انعقاد تفاهم‌نامه برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در مدارس کشور

تهران (پانا) - تفاهمنامه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در مدارس کشور منعقد شد.

کد مطلب: ۱۳۷۸۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
انعقاد تفاهم‌نامه برای  استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در مدارس کشور

تفاهمنامه چهارجانبه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در مدارس کشور صبح امروز، 20 خرداد با حضور معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به امضا رسید.

ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور در این مراسم اظهار داشت: انعقاد چنین تفاهمنامه‌ای اقدام بسیار مهمی است چراکه مدارس به‌خصوص مدارس دولتی، امکانات مالی کمی دارند.

وی افزود: اگر این موضوع، منبع پایداری باشد، مدارس می‌توانند خیلی از مشکلات خود را مرتفع کنند.

قفلی با بیان اینکه در پرداخت هزینه‌ها باید به خیرین کمک کرد، گفت: کار سختی است که خیر بخواهد تمام هزینه‌ها را پرداخت کند. باید مشارکت را در این تفاهمنامه ببینیم چون برخی خیرین تعداد ۱۰۰ باب مدرسه هم ساخته‌اند.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور تاکید کرد: همه راه‌ها را باید جست‌وجو کرد که خیّر با مبلغ کمتری بتواند تعداد مدارس بیشتری را پوشش دهد.

وی گفت: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، امر بسیار صحیحی است ولی مشارکت می‌طلبد تا کار برای خیران، هم سهل‌تر و هم امکان‌پذیرتر شود.

در ادامه این مراسم محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: هدف از انعقاد تفاهمنامه تنها هزینه کردن نیست بلکه فرهنگ گذشت و ایثارگری است که می‌تواند به دانش‌آموزان منتقل کند.

وی اظهار کرد: افزایش بهره‌وری و توجه به محیط زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر، موضوعات و مسائلی است که طی سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) مورد تاکید قرار گرفته و به همین دلیل فرهنگ افزایش بهره‌وری در مدرسه باید به دانش‌آموزان منتقل شود که رهبر انقلاب نیز در تبیین شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) در مشهد مقدس به این امر اشاره فرمودند.

کاظمی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مهمترین ماموریت آموزش و پرورش در این تفاهمنامه را تعریف کنیم، افزایش بهره‌وری و فرهنگسازی در مصرف انرژی و نیز تبیین اهمیت و ارزش انرژی و مراحل تولید آن است که باید به دانش‌آموزان باید منتقل شود تا آنها هم قدر این موضوع را بیشتر بدانند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه غیر از بهره‌وری به موضوع محیط زیست نیز توجه شده است، گفت: از طرف دیگر فرهنگ استفاده از انرژی را باید به دانش‌آموزان منتقل کنیم و این می‌طلبد تا معلمان و دبیران در این راستا آگاهی‌های لازم را کسب کنند چرا که توانمندی معلمان هم در این زمینه مهم است.

وی افزود: از سوی دیگر نتیجه این موضوع در کنار فرهنگسازی می‌تواند، درآمدزایی و درآمد پایداری برای مدرسه ایجاد کند که البته درآمدزایی در اولویت دوم قرار دارد هرچند به ارتقای مدارس عادی دولتی می‌تواند کمک کند و امسال یکی از راهبردهای معاونت آموزش متوسطه، ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی است.

کاظمی با بیان اینکه به صورت تخصصی هم زمینه این موضوع را در برنامه درسی می‌توان آورد، افزود: انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص سلول‌های خورشیدی و انرژی خورشیدی در کتاب‌ها و برنامه درسی رشته‌های برق و مکاترونیک در هنرستان‌های آمده اما مزرعه این کار را می‌توانیم در دوره اول آموزش متوسطه داشته باشیم که در این دوره، کارهای فرهنگی را بیشتر می‌توان دنبال کرد.

وی تصریح کرد: اهمیت این تفاهمنامه از منظر فرهنگسازی در راستای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری مورد تاکید است.

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز گفت: یکی از راهکارهای سند تحول را در این مسیر آغاز می‌کنیم که اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس دارد و ما را در گسترش موضوع می‌تواند مصمم کند.

وی با بیان اینکه مدرسه محل یادگیری است، اظهار کرد: اگر انرژی‌های نو را مطرح می‌کنیم، بهترین محل برای یادگیری، محیط مدرسه است و دانش‌آموز اگر به اعتقاد نرسد، نمی‌تواند زمینه‌های بعدی را به عنوان بستر عملیاتی به کار ببرد.

خان‌محمدی با بیان اینکه خیرین، علاقه دارند که جنبه‌های اقتصادی را کنار مدارسی که ساخته‌اند تقویت کنند، خاطرنشان کرد: خیرین با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، دوست دارند مدارس خود را حمایت کنند. با انعقاد این تفاهمنامه بر حسب مدت قراردادی که با سازمان نوسازی مدارس دارند می‌دانند که می‌توانند منابع خود را تامین کنند.

وی افزود: نکته بعدی، قیمت پایه است که در این راستا برای این تفاهمی که بسته می‌شود، سازمان نوسازی هم کمک می‌کند که این رقم چند برابر شود تا به ساختار مدرسه کمک کند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش از لحاظ عده، تعداد و ظرفیت، دستگاه بزرگی است، گفت: ۵۰ درصد مدارس کشور قابلیت بارگزاری این کار را دارند و اگر ۵ کیلووات که کمترین بسته در تفاهمنامه است را ضرب در 50 درصد مدارس کشور (بیش از 50 هزار مدرسه) کنیم در مجموع ۲۵۰ مگاوات برق خواهد داد. بنابراین کمک خیلی خوبی است و هزینه‌های نگهداری هم پخش شده و مشارکت بسیار بزرگی است.

وی اظهار کرد: اگر به اقتصاد این کار نیز توجه ویژه‌ای شود به عنوان یکی از موفق‌ترین پروژه‌های کشور هم در تولید برق و هم از حیث صرفه‌جویی و هم نیروگاه حرارتی می‌تواند مطرح شود.

محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق نیز این تفاهمنامه را تلفیق استفاده از انرژی‌های پاک با آموزش و مدرسه‌سازی دانست و اقدام مبارکی برشمرد.

وی با اشاره به وضعیت انرژی در دنیا و ایران گفت: حرکتی که در دنیا اتفاق افتاده و از چند سال گذشته شتاب بسیاری گرفته، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است و مهمترین دلیل آن نیز اتمام انرژی‌های فسیلی است.

کمانی افزود: از طرف دیگر وجود پتانسیل‌های خدادادی در آفتاب، باد و آب و همچنین از سوی دیگر حوزه فناوری طوری حرکت و پیشرفت کرده که احداث نیروگاه‌ها کاهش یافته است چون پنلی که در چند سال گذشته با ۴ هزار دلار هزینه نصب می‌شد امروز ۶۰۰ هزار دلار هزینه می‌برد که به همین دلیل دنیا به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در گذشته 80 درصد از تامین انرژی از محل منابع فسیلی و 2 درصد از محل انرژی‌های تجدیدپذیر بود که در سال گذشته، تامین برق از انرژی‌های تجدیدپذیر به ۸۳ درصد رسیده و برخی کشورها تا سال 2035 و برخی دیگر تا 2040 هدفگذاری کرده‌اند که نیروگاه‌ها را تعطیل کرده و فقط از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: اشتباهی که صورت گرفته این بوده که جهت‌گیری‌ها در گذشته به این سمت بود که سوخت‌های فسیلی تمام نخواهد شد اما در زمستان 1401 و 1400 برای تامین گاز نیروگاه‌ها دچار مشکل شدیم چرا که گاز نیروگاه‌ها قطع می‌شد تا گاز به منازل برسد همچنین بخش‌های صنعت و نیروگاهی نیز تعطیل می‌شوند برای اینکه گاز منازل تامین شود.

وی تاکید کرد: این وضعیت رو به بهبودی نیست چون منبع گاز جدیدی نداریم که بخواهد وارد مدار شود و اگر هم وجود داشته باشد زمان‌بندی طولانی است.

کمانی با بیان اینکه ایران، یکی از کشورهایی است که از لحاظ پتانسیل انرژی‌های خدادادی در بهترین وضعیت قرار دارد و در پتانسیل انرژی بادی، جزء 3 یا 4 کشور اول هستیم.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با بیان اینکه چاره‌ای نیست جز اینکه به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برنامه‌های زیادی دارد. شروع به احداث نیروگاه‌های ۱۰۰ مگاواتی کرده‌ایم در کنار آن اهمیت نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس هم بیشتر است.

وی با بیان اینکه مساله بعدی فرهنگسازی است، اظهار کرد: چه خوب است که این کار در مدارس اجرا شود و بچه‌ها بدانند که آینده دنیا و کشور، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. در کنار آن یک راه دیگر بهینه‌سازی است و ظرفیت بهینه‌سازی در کشور ما زیاد است چون مصرف انرژی ما ۲.۵ برابر متوسط جهانی است و بدون اینکه آموزش و پرورش هزینه‌ای کند می‌توانیم مصرف را پایین بیاوریم.

کمانی افزود: خرید برق در این تفاهنامه به صورت ۲۰ ساله و درآمد پایدار برای مدارس است. باید راهکاری برای کمک به خیرین بیابیم که بخشی از کمک را می‌توان از ظرفیت سازندگان و نصابان استفاده کرد و از ظرفیت بعضی از سازمان‌های عمومی دیگر نیز می‌توان استفاده کرد.

وی گفت: در حوزه فرهنگسازی هم برای تدوین و هم در حوزه تامین تجهیزات هنرستان‌های فنی آماده هستیم تا در کنار آموزش عمومی، محتوا را هم تامین کنیم. همچنین بازدید از نیروگاه‌های مختلف در استان‌ها برای قشرهای مختلف از جمله دانش‌آموزان را هم داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار