عباس‌زاده در گفت‌و‌گو با پانا:

ایران می‌تواند با هزینه کم از ظرفیت اقتصادی و تجاری آفریقا استفاده کند

سفر آیت الله رئیسی از نظر سیاسی حائز اهمیت است

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران می‌تواند با هزینه کم از ظرفیت اقتصادی و تجاری آفریقا استفاده کند، گفت سفر رئیس جمهور به آفریقا نشانگر توجه سیستم دیپلماسی به اهمیت این قاره و استفاده از ظرفیت‌های آن است .

کد مطلب: ۱۳۸۶۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
ایران می‌تواند با هزینه کم از ظرفیت اقتصادی و تجاری آفریقا استفاده کند

محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص سفر آیت الله رئیسی به آفریقا، اظهار کرد: «بنده یکی از محورهای نقدی که به دیپلماسی خارجی داشتم، غفلت از آفریقا بود. آفریقا ظرفیت‌‌های بسیاری دارد و این ظرفیت‌‌ها برای ما دستاوردهای مثبتی خواهد داشت. مراوده و کار کردن با افریقا نیز آسان است.»

وی افزود: «سفر رئیس جمهور به آفریقا نشانگر این است که سیستم دیپلماسی خارجی ما متوجه این اهمیت شده است. هر برنامه‌ای طراحی شود، نتیجه‌بخش خواهد بود.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: «با توجه به ظرفیت‌‌هایی که در آفریقا وجود دارد و همچنین ظرفیت‌‌های فنی مهندسی ایران، امیدوارم برنامه مفید و موثری برای رئیس جمهور تهیه شده باشد یعنی با دست پر و نقشه راه این سفر برنامه‌ریزی شده باشد.»‌

وی ضمن اشاره به راه‌اندازی پرواز مستقیم از ایران به آفریقا، گفت: «وقتی ارتباط برقرار نشده باشد، پروازی هم شکل نخواهد داشت. طبیعتاً هرچه این ارتباطات بیشتر شود، احتمال راه‌اندازی پرواز نیز بیشتر خواهد شد.»

عباس زاده مشکینی درباره ابعاد سیاسی این سفر نیز اظهار کرد: «هر کشور در سازمان ملل یک رأی دارد، به نظر من کشورهای آفریقایی نسبت به اروپاییان در این زمینه صادقانه‌تر عمل خواهند کرد. بر همین اساس این سفر از نظر سیاسی نیز حائز اهمیت است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «ظرفیت‌ عظیم و متنوع اقتصادی، تجاری و معادن گسترده باعث شده است که علاوه بر کشورهای غربی که سابقه حضور استعماری در این قاره دارند، کشورهای چین، هند و ترکیه نیز سرمایه‌گذاری‌های بسیاری به منظور افزایش مشارکت خود در توسعه اقتصادی قاره آفریقا انجام دهند بر همین اساس به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران با هزینه کم می‌‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار