وزیر میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی در سفر به شهرستان میانه:

اعتبارات لازم جهت ثبت جهانی کاروانسرای جمال آباد را تامین خواهیم کرد

میانه باید از حالت گذری به گردشگری و اقامتی تبدیل شود

میانه (پانا) - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در حاشیه دور دوم سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی در بازدید از بناهای تاریخی شهرستان میانه گفت شهرستان میانه ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌های گردشگری دارد، اما نسبت به این ظرفیت‌ها دچار یک عقب ماندگی تاریخی است که باید جبران شود.

کد مطلب: ۱۳۷۷۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
اعتبارات لازم جهت ثبت جهانی کاروانسرای جمال آباد را تامین خواهیم کرد

سید عزت الله ضرغامی در حاشیه بازدید از بناها و آثار تاریخی و باستانی شهرستان میانه با حضور در کاروانسرای جمال آباد؛ اضافه کرد: کاروانسرای جمال آباد میانه یکی از قدیمی‌ترین کاروانسراهای کشور و قابل توجه از لحاظ وسعت؛ معماری و بنای خاص مربوط به دوره صفویه در جمع ۲۳ کاروانسرای دیگر کشور است که بعد از بازدید نمایندگان یونسکو جهت ثبت جهانی به تصویب رسید و امسال در نشست یونسکو به نتیجه خواهد رسید و جهت تکمیل کاروانسرای جمال آباد اعتبارات لازم را تامین خواهیم کرد تا این کاروانسرا جهت ثبت جهانی آماده شده و میانه دارای یک اثر مهم در جهان باشد.

ضرغامی ۲۳ پل میانه با قدمتی زیاد و ۲۰۰ سال قدیمی تر از ۳۳ پل اصفهان را یکی از بناهای تاریخی مهم عنوان کرد که با تامین اعتبار مستقل جهت مرمت و آماده سازی راه دسترسی می تواند زمینه لازم برای گردشگری را فراهم آورد.

وزیر میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی افزود: مقرر شد از سوی فرماندار ویژه شهرستان میانه طرحی جامع برای خدمات اطراف ۲۳ پل ارائه شود تا بر این اساس علاقمندانی که می خواهند در این فضا به سرمایه گذاری بپردازند.

وی با تصریح بر اینکه موقعیت شهرستان میانه از هر نظر مطلوب است تاکید کرد: شهرستان میانه باید از حالت گذری به هدف گردشگری تبدیل شود تا مسافرانی که از این مسیر گذر می‌کنند حتی برای یک روز نیز شده در این شهرستان اقامت داشته و از ظرفیتهای گردشگری آن بهره لازم را ببرند.

ضرغامی از بررسی استقرار امکانات تفریحی مانند تله کابین و پل معلق در فضاهای تفریحی و گردشگری شهرستان خبر داد و اضافه کرد با آمایش نهایی از نظر فنی تصمیم‌ لازم در این باره اتخاذ خواهد شد همچنین فرصتهای سرمایه‌گذاری را اعلام خواهیم کرد تا با مجموعه ای از اقدامات؛ تحولی عظیم در حوزه میراث فرهنگی؛ گردشگری را شاهد باشیم.

تعدادی از روستاهای شهرستان میانه به عنوان روستاهای گردشگری معرفی شدند

وی در ادامه تپه ها و محوطه های تاریخی شهرستان را ارزشمند عنوان کرده و افزود: از طریق پژوهشگاه ما این بناها به عنوان پروژه پیگیری و بعد از تکمیل تحقیقات؛ ادامه امور انجام خواهد یافت که در این خصوص تعدادی از روستاهای شهرستان را به عنوان روستاهای گردشگری معرفی خواهیم کرد.

ضرغامی یکی از مشکلات عمده در حوزه گردشگری را؛ راه دسترسی به مزیت ها و ظرفیت های گردشگری کشور عنوان نمود و افزود: مهمترین مانع برای دسترسی به نقاط گردشگری کشور به خصوص آنهایی که در دوردست هستند عدم راه دسترسی و یا راه بی کیفیت و نامناسب است که در این راستا اعتبارات ویژه ای تخصیص خواهیم داد تا جهش شهرستان در حوزه های مورد نظر را شاهد باشیم.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در پایان یکی از مشکلات عمومی میراث فرهنگی را کمبود نیرو به علت محدودیتهای مالی دولت خواند و گفت: هر چند بخش زیادی از بودجه دولت برای حقوق و دستمزد استفاده می شود اما جهت امور حساسی مانند نگهداری از اماکن و آثار تاریخی و گردشگری باید استثنا قائل شد که در این حوزه نیز در حد توان سعی خواهیم کرد تا کمبود نیرو در شهرستان میانه را جبران کنیم.

زیارت امامزاده اسماعیل(ع)، بازدید از مناره دوره صفوی در محوطه امامزاده؛ یادمان سمبلیک اتفاق دهقان فداکار، پل تاریخی شهرچای؛ پل دختر و کاروانسرای جمال آباد، گفتگو با بازاریان میانه از جمله برنامه های حضور عزت الله ضرغامی در شهرستان میانه بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار