«محله بالاکفت» ، محله هنر و صنایع دستی شیراز

نخستین خانه گره‌چینی کشور در شیراز تاسیس می‌شود

شیراز (پانا) - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس، از تعیین «محله بالاکفت» شیراز به عنوان محله هنر و صنایع دستی شیراز، در هفته صنایع دستی خبر داد و گفت به منظور حفظ میراث فرهنگی، هنر و معماری و صنایع دستی نهفته در بافت تاریخی شیراز، با تایید وزیر میراث فرهنگی «محله بالاکفت» به عنوان محله هنر و صنایع دستی شیراز تعیین شد.

کد مطلب: ۱۳۷۹۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
«محله بالاکفت» ، محله هنر و صنایع دستی شیراز

«محله بالاکفت» از شمال به محله درب شاهزاده، از غرب به محله اسحاق بیگ و محله لب آب، از جنوب به محله دروازه خاتون و از شرق به محله دروازه قصاب‌خانه و محله کل شیخ ابوذرعه محدود می‌شود و از بناهای شاخص محله می‌توان به آرامگاه سید علاءالدین حسین، آرامگاه شیخ روزبهان، نارنجستان قوام، خانه زینت الملک، مسجد قورخانه، حمام گودی، زورخانه آستانه، امامزاده منصور، مسجد و امامزاده سید ابوطالب، مدرسه هاشمیه و آرامگاه شیخ ابوذرعه اشاره کرد.

سید موید محسن‌نژاد امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به بی‌مهری‌های صورت گرفته نسبت به بافت تاریخی شیراز به عنوان یکی از ارزشمندترین بافت‌ها به لحاظ هنر، معماری و صنایع دستی، گفت: ما به دنبال حفظ و احیای این بافت که دوران تاریخی بسیاری را پشت سر گذاشته است، سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی را شروع کرده‌ایم و در همین راستا «محله بالاکفت» به عنوان محله هنر و صنایع دستی در شیراز مشخص شد.

وی ادامه داد: این امر موجب شده تا حدود ۵۰ نفر از مالکان به دنبال تبدیل فضاها و منازل قدیمی خود برای کارگاه صنایع دستی باشند که با بازگشت بومیان محلات به بافت‌های تاریخی به عنوان محل سکونت و محل کسب درآمد حفظ و نگهداری این بافت میسر می‌شود.

وی از انعقاد و امضای تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی به منظور بهبود روند تهیه و توزیع فروش بهینه صنایع دستی خبر داد و افزود: در قالب این تفاهم‌نامه‌ها فضاهایی به عنوان کارگاه‌ و یا عرضه و فروش صنایع دستی برای هنرمندان در نظر گرفته شده است.

محسن نژاد با اعلام اینکه استان فارس در هفته میراث فرهنگی از سوی وزارتخانه به عنوان استان نخست در زمینه صنایع دستی معرفی شده است، ادامه داد: با رویکرد حفظ بافت تاریخی و با کمک بخش خصوصی نخستین خانه گره چینی کشور در شیراز و در بافت تاریخی تاسیس و ایجاد شده است.

گِرِه‌چینی یکی از شاخه‌های هنر معماری و کاشی کاری سنتی است که اساتید این هنر از کنار هم چیدن آلات و لغات مختلف بر اساس طرح مدنظر خود با استفاده از کاشی، آجر یا سایر مواد نقش‌های هندسی تزئینی درست می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، ادامه داد: در تخت جمشید بازارچه صنایع دستی با ظرفیت فعالیت ۱۶ کارگاه و اشتعال چندین نفر در هر کارگاه در حال احداث و راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: در زمینه برندسازی صنایع دستی شیراز و استان فارس، نخستین برند استانی خاتم با عنوان «خاتم سروناز» آماده ارائه به بازار است که با مجموع برندهای پیشین ۱۱ برند صنایع دستی در استان فارس داریم که هنر و صنایع دستی استان فارس را در جهان و کشور ارائه می‌دهند.

ثبت دو روستا و یک شهر ملی در حوزه صنایع دستی در فارس

وی ادامه داد: در کنار سه شهر ملی فیروزآباد به عنوان شهر دست بافته‌های داری و قالی، شیراز شهر جهانی صنایع دستی و آباده شهر جهانی منبت، در یک سال گذشته نیز روستای کندازی مرودشت به عنوان روستای ملی روال بافی، روستای تنگ چوگان به عنوان روستای ملی رندبافی و شهر خشت به عنوان شهر ملی حصیربافی خشت به ثبت رسیده اند که این یک فرصت برای حفظ و معرفی بهتر این صنایع در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی است.

کارگاه‌های رایگان 5 ساله در اختیار هنرمندان شاخص فارس قرار می‌گیرد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، در خصوص حمایت از صنعتگران در راستای حفظ و احیای صنایع دستی گفت: ۲۱ هزار هنرمند دارای مجوز در استان داریم که از این تعداد حدود ۵۰۰ الی یک هزار نفر فعالیت شاخص دارند که این افراد شناسایی شدند و کارگاه‌های ۵ ساله رایگان در اختیار این افراد قرار گرفته است.

بهزاد احمدی فارسانی، شرط لازم برای حفظ و نگهداری صنایع دستی را رعایت کردن زنجیره تولید، به آموزی و فروش دانست و افزود: ما در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی با اولویت قرار دادن این مهم، در همین راستا کارگاه‌های رایگان در اختیار هنرمندان شاخص قرار گرفته است تا علاوه بر احیای هنرهای مذکور به تربیت شاگردان و فروش مطلوب بپردازند.

وی افزود: غرفه‌های دائم فروش صنایع دستی در مجموعه زندیه و غرفه‌های تخت جمشید در هفته آینده افتتاح می‌شوند.

احمدی از ارائه طرح به کمیسیون تلفیق به منظور حمایت از هنرمندان و حفظ صنایع دستی و معماری اصیل شیراز خبر داد و افزود: در این طرح خواسته شده تا در الزامات نظام مهندسی و پایان کار ساختمان‌ها و خصوا اماکن تجاری، حداقل در سه متر از نماهای پروژه‌های تجاری هنر و صنایع دستی به کار گرفته شود که خوشبختانه این طرح در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است.

وی افزود: این امر علاوه بر کارآفرینی و درآمدزایی برای هنرمندان، موجب حفظ هنر صنایع دستی و هویت معماری شیراز و زیباتر شدن نماهای شهر می‌شود.

احمدی در خصوص بیمه هنرمندان و صنعتگران با اشاره به قول رئیس جمهور مبنی بر پرداخت بیمه هنرمندان برای 10 هزار هنرمند در کشور گفت: از آبان‌ماه با توجه به سهمیه ۶۰۰ نفری که به استان داده شد، پرونده‌ها تشکیل و با توجه به شرایطی که بود پرونده ۷۰ الی ۸۰ نفر از هنرمندان استان تکیمل و ارسال شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه رقم ریالی این تعداد بسیار بالا است و پرداخت باید از سمت وزارتخانه صورت بگیرد منتظر اقدام کشوری هستیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، با تاکید بر اینکه در چهل سال اخیر کل اعتبارات صنایع دستی در حوزه مشاغل خانگی به ۱۰ میلیارد تومان نمی‌رسید، گفت، در چندماه اخیر فقط در بحث تسهیلات مشاغل خانگی توانستیم۳۷ میلیارد تومان تسهیلات ارائه دهیم که تا انتهای تیرماه ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دیگر نیز بههنرمندان مشاغل خانگی اعطا می‌شود.

احمدی ادامه داد: در چندماهه اخیر در راستای حفظ و صیانت از صنایع دستی استان اقدام به ثبت نشان جغرافیای چندین هنر از جمله جوک کرده‌ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار