در گفت‌وگو با پانا تشریح شد؛

2 اقدام برای نجات یوزها در جاده مرگ

تهران (پانا) - معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست، آخرین وضعیت ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد برای حفاظت از زیستگاه‌های یوزپلنگ را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۶۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
2 اقدام برای نجات یوزها در جاده مرگ

ششم فروردین امسال خبر تصادف و از دست رفتن «ماجراد» یوزپلنگ ماده‌ای با سه جنین در شکم منتشر شد. این حادثه سه ماه بعد و در روز ششم تیر ماه تکرار شد و یوزپلنگ دیگری در محور میامی- سبزوار بر اثر تصادف تلف شد. جاده عباس‌آباد در استان سمنان یکی از محورهای مواصلاتی تهران - مشهد است که از حاشیه مرز شمالی منطقه حفاظت‌شده توران عبور می‌کند. اولین آمار ثبت شده از تلفات یوز در جاده عباس آباد به سال ۸۹ باز می‌گردد که یک فرد یوز ماده و دو توله نابالغ تلف شدند این درحالیست که در این محدوده ۳۰ کیلومتری طی دو دهه اخیر ۱۰ فرد یوزپلنگ آسیایی تلف شده است. به عبارتی بیشترین تلفات جاده‌ای یوز در جاده عباس‌آباد گزارش شده چراکه توران یک منطقه زادآور و زیستگاهی مهم برای یوزپلنگ است، به همین دلیل بیشترین تلفات در این جاده رخ داده است.

حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با پانا درخصوص آخرین اقدامات انجام شده برای ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد اظهار کرد: «خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی و سمنان چهار استانی هستند که باید برای ایمن‌سازی زیستگاه‌های شمالی یوز همکاری کنند. تلاش می‌شود با رایزنی‌های صورت گرفته در بحث امن‌سازی جاده‌ها وزارت راه با سرعت بیشتری اقدامات انجام دهد.»

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست گفت: «تاکنون وزارت راه فعالیت‌هایی همچون نورپردازی به مسافت 3 کیلومتر را انجام داده و حدود 6 کیلومتر هم در مرحله انتخاب پیمانکار است اما مساله مهم در زمینه تامین امنیت این منطقه برای یوزپلنگ‌ها، کاهش سرعت خودروها است.»

وی ادامه داد: «در کمیته مربوطه نیز کاهش سرعت در آن محدوده پرخطر 80 کیلومتر تصویب شده که البته باید در کمیته ملی هم تصویب شود و مکاتبات لازم در این زمینه انجام شده و موضوع در دست پیگیری است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار