خسروپناه:

فرهنگستان هنر باید سیاست‌گذار دانشگاه‌ها و رشته‌های هنری باشد

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مطلوب نبودن وضعیت رشته‌های هنر در دانشگاه‌های کشور گفت فرهنگستان هنر علاوه بر ایجاد زمینه برای آشنایی جوانان با هنر ایرانی اسلامی باید سیاست‌گذار دانشگاه‌ها و رشته‌های هنری باشد.

کد مطلب: ۱۳۸۱۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
فرهنگستان هنر باید سیاست‌گذار دانشگاه‌ها و رشته‌های هنری باشد

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه روز شنبه (سوم تیر) در آیین تکریم و معارفه رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: فرهنگستان هنر یکی از چهار فرهنگستان مهم و کشور و یکی از نهادهای حاکمیتی موثر است.

وی گفت: برخی گمان می‌کنند که فرهنگستان‌ها، انجمن‌های مردم نهادی هستند که خارج از نیازهای حاکمیت باید فعالیت کنند، در حالی که براساس آنچه مصوب شده است، یک نهاد حاکمیتی هستند، حاکمیتی به معنای حزبی نیست. آفت مجموعه‌های حاکمیتی این است که حزبی و سیاست زده بشوند و یا مکانی برای گردهم‌آیی گروه خاصی باشند.

خسروپناه افزود: وقتی گفته می‌شود نهادی حاکمیتی است یعنی ناظر به نیاز آن حوزه از همه اندیشمندان بهره ببرد، اندیشمندانی که ممکن است در سلایق سیاسی متفاوت باشند اما نسبت به هنر دغدغه‌مند هستند و هنر ایرانی اسلامی را مهم می‌دانند و این به معنای این نیست که سایر سبک‌ها هنری و هنرهای کشورهای دیگر را نادیده بگیریم بلکه باید هنرهای دیگر را ببینیم و بشناسیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره چرایی تاکید بر هنر ایرانی اسلامی اظهارداشت: این هنر مبتنی بر حکمت است، حکمت علم نافع کارآمد مبتنی بر خرد ناب است، خرد ناب به معنای عقل نظری، عملی، معاش و معاد است.

وی گفت: همه اقسام هنر همچون هنرهای تجسمی، صنایع دستی، موسیقی و هنرهای نمایشی در ایران اسلامی مصداق و مبتنی بر حکمت است و فرهنگستان هنر میراث‌دار ظرفیت عظیم هنر ایرانی اسلامی است.

خسروپناه بیان کرد: همچنین فرهنگستان هنر در سیاست‌گذاری هنر کشور؛ هنر پژوهان ایرانی و حتی غیرایرانی موثر است، آثاری که به زبان انگلیسی درباره هنر ایرانی اسلامی نوشته شده به مراتب بیشتر از آثاری است که به زبان فارسی توسط اندیشمندان ایرانی نوشته شده است اما در دو سه دهه اخیر آثار بسیاری به زبان‌های عربی و انگلیسی در این حوزه داریم، اینها باید احیا و معرفی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جوانان باید با حکمت، هنر ایرانی اسلامی را فرابگیرند، اظهارداشت: نقش فرهنگستان هنر در این زمینه بسیار مهم است، فرهنگستان هنر باید سیاست‌گذار دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنر و رشته‌های این حوزه باشد.

وی با اشاره به مطلوب نبودن وضعیت رشته‌های هنر در دانشگاه‌های کشور گفت: چرا با توجه به اینکه بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی گذشته، نباید در تمامی رشته‌های هنری تحصیل در مقطع دکترا امکانپذیر باشد؟ اکنون فقط در رشته‌های فلسفه هنر و پژوهش هنر تحصیل در مقطع دکترا امکانپذیر است، در حوزه معماری رشد خوبی داشتیم اما چرا نباید در رشته‌های خوشنویسی، موسیقی، صنایع دستی و سینما درجه دکترا داشته باشیم؟ چه کسی باید این شرایط را اصلاح کند؟

خسروپناه با اشاره به تصویب طرح «استاد شاگردی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تاکنون فرایند «استاد شاگردی» در وزارت علوم به نتیجه مطلوب نرسیده است، تنها دانشگاه استاد فرشچیان باید آن را اجرایی کند، یعنی ۶ سال دیگر باید صبر کنیم تا این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحقق پیدا کند؟!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: باید بعد از دانشگاه استاد فرشچیان، دانشگاه‌های دیگر روش «استاد شاگردی» را اجرایی کنند، تا کی باید منتظر باشیم که اساتید پیشکسوت هنر مقابل چشمانمان پر پر شوند و نتوانند یک شاگرد تربیت کنند؟ چه کسی مسئول است؟ ما و فرهنگستان هنر مسئول هستیم.

وی با اشاره به دیدار و گفت و گو با هنرمندان پیشکسوت در حوزه‌های مختلف هنری با همراهی بهمن نامورمطلق رئیس پیشین فرهنگستان هنر گفت: اساتید هنر نیاز به تکریم و احترام دارند که باید آن را با رفتارمان به آنان نشان دهیم، از نامورمطلق درخواست دارم که مشاوری دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه هنر و معماری را بپذیرد و همچنین همچون گذشته تکریم و دیدار با هنرمندان پیشکسوت با همراهی وی انجام شود و ادامه پیدا کند.

خسروپناه خاطرنشان کرد: کار فرهنگستان هنر، کاری فراتر از یک گعده علمی است، سیاست‌گذاری هنر برعهده این نهاد قرار داده شده است، فعالیت‌های فرهنگستان هنر براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان بهمن نامورمطلق شکوفا شد و مجید شاه‌حسینی رئیس جدید این فرهنگستان نیز فردی دغدغه‌مند در حوزه هنر است که امیدواریم فرهنگستان هنر در این دوره نیز تعالی بیشتری پیدا کند.

آیین تکریم و معارفه رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه (سوم تیر) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، علی اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم، سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و جمعی از مسئولان و هنرمندان در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در آیین از خدمات بهمن نامورمطلق رئیس پیشین فرهنگستان هنر تجلیل و مجید شاه‌حسینی به عنوان رئیس جدید این فرهنگستان معرفی شد. همچنین ۱۰ نفر از فرهیختگان و شخصیت‌های برتر هنری نیز به عنوان اعضای پیوسته این فرهنگستان معرفی شدند.

۳۰ خرداد امسال طی حکمی از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، مجید شاه‌حسینی به عضویت فرهنگستان هنر درآمد و به سمت رئیس این فرهنگستان منصوب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار