسیون جهانی، شیخ ثانی، رییس فیبا خواهد شد. بعد از جام جهانی از مسئولان آسیایی و جهانی دعوت خواهم کرد به ایران بیایند. عدم حضور مسئولان جهانی در ایران اصلا خوب نیست.

جواد داوری به احتمال دریافت میزبانی مسابقات بین‌المللی توسط ایران نیز اشاره کرد و گفت: مشکل سخت افزاری داریم اما درخواست میزبانی کاپ آسیا ٢٠٢٥ و جوانان ٢٠٢٤ آسیا را داده‌ایم. البته واقعا سخت است با شرایطی که داریم. امیدوارم یکی از این میزبانی‌ها را بگیریم چون در رشد و توسعه بسکتبال ایران تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه هیچ واهمه‌ای از بحث مالی ندارم، گفت: مدیر باید بتواند پول پیدا کند. انشالله اسپانسر ما هم اگر بیاید دست ما بازتر می‌شود.

داوری تاکید کرد: مهمترین بحث برای من این است که الان هیات‌ها، لیگ‌ها و مینی بسکتبال در همه شهرها فعال است و نتیجه آن را در سال‌های آینده مشاهده خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار