پانا از ضرورت حضور دانش‌آموزان در رویدادهای فناوری گزارش می‌دهد؛

دانش‌آموزانِ فناور دهه هشتادی؛ بازیگران اولیه زیست‌بوم فناوری

تهران (پانا) - ترویج تفکر فناورانه در بین دانش‌آموزان و آموزش مهارت تبدیل ایده به محصول برای نسل آینده کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و دانش‌آموزان به عنوان سرمایه‌های انسانی آینده، بازیگران اولیه زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور هستند و نهادهای علمی و آموزش و پرورش نقش مهمی در بروز خلق فکر فناورانه در میان جامعه دانش‌آموزی دارند.

کد مطلب: ۱۳۷۵۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزانِ فناور دهه هشتادی؛ بازیگران اولیه زیست‌بوم فناوری

امروز مهمترین دغدغه‌ نظام آموزش و پرورش، ایجاد بستری مناسب جهت رشد و تعالی سرمایه‌های فکری در جامعه ‏اطلاعاتی و دانایی ‌محور است. کارشناسان نیز معتقدند که بکارگیری گسترده‌ فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش و پرورش و همچنین آگاه‌سازی فرهنگیان و دانش‌آموزان(به‌ویژه متولدین دهه 80) با دانش فناورانه منجر به تحول در رویکردهای آموزشی شده و زمینه‌ای برای شکل‌‌گیری مدارس فناورانه خواهد شد زیرا آنان به عنوان بازیگران اولیه زیست‌بوم علم و فناوری در کشور تلقی می‌شود. بنابراین بدون شک در مدارس کشور برای توسعه توانمندی‌های پژوهشی و فناورانه دانش‌آموزان، ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که باید مورد حمایت قرار بگیرد. در این میان نهادهای متولی از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت آموزش و پرورش می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح به‌منظور شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزان، آنها را به سمت خلق ایده‌های فناورانه هدایت کنند.

دانش‌آموزان فناور را به نیروهای کارآمد جامعه بدل کنیم

روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در جمع دانش‌آموزان فناور و خلاق دهه هشتادی مستقر در ایستگاه نوآوری شریف خطاب به دانش‌آموزان توانمند، گفته بود: «وجود شما در کشور بهترین و ارزشمندترین دارایی ایران است و ما وظیفه داریم با حمایت‌های خود، شما را به افرادی اثرگذار و کارآمد در کشور بدل کنیم. شما حلقه مهم و اصلی زنجیره ارزش علم و فناوری و بازیگران اولیه زیست‌بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی در کشور هستید و باید با باور به ظرفیت‌های خود، برای توسعه کشور گام بردارید.»

مسعود مطلوبی: نقش آموزش و پرورش در توسعه زیست‌بوم نوآوری اهمیت زیادی دارد و و زیست‌بومی در حوزه آموزش کشور باید اتفاق بیفتد که دانش‌آموزان دهه هشتادی را به سمت علم و فناوری سوق دهد

وی همچنین محصولات فناورانه و نوآورانه تولید شده دانش‌آموزان را بسیار ارزشمند دانسته و تاکید کرده بود: استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها باید به یک فرهنگ عمومی در کشور بدل شود. مطمئن باشید مردم و جامعه برای محصولات و خدمات ارزشمند هزینه می‌کنند و فرق بین محصول خوب و بد را می‌دانند. بنابراین سعی کنید در مسیر توسعه محصولات خود از حداکثر دانش و توان خود استفاده کنید و بدانید که موفقیت تنها در ایجاد کسب و کار نیست بلکه شکل دادن به یک مدل اقتصادی نیز می‌تواند موفقیت محسوب شود. محصولات تولید شده در سطح دانش‌آموزی پایه و اساس تولیداتی است که کشور را به سمت خودکفایی و تامین نیازهای فناورانه سوق می‌دهد. علم و دانشی که در تبدیل ایران به کشوری قوی تر موثر است.»

ضرورت توانمندسازی دانش‌آموزان و معلمان در زمینه فناوری‌های نوین

علی طاهرخانی، کارشناس علم و فناوری با اشاره به لزوم برگزاری رویدادهای علمی دانش‌آموزی در مدارس به پانا می‌گوید: «توانمندسازی توأمان دانش‌آموزان و معلمان در زمینه فناوری‌های نوین یکی از نیازهای ضروری در جامعه است که باید در دستور کار متولیان قرار بگیرد. اولیای مدرسه با همکاری پارک‌های علم و فناوری می‌توانند برگزاری رویدادهای استارت‌آپی را در مدارس رقم بزنند و برگزاری این رویدادها می‌تواند به رشد خلاقیت دانش‌آموزان کمک کند.»

وی ادامه می‌دهد: «با توجه به توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی و نیاز مبرم دانش‌آموزان به آموزش‌ مباحث فناوری‌های نوین ضرورت دارد که علاوه بر اولیای مدرسه، دانش‌آموزان نیز از این فناوری‌ها آگاه باشند. در این رابطه همکاری‌ مشترک کادر مدارس با پارک‌های علم و فناوری در هر استان می‌تواند بسیار موثر باشد.»

این کارشناس حوزه علم و فناوری با بیان اینکه اساس کار علمی در دوران دانش‌آموزی آغاز می‌شود، گفت: «پارک‌های علم و فناوری با همکاری آموزش‌وپروش باید برنامه‌های مختلفی برای دانش‌آموزان داشته باشند تا از دل این برنامه‌ها ایده‌های دانش‌آموزان مطرح و شناسایی شود و از این طرح‌های دانش‌آموزی در عرصه‌های دیگر نیز استفاده شود.»

لزوم توجه به آموزش فناوری‌های نوین در کتب درسی دانش‌آموزان

رضا نامداری، عضو انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری نیز معتقد است که هدایت جامعه دانش‌آموزی به سمت خلق فکر نو و طرح‌های فناورانه برای رشد و توسعه علم در کشور بسیار اثرگذار است. وی به پانا می‌گوید: «گنجاندن آموزش فناوری‌های نوین در کتب درسی دانش‌آموزان ضرورت دارد و امروزه تربیت نیروی متخصص و خلاق بومی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در کشورها به آن توجه می‌شود.»

این عضو انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری ادامه می‌دهد: «بی‌تردید آموزش و پرورش، پیشران جامعه دانش‌بنیان است و نقش پر رنگی در عوامل پیش برنده دانش بر پایه علم و فناوری دارد. بنابراین وجود دانش‌آموزانی خلاق و ایده‌پرداز در کشور می‌تواند در آینده منجر به اشتغال‌آفرینی شود و بخش بزرگی از مشکلات اشتغال در کشور از بین برود. از این رو تقویت و هدایت دانش‌آموزان برای حرکت به سمت ایده‌های فناورانه بسیار ضروری است.»

به گفته وی، همه افراد جامعه می‌بایست مهارت‌های مهمی همچون خلاقیت، کار تیمی، تفکر انتقادی و ارتباط موثر برقرار کردن را جدا از اینکه چه شغلی دارند و چه مدرکی خواهند داشت، فرا بگیرند و در این میان آموزش این مهارت‌ها به دانش‌آموزان بسیار کاربردی‌تر است.

این عضو انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری همچنین با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید از فعالیت‌های برتر پژوهشی دانش‌آموزان بیشتر حمایت کنند تا طرح‌های برتر دانش‌آموزی به تجاری‌سازی برسد، گفت: لازم است که شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از فعالیت‌های برتر پژوهشی دانش‌آموزان بیشتر حمایت کنند تا طرح‌های برتر دانش‌آموزی به تجاری‌سازی برسد. از طرفی باید به مواردی همچون اختصاص سرانه پژوهشی به دانش‌آموزان و حمایت از فرصت‌های مطالعاتی معلمان پژوهنده توجه شود.

ضرورت اختصاص بودجه علم و فناوری در حوزه دانش‌آموزی

علی معمارزادگان، عضو انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری نیز بر ضرورت اختصاص بودجه‌ علم و فناوری در حوزه دانش‌آموزی کشور تاکید می‌کند و به پانا می‌گوید: «جایگاه علم و فناوری در پیشرفت کشور آنقدر دارای ارزش و اهمیت است که باید در دوران تحصیل دانش‌آموزان در دستور کار معلمان، مدیران مدارس و مسئولان نظام تعلیم و تربیت قرار بگیرد. در این زمینه توجه به فرهنگ پژوهش محوری در بین دانش‌آموزان که آینده‌سازان کشور هستند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.»

وی درباره بودجه علم و فناوری می‌گوید: «متاسفانه یکی از چالش‌هایی که در کشور با آن مواجه هستیم، کمبود اعتبارات در حوزه علم و فناوری و پژوهش است. اما اگر بخواهیم علم و فناوری در حوزه‌های مختلف از دوران تحصیل دانش‌آموزان توسعه و گسترش یابد، می‌بایست بودجه‌ای جداگانه برای توسعه علم و فناوری در بخش دانش‌آموزی اختصاص یابد که البته در این بخش پیشنهادهای لازم به متولیان آموزش داده شده است و امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد.»

رضا نامداری: وجود دانش‌آموزانی خلاق و ایده‌پرداز در کشور می‌تواند در آینده منجر به اشتغال‌آفرینی شود و بخش بزرگی از مشکلات اشتغال در کشور از بین برود. از این رو تقویت و هدایت دانش‌آموزان برای حرکت به سمت ایده‌های فناورانه بسیار ضروری است

معمارزادگان خاطرنشان می‌کند: «با توسعه دسترسی دانش‌آموزان به علم و فناوری، ظرفیت بزرگی وجود دارد که می‌تواند سطح علمی کشور را ارتقا دهد و شاهدیم که این تحولات در قالب برگزاری جشنواره جابربن حیان در زمینه دانش‌آموزی نمود پیدا کرده است و برخی دستاوردهایی که در ایران حاصل می‌شود، قابلیت ارائه به دیگر نقاط جهان را داراست و لازم است اعتبارات این بخش تقویت شود.»

نقش دانش‌آموزان در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور

مسعود مطلوبی، کارشناس زیست‌بوم و فناوری و فعال حوزه پژوهش دانش‌آموزی است که با تاکید بر نقش مهم دانش‌آموزان در زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور به پانا می‌گوید: «فراهم کردن شرایط لازم برای توانمند‌سازی و بروز استعداد و شایستگی دانش‌آموزان هدفی است که از سوی متولیان علم و فناوری کشور باید دنبال شود چرا که دانش‌آموزان به‌عنوان بازیگران اولیه عرصه علم و فناوری هستند. برای پایدارسازی کسب‌و‌کارهای فناورانه و ارزش‌آفرینی در راستای حل مسائل جامعه می‌توان توان و استعداد دانش‌آموزان را در حوزه‌های فناوری تقویت کرد. معتقدم دانش‌آموزان، ارزشمندترین دارایی کشور هستند و هر کدام از ما و مسئولان وظیفه داریم با حمایت‌های لازم دانش‌آموزان را به افرادی اثرگذار و کارآمد در کشور تبدیل کنیم.»

به گفته مطلوبی، نقش آموزش و پرورش در توسعه زیست‌بوم نوآوری اهمیت زیادی دارد و و زیست‌بومی در حوزه آموزش کشور باید اتفاق بیفتد که دانش‌آموزان دهه هشتادی را به سمت علم و فناوری سوق دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید با آموزش‌های متناسب با نیاز جامعه و آینده کشور، زمینه برای تربیت دانش‌آموز خلاق و پژوهشگر فراهم شود گفت: «اقتصاد، معیشت و حیات در جامعه به حوزه زیست فناوری وابسته است و در همین راستا تولید محتوا در این حوزه مورد توجه قرار دارد که می‌توان از ظرفیت دانش‌آموزان استفاده کرد. بنابراین توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری باید در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد و با حمایت و هدایت دانش‌آموزان و دانشجویان باید مسیر تجاری‌سازی ایده‌ها و ورود محصولات به بازار تسهیل شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار