مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان‌شرقی:

پروژه هیپ لیچینگ در مس سونگون هیچگونه آلایندگی ندارد

۴۰ درصد مس کاتد ایران در مس‌سونگون تولید خواهد شد

تبریز (پانا) - مدیر عامل شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) با بیان این که ۴۰ درصد مس کاتد ایران در مس‌سونگون تولید خواهد شد، به هجمه‌های موجود بر علیه پروژه هیپ لیچینگ مس و عدم آلایندگی آن تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۷۹۲۰۱
لینک کوتاه کپی شد
پروژه هیپ لیچینگ در مس سونگون هیچگونه آلایندگی ندارد

معبود عباس زاده در اولین نشست خبری شرکت مس سونگون آذربایجان (شمسا) ضمن اشاره به اهمیت کاتد مس و استقلال شرکت مس گفت: با اعلام رئیس جمهور و استقلال و تشکیل شرکت مس، آرزوی دیرینه مردم محقق شد و این شرکت با توجه به نقشه راه، چشم انداز و راهبردی که اتخاذ کرده به دنبال توسعه منطقه خواهد بود.

وی ادامه داد: مس سونگون طی سال گذشته و امسال دو نقطه عطف تاریخی را پشت سر گذاشت که یکی از آن‌ها آغاز تولید مس کاتد و در نتیجه توسعه شرکت مس سونگون است. تاکنون که کاتد در استان تولید نمی‌شد، حداکثر ۱۰ درصد از منفعت مس به استان بازمی‌گشت اما اکنون تمامی منافع ناشی از این معدن به استان جاری می‌شود.

وی با بیان این‌که مس سونگون، دو روش برای تولید کاتد را در پیش گرفته است، افزود: یکی از این روش‌ها شامل احداث پروژه بلندمدت چهار ساله کارخانه تولید مس کاتد است که فاز نخست آن با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن به پیشرفت ۳۰ درصدی رسیده است.

وی ادامه داد: دومین روش تولید کاتد که در کوتاه مدت به آن می‌توان دست یافت، روش هیپ لیچینگ است که با ظرفیت ۳۰۰۰ تن از تاریخ ۱۴ خردادماه سالجاری در مس سونگون راه اندازی شد. اکنون تعداد ۱۶ ساختار هیپ لیچینگ تولید کاتد در کشور راه اندازی شده که برخی نیز ۵۰ هزار تن کاتد تولید کرده‌اند، با این حال تولید کاتد به روش هیپ لیچینگ در مس سونگون به همین ظرفیت اکتفا نشده و چند پروژه هیپ لیچینگ دیگر در دستور کار است.

عباس زاده با اشاره به هجمه‌های موجود به آلایندگی اجرای این روش در منطقه، تاکید کرد: هیپ لیچینگ یک کار مشترک و سنگین پتروشیمی و معدنی است که توسط متخصصان بنام و با تجربه کشور در حال انجام است. حدود ۳۵ میلیون تن خاک‌ اکسیدی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد عیار در مس سونگون وجود دارد که بایستی با کمک تکنولوژی‌های موجود هم از نفوذ این اسید به طبیعت جلوگیری شود و هم بتوان از عواید آن بهره برد که یکی از تکنولوژی‌های مطرح در این زمینه، روش هیپ لیچینگ است.

وی ادامه داد: هیپ لیچینگ با استانداردهای بالای دنیا در مس سونگون در حال اجرا بوده و حتی امکان نفوذ اسید رقیق نیز به طبیعت مهار شده است. این پروژه در سال ۹۲ مجوز زیست محیطی گرفته و تنها دلیل ورود هجمه‌ به این پروژه، فقط سیاسی است. در حالی که تولید کاتد ماحصل تلاش شبانه روزی ۶۰۰۰ نفر همکار مس سونگون بوده و ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود خالص و اشتغالزایی ۷۰۰ نفر دارد.

شهرک تخصصی مس ایران در ۲۰۰ هکتار ایجاد می شود

عباس زاده با بیان اینکه تولید کاتد مس طبق برنامه ادامه دارد، گفت: برای نخستین بار در شرکت صنایع ملی مس ایران، شرکت تخصصی مس در مس سونگون در ۲۰۰ هکتار ایجاد می شود و پردیس فناوری نیز برای نخستین بار در تاریخ مس ایران در این شرکت راه اندازی خواهد شد که به تایید وزارت عتف هم رسیده است.

مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان با اعلام اینکه این شرکت سال گذشته ۸۵ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه گذاری کرده گفت: امسال نیز از مجموع ۲۳۵ هزارمیلیارد تومان تعهد سرمایه گذاری در استان در حضور رئیس جمهور امضا شد ۱۰۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری این شرکت در استان صورت می گیرد.

عباس زاده بیان کرد: ۸۵ هزار میلیارد تومان این رقم در ورزقان سرمایه گذاری می شود که چهره این شهرستان را متحول خواهد کرد.

وی تاکید کرد: همه شهرستان های متاثر از معدن باید به صورت هم تراز توسعه یابند و از اعتبارات مسئولیت های اجتماعی مس سونگون برخوردار شوند اما به رغم اینکه مس در این زمینه خوب هزینه کرده مظلوم واقع شده است.

وی افزود: این شرکت ۱.۱ هزار میلیارد تومان برای ساخت ۵۶ کیلومتر جاده هزینه کرده و برای امسال نیز ساخت ۱۰ کیلومتر باند برگشت و همچنین خاروانا - ورزقان را در برنامه قرار داده است که پس از تایید از سوی وزارت راه و شهرسازی اجرایی و عملیاتی می شود و امیدواریم ظرف ۲ سال به اتمام برسد.

عباس زاده در پایان اظهار داشت: به دنبال فدرالیسم اقتصادی نیستیم و نخواهیم بود و طبق قانون تجارت فعالیت خواهیم کرد و به عنوان پیشران توسعه اقتصادی استان در بیشتر زمینه ها، به مسئولیت های خود عمل خواهیم کرد و تولید ناخالص داخلی را ۲ تا ۶ برابر افزایش خواهیم داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار