نشست شورای امنیت برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد

روسیه به حضور اوکراین دز این نشست اعتراض کرد

تهران (پانا) - نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درخصوص قطعنامه ۲۲۳۱ و بررسی پانزدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای این قطعنامه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۸۴۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
نشست شورای امنیت برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد

نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل به ریاست انگلیس برگزار شد. در ابتدای این نشست، نماینده روسیه در شورای امنیت نسبت به حضور اوکراین در نشست اعتراض کرد.

وی در ادامه برجام را «دستاوردی بزرگ که به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از توافق با خطر از بین رفتن مواجه است» دانست و بر لزوم تداوم گفت‌وگو برای احیای برجام تاکید کرد.

نماینده آمریکا در آغاز صحبت‌های خود مدعی شد که هم ایران و هم روسیه تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را با نقل و انتقال پهپاد به زیر پا گذاشته‌اند.

این دیپلمات آمریکایی عنوان کرد که توسعه پهپاد ایرانی به طور مستقیم بر روی وضعیت اوکراین تاثیرگذار است.

پس از پایان صحبت‌های نماینده آمریکا، انگلیس حضور اوکراین در این نشست را به رای گذاشت. در ادامه ۱۲ کشور به حضور اوکراین در این نشست رای مثبت، ۲ کشور رای منفی و یک کشور رای ممتنع دادند.

دستیار دبیرکل سازمان ملل هنگام قرائت بیانیه خود عنوان کرد که دیپلماسی تنها راه حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران است.

وی در ادامه بر لزوم ازسرگیری مذاکرات جهت حل‌وفصل مشکلات باقی مانده بر سر احیای برجام تاکید کرد.

وی بر تمایل دبیرکل سازمان ملل مبنی بر رفع تحریم‌های ضدایرانی آمریکا و تمدید معافیت‌های نفتی ایران تاکید کرد.

وی به نقل از دبیرکل سازمان ملل از ایران خواست تا از گام‌های مغایر با تعهدات برجامی خود بازگردد.

نماینده اتحادیه اروپا در شورای امنیت در سخنرانی خود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران تشکر و قدردانی کرد.

وی در ادامه بیان کرد که متن تهیه شده توسط اتحادیه اروپا برای احیای برجام همچنان در دسترس می‌باشد و می‌توان از آن به عنوان متن احتمالی برای بازگرداندن برجام به مسیر خود استفاده شود. اتحادیه اروپا از زمان عقد برجام تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی خود علیه ایران را برداشته است.

وی تاکید کرد که احیای برجام تنها راه‌ بهره‌برداری کامل از توافق و رسیدن پتانسیل اقتصادی کامل آن است.

این نماینده اروپایی در ادامه نسبت به حمایت‌های ایران از روسیه در جنگ اوکراین ازجمله از طریق ارسال پهپاد به مسکو ابراز نگرانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار