رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

جزئیات برگزاری مسابقات ملی ورزش‌های دانش‌‌آموزی

فدراسیون ورزش‌های دانش‌‌آموزی تاکنون ۲۰۰۰ دانش‌آموز مستعد را شناسایی و به فدراسیون‌های ورزشی معرفی کرده است

تهران (پانا) - رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی کشور جزئیات برگزاری مسابقات ملی ورزش‌های دانش‌‌آموزی در تابستان امسال را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برگزاری مسابقات ملی ورزش‌های دانش‌‌آموزی

حسین بابویی در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «امروز آموزش و پرورش با یک چالش بنیادی مواجه است. اگر ما می‌خواهیم که امروز تحول بنیادین در آموزش و پرورش اتفاق بیافتد در اصل باید این چالش را به صورت بنیادین حل کنیم. یک مشکل بنیادین سر راه تحول بنیادین است و آن هم عدم جذابیت اتمسفر و فضای مدرسه در منظر دانش‌آموزان و فرهنگیان است. این خیلی مهم است. مدرسه از نگاه سند تحول آنقدر مهم است که کانون تحول محله است. مدرسه جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. تمام برنامه‌هایی که وزارت آموزش و پرورش به دنبال آن است از برنامه‌ها، فوق‌برنامه‌ها، کارگاه‌ها، آزمایش‌ها و اردوها و ... اولین قدم همه این‌ها باید از مدرسه آغاز شود. این مشکل بنیادی یعنی عدم جذابیت خود مانع بزرگی برای تحول بنیادی مدرسه است.»

وی ادامه داد: «این مشکل مختص ایران نیست و در همه کشورها نیز وجود دارد. در دنیا برای حل این مشکل از چند ابزار استفاده کرده‌اند. اردو و هنر و ورزش‌ و ... ابزارهایی هستند که باید در اختیار دستگاه تعلیم و تربیت قرار بگیرد تا بتواند با استفاده از این ابزار مشکل را حل کند. امروز از اردو و هنر و ورزش، جشنواره‌های ورزشی برای جذاب کردن فضای مدرسه استفاده می‌کنند. این نگاه اگر در آموزش و پرورش ما حاکم شود و نگاه‌شان به موضوع ورزش و جشنواره‌ها از این ریشه برخوردار باشد، می‌تواند خیلی موثر واقع شود.»

رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌‌آموزی با بیان اینکه مسابقات دانش‌آموزی به مرحله کشوری خود رسیده است، گفت: «قبل از این مرحله که در آستانه آغاز آن هستیم، مسابقات را در سطح مدرسه، منطقه و استان برگزار کردیم و تیم‌های منتخب در رشته‌های مختلف به مرحله کشوری رسیدند.»

بابویی با بیان اینکه مسابقات امسال در رشته‌های بسکتبال و هندبال، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، فوتسال، فوتبال، جشنواره ورزشی پدر و پسر و جشنواره ورزشی مادر و دختر، هندبال ابتدایی و طناب‌زنی برگزار می‌شود، افزود: «شهرهای تبریز، کرمان، یاسوج و سنندج و اردبیل میزبان مسابقات ما هستند که از هشتم مرداد مسابقات آغاز و تا سوم شهریور ادامه پیدا خواهد کرد.»

وی از شرکت حدود 5 هزار دانش‌آموز و عوامل فنی و اجرایی در این مسابقات خبر داد و گفت: «این مسابقات یک جشنواره بسیار مهم برای ورزش پایه کشور است، چون دانش‌آموزانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند از مقطع ابتدایی و تعداد زیادی هم از مقطع متوسطه اول هستند.»

رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌‌آموزی ادامه داد: «ما بخش زیادی از مسابقات مهم خود را در دهه مبارک فجر برگزار کردیم و در بهمن و اسفند سال گذشته، رشته‌های والیبال و بسکتبال، فوتبال و فوتسال و دوومیدانی را در سه استان برگزار کردیم و از دل این مسابقات، نزدیک به 500 استعداد ورزشی تازه کشف شده شناسایی شدند و این افراد را در نامه‌های مجزا به فدراسیون‌های ورزشی معرفی کردیم.»

وی خبر داد: «ما در فرآیند برگزاری مسابقات، کمیته استعدادیابی تشکیل می‌دهیم که این کمیته با حضور نفرات استعدادیاب از فدراسیون‌های ملی و کمیته استعدادیابی خود فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی است و در حین مسابقات، دانش‌آموزان مورد رصد قرار می‌گیرند و دانش‌آموزان مستعد از حیث استعدادهایی که دارند شناسایی و بعدا به عنوان استعداد به تمام فدراسیون‌های ورزشی معرفی می‌شوند.»

بابویی از عنایت ویژه وزیر آموزش و پرورش به حوزه ورزش دانش‌آموزی قدردانی کرد و گفت: «من مطمئن هستم که مسابقات ورزش دانش‌آموزی نشاط و شور غیرقابل وصفی در سطح مدارس و ورزشگاه‌های متعلق به آموزش و پرورش ایجاد می‌کند و انشالله دانش‌آموزان سالم‌تر و معلمان باانگیزه‌تری خواهیم داشت.»

حسین بابویی تصریح کرد: «این مسابقات فرصت بسیار مهمی است که آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند که از قبل برگزاری مسابقات، مهارت‌های زندگی و اجتماعی، تکنیک‌های ورزشی را یاد بگیرند و استعدادهای خود را بروز دهند.»

به گفته رئیس فدراسیون ورزش‌های دانش‌‌آموزی برنامه برگزاری مسابقات ملی ورزش‌های دانش‌‌آموزی به شرح زیر است:

تبریز ؛ میزبان ورزشکاران رشته‌های هندبال و بسکتبال دختر و پسر ابتدایی،

کرمان ؛ میزبان کشتی آزاد و کشتی فرنگی و ورزش‌های زورخانه‌ای،

سنندج ؛ میزبان جشنواره پدر و پسر و جشنواره مادر و دختر و زیمناستیک برای مقطع ابتدایی،

یاسوج ، میزبان ورزشکاران رشته‌های هندبال متوسطه و هندبال ابتدایی برای دختر و پسر و طناب‌زنی برای دختران،

اردبیل ، میزبان ورزشکاران رشته‌های والیبال و فوتسال ابتدایی برای دختران و پسران.

بابویی گفت: «مراسم افتتاحیه در تمام شهرهای میزبان برگزار خواهد شد و در این مراسم مسئولان وزارت آموزش و پرورش و مسئولان ارشد استانی حضور پیدا خواهند کرد.»

وی اضافه کرد: «منهایی دوران کرونا که مسابقات در فدراسیون ورزش دانش‌آموزی مانند سایر بخش‌ها تحت تاثیر قرار گرفته بود، ما طی سال‌هایی که مسابقات را برگزار کرده‌ایم چیزی حدود 2000 نفر دانش‌آموز مستعد را شناسایی و به فدراسیون‌های مختلف معرفی کرده‌ایم که خیلی از این دانش‌آموزان الان در تیم‌های مختلف باشگاهی و ملی در حال بازی هستند. برای نمونه آقای اسفندیار چهره شاخص والیبال، آقای حامد یخچالی چهره شاخص بسکتبال نمونه‌ای از استعدادهای شناسایی شده هستند و حتی اگر عقب‌تر هم برویم بازیکنان معروف فوتبال کشورمان نیز کسانی هستند که در همین مسابقات آموزشگاهی شناسایی و معرفی شده‌اند. خیلی از بازیکنان مطرح کشور ما توسط معلمان تربیت‌بدنی و ورزش شناسایی و معرفی شده‌اند‌.»

بابویی در پایان گفت: «فدراسیون دانش‌آموزی تنها نهاد موثر در کشور است که مسابقات بسیار مهمی را برای رده‌های زیر 18 سال برگزار می‌کند. هر ساله ده‌ها هزار دانش‌آموز در سطح کشور و شاید میلیون‌ها دانش‌آموز در سطح استان، منطقه و مدرسه درگیر این رشته‌ها هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار