آیلین فیضی*

روز عرفه روزی به زیبایی شب قدر

روز عرفه دریایی به وسعت بخشش الهی است که مسلمانان دعای امام حسین را می خوانند.

کد مطلب: ۱۳۸۱۶۸۴
لینک کوتاه کپی شد
روز عرفه روزی به زیبایی شب قدر

امام سجاد علیه السلام می فرمایند: بدبخت ترین مردم در روز عرفه کسی است که روز را به شب برساند و گمان کند که خداوند او را نیامرزیده است. روز عرفه از اعیاد عظیمی است که اگر چه به اسم عید نامیده نشده، ولی روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فراخوانده و سفره های جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده تر و در خشمناک ترین اوقات خواهد بود. روز عرفه، روز بخشیده شدن گناهان و روز بارش چشم های خاکیان و روز دعوت عاشقانه به سوی خداست. روزی است که خداوند بنده های خود را به عبادت و اطاعت خویش دعوت کرده و سفره های جود و احسانش را برای آنان گسترده و شیطان در این روز خوارتر و حقیرتر و رانده تر از روزهای دیگر است. عرفات جمع عرفه و به معنای شناخت است و از آنجا که آنجا وادی شناخت و معرفت خدا و نفس خود است، عرفات نام گرفته است.

زائران در روز نهم ذیحجه، روز عرفه، آداب و رسوم و مناسک حج را به جا می‌آورند و خود را برای دیگر اعمال این ایام آماده می‌کنند.

روزی که صدها هزار زائر خانه خدا به عرفات رفته‌اند و در این روز بزرگ به درگاه خداوند متعال تضرع می‌کنند، روزی که آنها خواستار تقرب به درگاه خدا هستند. روزی که خواهان بخشش گناهان و تولدی دوباره‌اند. در این روز خداوند دینش را کامل و نعمتش را تمام کرده است. عرفات همچنین مکانی است که حضرت آدم علیه‌السلام اعتراف به گناه و تقصیر خود کرد و مورد مغفرت خداوند قرار گرفت. به همین جهت عرفات نامیده شد. تمام انبیا و پیامبران در این مکان مشمول عنایت حق تعالی شده و اظهار بندگی کرده‌اند. همچنین امام حسین (ع) در حالی‌که با جمعی از بستگان و یارانش به این مکان رسیدند، به درگاه خداوند تضرع و زاری کردند.

اگر حاجی در ساعاتی از روز نهم ذیحجه که «الحج عرفه» است، آن مکان را درک نکند، حج او تمام نیست و باید سال دیگر قضای آن را به جا آورد. کاروان عظیم حج بعد از ظهر از مکه مکرمه حرکت کرده در حالیکه سرها برهنه و تن‌ها از لباس‌هایی معمولی و همیشگی عاری شده است و هر یک دو قطعه پارچه سفید پوشیده با نظمی متین و برنامه‌ای الهام بخش و آهنگی شورانگیز از نغمه آسمانی«لبّیک اللهم لبّیک لبّیک لا شریک لک لبّیک انّ الحمد و النّعمه لک والملک لا شریک لک لبّیک» که این ذکر آسمانی، تمام شهر مکه را فرا گرفته و حرکت می‌کنند و مقارن زوال ظهر روز نهم همه در صحرای عرفات جمع می‌شوند.

*دانش آموزخبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار