محمدامین پیمایی*

‌مهران قهرمان

دهم تیرماه یادآور روزی تاریخی در استان ایلام است. روزی که یادآور همان جمله معروف امام خمینی (ره) است روزی که قلب امام شاد شد؛ آری دهم تیرماه سالروز گرامیداشت عملیات کربلای یک و آزادسازی مهران قهرمان است که در ذهن مردمان این سرزمین نقش بسته و خاطره افتخار و غرور ملی یک ملت برای حراست از کیان و پاسداری از یک سرزمین برای همیشه در اذهان کوچک و بزرگ مردم شهر و روستا و ایل غیور عشایر این خطه مرزی حک شده است.

کد مطلب: ۱۳۸۳۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
‌مهران قهرمان

با تصرف شبه جزیره فاو در سال ۱۳۶۴ توسط رزمندگان ایرانی خشم صدام از نیروهای مسلح ایرانی بیشتر شد و برای تسکین این شکست مذبوحانه و تسکین غرور لگدمال شده‌اش دستور داد تا تمامی تجربه‌دیده‌های جنگ اعم از بازنشسته و کهنسال تا جوان تازه نفس برای مقابله با ایران راهی جبهه‌های جنگ شوند.

وی با شعار تجربه پیران و نیروی جوانان پیروزی آفرین است، توانست سپاهی بزرگ تحت عنوان سپاه الله اکبر متشکل از چهار لشکر را دوباره بر علیه ایران اسلامی جمع‌آوری و سازماندهی کند و همزمان به تمامی جبهه‌های نبرد از جنوب تا شمال غرب یورش همه‌جانبه ببرد و در این تهاجم گسترده تنها موفق به تصرف شهر مرزی مهران در اردیبهشت ماه سال ۶۵ شد.

عملیات روانی گسترده عراق بر علیه ایران در رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی که با هدف منزوی کردن ایران و ناامید‌کردن مردم از قدرت نظامی ایران بود و این موضوع باعث شد تا اتاق‌های فکر جنگ کشور برای بازپس‌گیری مهران و نیز خاتمه‌دادن به جنگ روانی شدید عراق علیه ایران پایان دهند. نتیجه مشورت‌های متعدد منجر به ایجاد عملیات کربلای یک و بازپس‌گیری مهران توسط نیروهای مسلح کشور شد.

عملیات کربلای یک و آزاد‌سازی شهر مهران در ساعت 22:30 شب نهم تیرماه 1365 با هدف بازپس‌گیری مهران و تصرف ارتفاعات مهم و استراتژیک قلاویزان و با رمز یا ابوالفضل العباس ادرکنی آغاز شد.

با شروع عملیات، رزمندگان اسلام در اغلب محورها خطوط دشمن را شکسته و توانستند با از هم گسیختگی نیروهای دشمن، عملیات را بدون وقفه ادامه دهند و علاوه بر آزادسازی شهر مهران ارتفاعات اشغال شده در نقاط مختلف این شهر را نیز از چنگان رژیم متجاوز بعثی آزاد کنند و حماسه دیگری را مانند فتح خرمشهر رقم بزنند.

این عملیات در واقع پایانی بر استراتژی دفاع متحرک عراق بود و از سوی دیگر نقطه شروع امیدوار‌کننده‌ای برای رزمندگان اسلام که ضعف دشمن بعثی را به رخ حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صدام بکشند.

عملیات کربلای یک که منجر به آزادسازی شهر مهران و ارتفاعات فوق استراتژیک قلاویزان و چندین منطقه دیگر شده بود، جز با مجاهدت رزمندگان شجاع انجام شدنی نبود.

یاد ایثار و استقامت حماسی شهیدان و ایثارگران عملیات آزادسازی شهر مهران تا ابد جاودانه خواهند ماند.

با گذشت ۳۷ سال از آزادسازی مهران، اکنون این شهر به مسیر تردد اصلی زوار اربعین تبدیل شده است و همین بس که مهمتر از آن مرز بین‌المللی مهران همه ساله به‌خصوص در چند سال اخیر به‌عنوان مسیر اصلی تردد زوار شناخته می‌شود که این مهم توجه و حمایت جدی مسئولان کشور از مهران را می‌طلبد.

*دانش‌آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار