مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ:

تفکیک جریان دین‌دار با دولت درست نیست

تهران (پانا) - مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش این نهاد برای رونق‌بخشی به فضای فرهنگ و هنر کشور گفت تفکیک جریان دین‌دار با دولت درست نیست. جریانی که فضای شادی واقعی و خالصانه را در جامعه فراهم می‌کند، غالبا دین‌دار است.

کد مطلب: ۱۳۸۳۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
تفکیک جریان دین‌دار با دولت درست نیست

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در یک برنامه تلویزیونی ضمن تأکید بر تلاش‌های شبانه‌روزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رونق روزافزون فضای فرهنگ و هنر کشور اظهارداشت: از آذر ۱۴۰۰ که توفیق حضور در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نصیب بنده شده است تا به امروز که در اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ مشغول به فعالیت هستم، به عینه شاهد بوده‌ام که یک اتفاق شبانه‌روزی و جهادگونه به معنای واقعی کلمه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال شکل‌گیری است تا فضای فرهنگ و هنر کشور رونق یابد.

وی گفت: بسیاری از جلسات، پیگیری‌ها و گفت‌وگوهایی که به منظور پیشبرد هرچه بهتر امور فرهنگی و هنری در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌پذیرد، در پاسی از شب و طی ساعاتی که مردم در حال استراحت‌ هستند، برگزار می‌شود.

خراسانی‌زاده افزود: اگر بخواهم به صورت مصداقی بیان کنم، سال گذشته به واسطه اغتشاشاتی که رقم خورد، گروه‌هایی وارد عمل شده و مسیرهایی را به منظور مقابله با جریان‌های فرهنگی و هنری کشور تعیین کردند اما بحمدالله بهترین برنامه‌هایی که ما در طی یک سال می‌توانستیم داشته باشیم، از جشنواره‌های فجر گرفته تا رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری در همان مقطع رقم خورد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اوج این اتفاق در بهار امسال رخ داد که حدود ۲۵ میلیون بازدید را در فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی شاهد بودیم. بدین معنا یک اتفاق بی‌نظیر رقم خورد و خوشبختانه امروز تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور با قوت در حال برگزاری است.

تفکیک جریان دین‌دار و غیردین‌دار و یا جریان دین‌دار با دولت درست نیست

خراسانی‌زاده اظهارداشت: متاسفانه وقتی اتفاقات اخیر رخ داد، خیلی‌ها انگشت اتهام را به سمت جریان دین‌دار و متعهد گرفتند. در صورتی که اتفاقا اگر جایی غیرت دینی در حال جوشش است و مردم به اینکه بخشی از قوانین رعایت نمی‌شود، واکنش اعتراضی نشان می‌دهند، ما باید به آنها ببالیم و از مردم تشکر کنیم.

وی گفت: تکنیک رسانه‌های دشمن این است که مثلا بخشی از یک نمایش را که در سال ۹۶ و ۹۷ اجرا شده و متاسفانه روی صحنه حرکات ناشایستی هم صورت گرفته است را برش می‌زنند و آن را در کنار تصاویری قرار می‌دهند که متعلق به این روزهاست. از خیابان مجاور تالار وحدت فیلم می‌گیرند و به این نکته توجه نمی‌کنند که در فضای داخلی تالار وحدت، مراقبت‌های کامل صورت می‌گیرد و تذکرات لازم ارائه می‌شود.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران افزود: وقتی جریان دین‌دار انقلابی این تصاویر مونتاژشده را در کنار هم می‌بیند، به یک حاسبه‌ای می‌رسد و این برداشت برایش ایجاد می‌شود که گویی مسئله رها شده و طبیعی است که واکنش نشان می‌دهد. اتفاقا این واکنش بسیار ارزشمند است اما مسئله اینجاست که تکنیک به کار رفته توسط رسانه‌های دشمن چیست؟ دامن زدن و تعمیم اتفاق نادرست، یکی از تکنیک‌های رسانه‌ای است که دشمن از آن بهره می‌جوید.

خراسانی‌زاده ضمن تأکید بر تفکیک نکردن جریان دین‌دار مردمی و دولت از یکدیگر اظهارداشت: جریان دین‌دار مردمی یک اتفاق مجزا از دولت نیست. اگر شما می‌خواهید بدانید که رویکرد جریان‌ دین‌دار چیست، در خیابان‌های تهران و سایر استان‌ها حرکت کنید و ببینید چند تابلوی برگزاری کنسرت در خیابان‌ها می‌بینید؟ رکورد برگزاری کنسرت در این دولت به گونه‌ای شکسته شده است که هر کسی با هر ذائقه‌ای بتواند در چارچوب قانون، شادی قانون‌مند داشته باشد. تفکیک جریان دین‌دار و غیردین‌دار و یا جریان دین‌دار با دولت درست نیست. اتفاقا جریانی که فضای شادی واقعی و خالصانه را در جامعه فراهم می‌کند، غالبا همین جریان دین‌دار است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: عده‌ای که به بهانه‌های واهی سعی می‌کنند خود را قهرکرده جلوه دهند، وقتی آب گل‌آلود می‌شود، دنبال ماهی خودشان هستند. هنگامی که می‌بینند فضا به گونه‌ای است که پس از فراخوان وزیر فرهنگ، فعالیت‌های فرهنگی آغاز و کنسرت‌ها و تئاترها از سر گرفته شوند و ناگهان به قدری درخواست‌ها برای برنامه‌های فرهنگی و هنری زیاد می‌شود که مجموعه‌ سالن‌های کشور پاسخگوی این حجم از درخواست نیست و مدام برنامه‌های مختلف در حال برگزاری است، این گروه قهرکرده احساس می‌کند که دارد زیان می‌بیند و بلافاصله به یک بهانه‌ای می‌کوشد خود نادم جلوه دهد و بار دیگر وارد جریان فرهنگ و هنر شود.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر شرایط کشور به گونه‌ای نبود که جریان گوناگون فرهنگ و هنری این چنین جاری و جوشنده باشد، بسیاری از کسانی که به هنگام گل‌آلود بودن آب، مترصد صید ماهی خودشان بودند، حاضر نمی‌شدند اظهار ندامت کنند و به جریان فرهنگ و هنر بازگردند؛ زیرا می‌بینند که جریان روز فرهنگ و هنر برقرار است و آنها دارند عقب میفتند.

خراسانی‌زاده بیان کرد: توصیه‌ام به مردم عزیزمان این است که دقت کنند و ببینند کسی که امروز به عنوان سلبریتی رفتاری را رقم می‌زند، نتیجه رفتارهای قبلیش چه بوده است. کسی که مردم را به تحریم و واکنش‌های منفی دعوت می‌کند، خود، چه بلایی بر سر خانواده‌اش آورده است!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار