آیت الله رئیسی در همایش سراسری بزرگداشت هفته قوه قضاییه:

فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها، نباید انسان را از راه خدا بازدارد

حق، مدار واقعی عالم هستی است/ سقف همکاری دولت و قوه قضائیه تلاش برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است

تهران (پانا) - رئیس جمهوری با بیان اینکه فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها، نباید انسان را از راه خدا بازدارد، گفت شهید بهشتی از چهره‌هایی بود که تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نمی‌گرفت.

کد مطلب: ۱۳۸۱۹۰۴
لینک کوتاه کپی شد
فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها، نباید انسان را از راه خدا بازدارد

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در همایش سراسری بزرگداشت هفته قوه قضاییه ضمن تقدیر از زحمات کارکنان دستگاه قضا، اظهار کرد: گزارش رئیس قوه قضاییه، گزارش قابل استفاده‌ای بود و در آن به نکات ارزشمندی اشاره شد، همه این موارد نشان‌دهنده این نکته بود که همکاران در دستگاه قضایی برای احقاق حق، ایجاد عدالت و امنیت همه تلاش خود را در تمام سطوح مبذول داشته‌اند.

وی افزود: شخصیت شهید بهشتی، قبل از به عهده‌گیری مسئولیت او در قوه قضاییه ساخته شده بود، اخلاص، ایمان، علم و نگاه تشکیلاتی در وجودش شکل گرفته بود و زمانی که در دوران مسئولیت قرار گرفت، تمام این داشته‌ها، علم و دانش شکوفا شد.

رئیس دولت گفت: آقای بهشتی از چهره‌هایی بود که تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نمی‌گرفت. در آیات قرآن در مهمترین ماموریت‌های نبی مکرم اسلام است که در تبلیغ دین، فقط خدا و نگاه به اینکه او چقدر راضی است، برای تصمیم انسان مهم است. فضاسازی‌ها و جوسازی‌ها، نباید انسان را از راه خدا بازدارد.

وی ادامه داد: حق، مدار واقعی عالم هستی است. ظهور آن در قضات است اما هر کسی که در جایگاه تصمیم قرار دارد، باید از حق پیروی کند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه نخستین شرط تحول، تحول شناختی و شرط دوم، تحول فرآیندی است، اضافه کرد: برای تحول شناختی نیاز به برخورداری از روحیه تحول‌خواه نیاز است؛ دومین شرط تحول نیز تحول فرآیندی است که برای دست یافتن به آن نیاز به یک بازنگری به عملکرد خود داریم تا نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت آن را تقویت کنیم. در کنار تحول شناختی و تحول فرآیندی، تحول نهادی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه برای تحقق هدف رشد اقتصادی 8 درصدی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری داریم، اظهار کرد: بروکراسی و دموکراسی با هم متولد شده‌اند و قرار بود بروکراسی بستر دموکراسی باشد، اما امروز پیچیدگی‌های به وجود آمده در نظام‌های اداری و بروکراسی حتی صدای حامیان و بانیان بروکراسی و دموکراسی را درآورده است.

رئیسی تاکید کرد: این همایش علاوه بر تجلیل از شهدای هفتم تیر و تجلیل از قضات پرتلاش، یک نگاه اینگونه دارد که ما یک همکاری، همیاری، همدلی، همراهی و آهنگ واحد را در تمامی سازمان‌ها و ادارات کشور داشته باشیم تا ببینیم به اهدافی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند، چقدر نزدیک‌تر شده‌ایم؛ در این راستا دولت در صف مقدم است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی در کشور وجود دارد که دولت برای کمک به رفع آنها اعلام آمادگی می‌کند، افزود: دولت پشتیبانی می‌کند تا ببینیم این مشکلات مردم چگونه قابل حل است؛ مردمی بودن ایجاب می‌کند تا رویه کمک به رفع آسیب‌های اجتماعی در دستورکار قرار گیرد. تلاش همه ما باید این باشد که پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی کاهش یابد. امروز هم در کنار یکدیگر، کار مشترکی به نام اجرای امنیت و عدالت و افزایش اعتماد عمومی را بر عهده داریم. ما در دولت تمام تلاش‌ خود را به کار گرفته‌ایم تا در این حوزه، مشکلات قوه قضاییه حل شود.

وی ضمن اشاره به افزایش بودجه قوه قضاییه در سال 1402، گفت: بحمدالله در بودجه 1401 و 1402 مشکلات قوه قضاییه را تا حدودی حل کردیم. بودجه قوه قضاییه در سال 1402 نسبت به سال 1400 دو برابر شد. با تمهیدات اندیشه شده 12 هزار و 500 کارمند و 800 قاضی به مرور جذب دستگاه قضایی خواهند شد. اینها حداقل همکاری سه قوه است؛ سقف همکاری قوا باید منجر به کاهش ناهنجاری در جامعه، اجرای عدالت، ایجاد امنیت، مبارزه با فساد، اصلاح ساختار‌های فساد زا و برخورد با مجرمان شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار