حاشیه‌هایی پر رنگ‌تر از متن در برخی باشگاه‌های خراسان جنوبی

مدارس فوتبال درآفساید

بیرجند (پانا)- همزمان با آعاز تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان، شرکت در کلاس های ورزشی در رشته های مختلف یکی از مهم ترین گزینه های خانواده ها برای فرزندانشان است. در این بین یکی از کلاس‌های پر طرفدار، مدارس فوتبال است که هر سال تعداد زیادی نونهال را به خود جذب می کند.

کد مطلب: ۱۳۸۰۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
مدارس فوتبال درآفساید

اما یکی از دغدغه هایی که هر ساله در مورد این مدارس مطرح می شود، رعایت استانداردها است و دقتی که باید مسئولان ذی ربط از سویی و والدین از سوی دیگر مورد توجه قرار دهند.
در کنار باشگاه هایی که به طور منظم در مسابقات باشگاهی شهرستان و استان شرکت کرده و در رده‌های مختلف سنی در طول سال فعالیت می کند، در رشته های مختلف از جمله فوتبال با کلاس هایی روربرو می شویم که بیشتر در تابستان از پرده غیب در آمده و شروع به تبلیغ و ثبت نام می کنند و به طور معمول برنامه خاصی برای بعد از تابستان برای ثبت نام کننده ندارند. اما به راستی این مدارس به چه اندازه در رشد فوتبال استان نقش دارد؟ فوتبالی که حداکثر سهم حرفه ای اش در کشور حضور در لیگ سه آن هم با بدترین شرایط است. نکته دیگر این که چه میزان از استانداردهای فنی، قانونی، اخلاقی و... در این مدارس رعایت می شود، و مسئولیت این نظارت ها بر عهده کیست؟

آمار دقیقی نداریم!


نایب رئیس هیئت فوتبال استان و مسئول پیگیری مدارس فوتبال در پاسخ به اولین سؤالم در مورد تعداد مدارس فوتبال با اظهار گلایه از نبود همکاری ادارات ورزش با هیئت فوتبال می گوید: آمار دقیقی نداریم! چون متأسفانه چند سال است که باشگاه ها برای این که وجهی را به هیئت فوتبال پرداخت نکنند، برای دریافت مجوز به هیئت مراجعه نمی کنند. اگر هم مراجعه می کنند آمار دقیقی از افراد ثبت نام شده اعلام نمی کنند که مبلغ کم تری پرداخت کنند. در شهرستان ها هم این مسئله هست و ادارات همکاری لازم را با هیئت‌های فوتبال برای سوق دادن باشگاه ها به سمت هیئت فوتبال ندارند.
«جعفر حبیب زاده» ادامه می دهد: متأسفانه در سنوات قبل مسئولان به صراحت به باشگاه ها اعلام می کردند که برای گرفتن مجوز نیازی به مراجعه به هیئت فوتبال استان و شهرستان ندارید! و این راه باز شد که مدارس فوتبال هیچ رغبتی برای مراجعه به هیئت نداشته باشند. از طرفی متولی فوتبال هیئت ها هستند و از طرفی مسئولینی داریم که به علت ناآگاهی، طوری رفتار می کنند که باشگاه ها هیئت ها را دور زده و مراجعه نکنند. به خاطر همین آمار دقیقی در اختیار نداریم.

استانداردهای مدارس فوتبال


وی با بیان این که امسال هم به اداره ورزش و جوانان و هم باشگاه ها برای لزوم مراجعه به هیئت برای دریافت مجوز نامه نوشتیم، می افزاید: به همه اعلام کردیم هر باشگاهی که می خواهد در بخش مدارس فوتبال فعالیت کند، باید مجوز خود را از هیئت فوتبال بگیرد. و پس از آن هیئت شهرستان، ولی باز هم کار خود را بدون مراجعه انجام می دهند.
«حبیب زاده» در اشاره به کیفیت فنی مدارس فوتبال می گوید: باشگاه ها باید مربیان کارت دار و شناسنامه داری معرفی کنند، از طرفی اگر از زمان گرفتن مدرک آن ها خیلی گذشته باشد باید در چند سال اخیر دوره های باز آموزی را گذرانده باشند وگرنه مجاز به فعالیت نیستند. از طرفی زمین باید استاندارد باشد، البسه ای که تهیه می کنند... ولی مشاهده می شود برای این که از این فیلترها عبور نکنند به هیئت مراجعه نمی کنند و بنا بر این ما هم نمی توانیم در جایی که از ما مجوز نگرفته است نظارت داشته باشیم.
به گفته وی طبق روال هر ساله در مورد فعالیت مدارس فوتبال هیچ هماهنگی بین اداره ورزش و جوانان و هیئت وجود ندارد.
وی در مورد مشکلات مربوط به چمن هم عنوان می کند: می گویند اگر هیئت می خواهد چمن را داشته باشد، باید براساس نرخ کارشناسی دادگستری اجاره کند که با توجه هزینه های بالای نگه داری چمن، مشکل است و فقط باید به فکر کسب درآمد باشیم تا برنامه ریزی برای تیم ها و آموزش. ولی به هر حال این که چمن در اختیار هیئت فوتبال نیست خیلی به کار ما لطمه وارد می‌کند.

خانواده ها دقت کنند


اما درگیر و دار اختلاف نظر هیئت فوتبال و اداره ورزش و جوانان تکلیف خانواده ها چیست؟ خانواده‌هایی که در ازای پرداخت هزینه های بالا از طرفی به فکر پرکردن مفید اوقات فراغت فرزندان خود هستند و از سویی نگران رعایت مسائل فنی، حقوقی، اخلاقی و ...در مدارس هستند.
«حبیب زاده» در پاسخ به این پرسش می گوید: سایت هیئت فوتبال در حال به روز رسانی هست و خانواده ها با مراجعه به باشگاه هایی که مجوز گرفته اند ثبت نام کنند. در غیر این صورت هرگونه اتفاق حقوقی و ...در باشگاه برای فرزندشان پیش آید هیئت فوتبال نمی تواند حمایتی داشته باشد..
وی با تأکید بر رعایت مسائل فنی در مدارس فوتبال عنوان می کند: مربیانی که در مدارس فوتبال فعالیت می کنند باید حداقل دارای مدرک سی آسیا باشند و مربیان دارای مدرک سی ایران و دی آسیا مجاز به فعالیت در مدارس فوتبال نیستند. از طرفی فعالیت هر گروه سنی باید در همان رده خودش باشد و یا حداکثر 20 تا 25 نفر ولی دیده می شود گاه حدود 50 نفر با یک مربی کار می کنند.

چگونه نظارت کنیم؟


وی تصریح می کند: وقتی که فعالیت یک مدرسه فوتبال چه از نظر فنی و چه اخلاقی و حقوقی را تایید نکردیم، طبیعی است که نظارتی هم نمی‌توانیم داشته باشیم. متأسفانه برخی والدین هم پیگیری نمی کنند که آیا این مدرسه و مربی شرایط لازم را دارند یا نه؟ در واقع همان طور که برای مدرسه تحصیلی فرزندان پرسش و تحقیق می‌کنند اینجا هم باید این ملاحظات را داشته باشند..
وی در مورد میزان شهریه هم خاطرنشان می کند: هنوز جلسه ای درباره تعیین شهریه گرفته نشده و از ما برای تبادل نظر در این زمینه دعوت نشده در صورتی که نیاز هست که در اردیبهشت ماه اینها مشخص باشد که مدراس فوتبال در خرداد ماه کارهای مربوط به مجوز را انجام دهند.

نظارت های صوری!


«حبیب زاده» در مورد چگونگی نظارت بر مدارس فوتبال هم می گوید: هر سال یک گروه متشکل از یک نفر از هیئت، یک نفر اداره شهرستان و یک نفر هم نماینده باشگاه ها بوده که باشگاه های متخلف را به اماکن معرفی کنند ولی متأسفانه این نظارت بیشتر صوری بوده و تا به حال موردی نداشتیم که برخورد شده باشد.
به گفته وی در تمام ایران این هست که مدارس از هیئت فوتبال مجوز می گیرند. در همه جا امور را به هیئت ها می سپارند ولی در این جا گویی شرایط با همه جا متفاوت است. وی خاطر نشان می کند: اگر اداره کل در کنار ما نباشد، وضعیت از این بدتر می شود.

باشگاه ها مجوز دارند


«سیادت» مسئول اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند در پاسخ به انتقادات مطرح شده عنوان می کند: باشگاه‌ها با توجه به اینکه از اداره ورزش و جوانان مجوز رسمی با تائیدیه کمیسیون ماده ۵ را اخذ می‌کنند مجوز آموزش در رشته مربوطه را هم خواهند داشت و چمن هم با توجه به اینکه در اختیار اداره ورزش و جوانان می باشد بنا به تصمیمات متخذه به ۱۴ باشگاه دارای مجوز واگذار شده است.
وی تصریح می کند: این که مدرسه فوتبال از هیئت مجوز نگرفته باشد دلیل بر نظارت نداشتن نیست و گروهی مرکب از اداره، هیئت و باشگاه ها از مدارس و باشگاه ها بازدید می کنند و در صورت گزارش تخلف به طور قطع طبق قوانین برخورد شده و درصورت لزوم از فعالیت آن مجموعه هم جلوگیری خواهد شد.
سیادت در پاسخ به این پرسش که مدرسه فوتبالی که از هیئت فوتبال مجوز دریافت نکرده، چگونه و توسط چه مرجعی صلاحیت های فنی اش تایید می‌شود هم تصریح می کند: به هر حال باشگاه ها در زمان گرفتن مجوز فعالیت های خود قبلا همه از هر نظر بخصوص از سوی هیئت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اختلاف نظرها اگر در یکی از مدارس فوتبال که از سوی هیئت مجوزی دریافت نکرده اند، اتفاقی رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود هم عنوان می کند: این مسئله را باید بخش حقوقی پاسخ دهد!

گزارش / سید حسین حسینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار