در گفت‌وگو با پانا اعلام شد؛

نظارت دوره‌ای شورای شهر تهران برای تحقق برنامه 4 ساله مدیریت شهری

تهران (پانا) - عضو شورای شهر تهران از نظارت بر عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری در حوزه اجرای تکالیف برنامه چهار ساله چهارم خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۸۱۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
نظارت دوره‌ای شورای شهر تهران برای تحقق برنامه 4 ساله مدیریت شهری

علی‌اصغر قائمی در گفت‌وگو با پانا درخصوص جزئیات بازدید هفتگی از سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران گفت: «امسال هر هفته به سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری که ماموریت‌های مهمی دارند، سرکشی می‌‌شود و هدف از این جلساتی که با این سازمان‌ها و شرکت‌ها داشتیم این است که تکالیفشان را در برنامه چهارم و آن برشی از تکالیف که تحت‌عنوان بودجه 1402 مشخص شده را تا چه میزان انجام داده‌اند تا از ناحیه وظیفه نظارتی مطلع شویم که سازمان‌ها یا شرکت‌ها چه‌کار می‌کنند.»

وی ادامه داد:‌ «سال گذشته برنامه چهارم تصویب و توسط شهردار تهران ابلاغ شد. طبیعی است زیرمجوعه‌های شهرداری وظیفه و تکالیف خود را از برنامه احصاء و مشاهده کنند که براساس چه شاخصی و زمان‌بندی باید اقدامات را انجام داد و باید به چه نقطه‌ای برسند. نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا 4 سال بگذرد و بعد بگوییم نشد، نتوانستیم، یادمان رفت و پول نداشتیم.»

قائمی با اشاره به اینکه در این بازدیدها تنها رویکردی که پیگیری می‌شود تکالیف برنامه چهارساله است، گفت: «طبیعی است که در سه ماه اول که هم برنامه و هم بودجه تازه ابلاغ شده، انتظار خروجی داشتن انتظار صحیحی نیست ولی انتظار این است که تکالیف را حداقل خوب بشناسند و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کرده باشند و عملیات اجرایی استارت خورده باشد، این انتظار زیادی است و باید اقدامات اولیه انجام شده باشد.»

این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به بازدیدی که از شرکت واحد اتوبوسرانی داشت اشاره کرد و گفت:‌ «اتوبوسرانی بخش عمده‌ای از تکالیف خود را آغاز کرده است. طبیعی است تا زمانی که مطالعات اولیه تکلیف انجام شود و اگر بناست خریدی کنند فراخوان بزنند یا مناقصه‌ای برگزار کنند و تشریفات آن را انجام دهند، زمان می‌برد اما اینکه بدانید برای انجام تکالیف زمان‌بندی مشخصی انجام شده و در 6 ماه آینده چه اقداماتی انجام می‌شود جای خوشحالی دارد.»

قائمی اضافه کرد:‌ «مشکل مشترکی که در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف با آن مواجه شدیم، گله و شکایتی است که از شهرداری دارند که منابع را باید به اندازه‌ای که قول دادند، تامین کنند. قرار است این موضوع را در جلسه‌ای با معاونت اقتصادی و مالی شهرداری مطرح کنیم تا انشاء‌الله ثمر بدهد.»

وی درخصوص تحقق‌پذیری اندک برنامه‌های پنج‌ساله شهرداری در ادوار گذشته گفت:‌ «یکی از دلایل عدم تحقق برنامه‌های 5 ساله ضعف نظارتی شورا بوده است که باید به وظایف نظارتی‌شان عمل کنند. اگر از اول برنامه ابلاغی هر سه ماه یکبار بازدیدهای نظارتی و دوره‌ای داشته باشیم زیرمجموعه‌های شهرداری هم هوشیار می‌شوند و طبیعتا هشدارهایی به آنها داده می‌شود. اما اگر 4 سال دست روی دست بگذاریم و دورهمی داشته باشیم و آخر چهار سال بگوییم خب چه شد، او هم می‌گوید برنامه‌ها اجرا نمی‌شود.!»

این عضو شورای شهر تهران درخصوص اینکه چقدر به اجرای مصوبه نظام‌نامه مشارکت محله با وجود چالش‌های اساسی که دراین رابطه به وجود آمده ، امیدوار است، گفت: «هفته گذشته مکاتبه‌ای را با مجلس شورای اسلامی داشتیم. شرح ماوقعی از این موضوع در مکاتبه آمد. تعداد زیادی از اعضای شورا این مکاتبه را امضا کردند. دنبال اینکه همان منطق خوبی که از قدیم حاکم بود و حالا بنا بر سوء‌برداشت دچار مشکل شده، باید به ریل اصلی آن برگردد. تقریبا 4-5 هفته است که هفته‌ای یکبار به اتفاق دوستان به مناطق مختلف می‌رویم و با شورایاری‌ها جلسه می‌گذاریم که آن حس تعامل و همکاری‌ زنده بماند و احساس کنند که در شورا حامی دارند. به شخص کاری نداریم. به منطق تعامل فی‌مابین کار داریم و امیدواریم پیگیری‌ها از مجلس هم ثمر بدهد.»

وی اضافه کرد: «شورایاری‌ها بر اساس منطق درستی که انتخابات محلی بود نه انتصابات، انتخاب می‌شدند. اینکه شهردار تهران برود رسما یکی را خود انتخاب کند و بگوید تو معتمد محله هستی و مردم محله، حتی او را نشناسند که دیگر نمی‌شود اسمش را معتمد محله گذاشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار