در گفت‌وگو با پانا

فیلمسازان ما نباید نگاه غربی به زنان داشته باشند

«حوا» فرصتی برای بازنمایی تصویر حقیقی از زن مسلمان ایرانی در سینماست

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» درباره تصویر «زن» در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی گفت جشنواره بین‌المللی فیلم حوا فرصتی برای بازنمایی تصویر حقیقی از زن مسلمان ایرانی در سینما است.

کد مطلب: ۱۳۸۱۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
فیلمسازان ما نباید نگاه غربی به زنان داشته باشند

محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به بهانه راه‌اندازی نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا با موضوع زن و خانواده گفت: «زنان در سال‌های بعد از انقلاب نقش و جایگاه ویژه‌ای در امور اجتماعی پیدا کردند. تنها در یک مورد اگر بحث تحصیلات را ملاک قرار دهیم، زنان ایرانی تا پیش از انقلاب مشکل جدی برای تحصیل داشتند و یکی از اولین اقدامات راه‌اندازی نهضت سوادآموزی بود، جریانی که باعث رونق تحصیلات در کشور شد.»

وی ادامه داد: فقط اگر همین یک مصداق را مدنظر داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم سینما در همه قالب‌ها از فیلم‌کوتاه و مستند گرفته تا فیلم داستانی، یکی از بهترین قالب‌ها برای بازنمایی این پیشرفت‌هاست. سینما می‌تواند این نگاه انقلاب اسلامی به جایگاه زنان را در جهان مخابره کند. در این میدان، برخی از فیلمسازان ما هم به این سمت حرکت کرده‌اند. به‌خصوص فیلمسازانی که دل‌بستگی به هویت جمهوری اسلامی داشته‌اند. این گروه از فیلمسازان تلاش کرده‌اند با به تصویر درآوردن خانواده‌های اصیل ایرانی و اسلامی، در قالب احترامی که همسران به همسر خود می‌گذارند و جایگاهی که مادران و دختران در فضای عاطفی خانواده‌ها و جامعه ایران دارند، این نگاه را به بهترین شکل بازنمایی کنند.»

این مدیر فرهنگی گفت: «در عین حال اگر بخواهیم نگاه واقعی‌تری داشته باشیم، باید بگوییم در قیاس با هجمه‌ای که امروز غرب به جایگاه زن در جمهوری اسلامی دارد و می‌خواهد زن را تبدیل به یک کالا کند، سینمای ما هنوز تا رسیدن به افق ایده‌آل فاصله دارد. متأسفانه حتی نمونه‌هایی هم داشته‌ایم که برخی فیلمسازان ما تحت‌تأثیر همین نگاه غربی، سراغ نگاه غرب‌گرایانه به زن رفته‌اند. آن‌ها نه تنها تلاشی برای بازنمایی واقعی تصویر زن در ایران امروز نداشته‌اند بلکه آن را با نوعی تحریف به تصویر درآورده‌اند و قلب واقعیت کرده‌اند.»

وی افزود: برگزاری جشنواره‌ای مانند جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» فرصتی است برای بازنمایی تصویر حقیقی از زن مسلمان ایرانی در سینما؛ چه در مقام مادر، چه در مقام همسر، چه در مقام دختر و چه حتی در مقام یک فعال اجتماعی و اقتصادی. ما در برهه‌های حساس تاریخ معاصر خود همواره شاهد حضور پررنگ و اثرگذار زنان در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم. باید بتوانیم همین تصویر واقعی را در فیلم‌های خود نشان دهیم و تحت‌تأثیر عینک‌های روشنفکرانه غرب قرار نگیریم.»

حسین‌زاده تأکید کرد: «تصویر واقعی از زن ایرانی، امروز همان خانم دکتری است که راهی اردوهای جهادی می‌شود. همان دختر مسلمانی است که با حجاب روی سکوهای ورزشی جهان می‌ایستد و افتخارآفرینی می‌کند. همان زن صنعتگری است که اشتغال‌زایی می‌کند. همان مادری است که هم فرزندداری و خانه‌داری می‌کند و همزمان پیگیر فعالیت‌های خیریه است. از این دست سوژه‌ها و نمونه‌ها، صدها و هزارها در کشور داریم و دیگر نمی‌توانیم آن‌ها را استثنا بدانیم.»

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار