کنعانی در نشست خبری:

جمهوری اسلامی بیانیه مشترک روسیه و شورای خلیج فارس را مردود تلقی می‌کند

وزیر خارجه عمان امروز به تهران می‌آید

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت جمهوری اسلامی ایران موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت خود را بر جزایر سه گانه هیچ‌گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و بیانیه مشترک روسیه و شورای خلیج فارس را مردود تلقی می‌کند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۱۳۸۷۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
جمهوری اسلامی بیانیه مشترک روسیه و شورای خلیج فارس را مردود تلقی می‌کند

ناصر کنعانی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان، درباره بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج فارس، اظهار کرد: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها یک اصل شناخته شده و انکارناپذیر مبتنی بر منشور ملل متحد است. جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی را اصلی لازم‌الاجرا می‌داند و در صورتی که این اصل نادیده گرفته شود، واکنش جدی نشان خواهیم داد. جمهوری اسلامی ایران موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت خود را بر جزایر سه‌گانه هیچ‌گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته و بیانیه مشترک روسیه و شورای خلیج فارس را مردود تلقی می‌کند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد؛ در این راستا به دولت فدراسیون روسیه اعتراض کرده‌ایم.

وی در خصوص دیدار وزرای امور خارجه ایران و عمان گفت: وزیر خارجه دولت عمان امروز به تهران می‌آیند و دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه کشورمان خواهند داشت. عمان کشوری است که در خصوص برخی از موضوعات بین‌المللی ایفای نقش کرده است و یک کشور سازنده و توأم با حسن نیت است. برخی موضوعات بین‌المللی مورد توجه مشترک ایران و عمان است.

کنعانی در خصوص سفر وزیر جنگ اسرائیل به جمهوری آذربایجان، گفت: رژیم صهیونیستی مبتنی بر ذات و ماهیت جعلی خود همواره امنیت و ثبات خود را با تکیه بر ایجاد ناامنی در کشورهای اسلامی جستجو کرده است. طبیعتا از دولت‌های اسلامی انتظار می‌رود که به این واقعیت توجه کنند. رژیم صهیونیستی همواره به‌دنبال ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی بوده است.

میزبانی از منافقین از سوی هیچ دولتی قابل دفاع و توجیه نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمایت ایتالیا از منافقین، بیان کرد: میزبانی از منافقین از سوی هیچ دولتی قابل دفاع و توجیه نیست، میزبانی از اعضا و سرکردگان این فرقه از سوی هر طرفی مصداق بارز حمایت از تروریست است و با مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها در قبال مبارزه با تروریسم و ادعاهای حقوق بشری کشورهای اروپایی کاملا در تعارض است. نمی‌توان هم مدعی دفاع از حقوق ملت ایران بود و هم از قاتلان ملت ایران حمابت کرد. در این راستا جمهوری اسلامی ایران سفیر ایتالیا را احضار کرد و صریحاً موضع خود را به این کشور اعلام کرد. ما در پیگرد قانونی اعضا و سرکردگان منافقین به اقدامات خود ادامه می‌دهیم.

کنعانی در پاسخ به خبرنگار پانا مبنی بر اینکه با توجه به امضای سندهای همکاری امضا شده در سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به آفریقا، چقدر می‌توان به افزایش کشت فراسرزمینی و همکاری در حوزه کشاورزی و دامی خوشبین بود، اظهار کرد: توسعه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های دولت است؛ دولت در حوزه دیپلماتیک تلاش‌‌های لازم را در این زمینه انجام داده است. اولین سفر آفریقایی آقای رئیس‌جمهور پس از ده سال انجام شد. سفر موفق و پرمحتوایی از جنبه مفاد گفت‌و‌گوها و مذاکرات بود و از نظر اسناد امضا شده میان کشورها بسیار سازنده بود. در این سفر درباره موضوعات مختلف از جمله کشت فراسرزمینی مذاکره صورت گرفت. شرکت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران علاقمند فعالیت در این زمینه هستند. هم‌اکنون نیز برخی از شرکت‌های ایرانی در برخی از کشورهای آفریقایی در حوزه کشاورزی فعالیت دارند.

وی افزود: اینکه سفرهای جدید نیز در پیش باشد؛ باید بگویم که آفریقا از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است. منافع مشترک ایران با کشورهای افریقایی موجب تقویت اقتصاد کشور خواهد شد. برنامه‌های جدیدی نیز در دستور‌کار است. با این نگاه جمهوری اسلامی ایران، خوشبین هستیم که در آستانه شکل‌گیری تحرک و جهش جدید در حوزه آفریقا خواهیم بود.

وی اضافه کرد: علاوه بر خانه نوآوری و فناورانه که پیش از این سفر در کشور کنیا ایجاد کرده بودیم، در سفر اخیر نیز خانه فناورانه در کشور اوگاندا راه‌اندازی شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره آخرین گفت‌وگوها میان ایران و عراق در ارتباط با تامین امنیت مرزهای مشترک و مبارزه با گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب که در بخشی از مرزهای مشترک دو کشور حضور دارند، گفت: دولت عراق اعلام کرده که با مقامات اقلیم کردستان عراق برای استقرار نیروهای دولت عراق در مرزهای مشترک با ایران به توافق رسیده است. ایران از چنین توافقات و اقداماتی در راستای اجرای توافقنامه امنیتی که بین تهران و بغداد امضا شده استقبال می‌کند و از مقامات عراق انتظار دارد که به اجرای کامل این توافقنامه پایبند باشد و در بازه زمانی مشخص شده توافق صورت گرفته را اجرایی و عملیاتی کند.

آمریکا باید در زمینه مذاکرات، تصمیم سیاسی اتخاذ کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا نیز اظهار کرد: ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای تامین حقوق ملت ایران غفلت نخواهد کرد و استفاده از ظرفیت کشورهای دوستی که علاقه‌مند هستند در مسیر دستیابی به توافق سازنده کمکی کنند، ایران نشان داده که از این رویکردها استقبال کرده و خواهد کرد. تا زمانی که منافع ملی ایران از مسیر دیپلماتیک قابل تامین باشد، ایران نیز از این فرصت و ظرفیت استفاده خواهد کرد. آمریکا مسئول روند حاکم بر توافق برجام است و البته در خصوص بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها به برجام نیز این دولت آمریکا است که باید پاسخگو باشد. مسیر مذاکره و گفت‌وگو همچنان باز است و می‌تواند موضوعات از مسیر دیپلماتیک پیگیری شود. امکان جمع‌بندی موضوعات در بازه زمانی پیش رو میسر است، اما این آمریکا است که باید در این زمینه تصمیم سیاسی اتخاذ کند.

وی درباره کنار گذاشتن رابرت مالی نیز گفت: ارزیابی منفی یا مثبت در این خصوص نداریم. به رفتار دولت‌ها نگاه می‌کنیم و رفت و آمد دولت‌ها را ملاک ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌ها تلقی نمی‌کنیم و به آن توجه نخواهیم کرد. به رفتار دولت آمریکا توجه داریم و در خصوص تغییر افراد ارزیابی خاصی نداریم و واکنشی در این رابطه نخواهیم داشت.

کنعانی درباره تبادل زندانیان نیز گفت: افرادی که از شهروندان خارجی زندانی شدند مرتکب جرم و نقض قوانین سرزمینی ایران شده‌اند و مبتنی بر قوانین ایران مورد بازجویی و محاکمه قرار گرفته و محکوم به زندان شده‌اند. اطلاعات در اختیار دولت‌های آنها قرار داده شده است. روند مذاکرات و گفت‌وگوها و وجود همکاری‌های قضایی کشورها می‌تواند در بازه زمانی آینده منجر به تبادل در خصوص این گونه زندانیان شود. عفو زندانی که مرتکب جرم شده یک حق نیست اما ایران مبتنی بر نگاه انسانی و وجود همکاری‌های قضایی مشترک بین ایران و طرف‌های مقابل در موارد قابل توجهی نسبت به برخورد انسانی با این زندانیان برخورد کرده و در موارد آتی هم می‌توان شاهد چنین روندی باشیم.

وی درباره سفر اخیر فرمانده ارتش پاکستان به تهران و دیدار با آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، گفت: این سفر در استمرار همکاری‌های سازنده ایران و پاکستان انجام شد و طرفین بر ضرورت تقویت همکاری‌های دفاعی و نظامی میان ایران و پاکستان مبتنی بر منافع مشترک و در راستای تامین امنیت دو کشور از جمله در مرزها تاکید کردند. این سفر و مذاکرات صورت گرفته در آن فرصت مناسبی برای تکمیل مشورت‌ها بین دو کشور و تلاش برای اجرای توافقاتی است که پیش از این بین دو کشور امضاء شده است.

وی همچنین با اشاره به دیدار روز گذشته محمد کاظم آل صادق سفیر ایران در عراق با مشاور امنیت ملی این کشور، گفت: در این دیدار در ارتباط با اجرای این توافقنامه و موضوع امنیت مرزها گفت‌وگو شد و همانطور که پیش از این نیز گفتم انتظار ما از دولت بغداد پایبندی کامل به توافق صورت گرفته و اجرای آن در بازه زمانی مورد توافق دو کشور است. تداوم حضور نیروهای تروریستی در مرزهای مشترک مخل امنیت در منطقه است و امیدواریم دولت عراق به این موضوع توجه جدی داشته باشد.

راهکار بحران اوکراین، بازگشت به مسیر سیاسی است

کنعانی ضمن اشاره به جنگ اوکراین، گفت: هرگونه اقدام در مسیر تشدید روند جنگ در اوکراین را غیرسازنده می‌دانیم. راهکار این بحران جنگ نیست بلکه بازگشت به مسیر سیاسی است. تشدید آتش جنگ در اوکراین موجب نگرانی جمهوری اسلامی ایران است. اتهامات علیه ایران را کاملاً مردود می‌دانیم و قائل به راهکار سیاسی برای پایان دادن به این جنگ هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار