اولین سرمایه‌گذاری برای فرآوری کرومیت در خراسان جنوبی

خروج از بن‌بست خام فروشی

بیرجند (پانا)- خام فروشی مواد معدنی همواره در دسته مشکلات و کاستی‌ها در خراسان جنوبی مطرح شده است. در این سال‌ها اقداماتی برای تغییر این چرخه نادرست انجام گرفته و به تازگی استان توانسته، پا را از حوزه خام فروشی معدنی فراتر گذارد؛ طوری که سرمایه‌گذاری برای فراوری مواد معدنی رونق بیشتری گرفته و 20 ماده معدنی استان فرآوری کامل می‌شود. خبرهای جدید از آغاز سرمایه‌گذاری‌های دیگر هم منتشر شده که فرآوری کرومیت از آن دسته است.

کد مطلب: ۱۳۷۴۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد

بر اساس نوشتاری از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و به گفته کارشناسان حوزه معدن، خراسان جنوبی گرفتار نیمه‌ خام‌فروشی و تکمیل نشدن زنجیره فرآوری مواد معدنی است. یعنی مواد معدنی از حالت اولیه خود خارج می شود و یک مرحله فرآوری روی آن صورت می گیرد. به عنوان مثال برش سنگ در معادن یک مرحله فرآوری است که با این تفسیر در خراسان‌جنوبی خام‌فروشی صرف نداریم و برای اکثر مواد معدنی یک مرحله فرآوری انجام می‌شود اما مسئولان و کارشناسان بر این نظرند که باید زنجیره فرآوری مواد معدنی در استان تکمیل شود تا ارزش افزوده بیشتری را نصیب منطقه کند.

نیمه خام فروشی در استان

به علاوه نظر کارشناسی بر این مهم استوار است که مهمترین راهکار برای شکوفایی اقتصاد معدن، ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاران و معدن‌کاران با هدف ترغیب آنان به ایجاد و احداث صنایع جوار معدنی در این استان است.

بر اساس آنچه مسئولان خراسان‌جنوبی اعلام می کنند، تاکنون این استان چندان نصیبی از ارزش افزوده معادن به عنوان ثروت‌های خدادادی نبرده و معادن در بهره‌وری اقتصادی استان سهم ناچیزی دارد. استاندار خراسان جنوبی هم معتقد است که این استان بهره لازم از ارزش افزوده معادن را به عنوان ثروت‌های خدادادی نبرده و چاره‌ای جز فرآوری مواد معدنی نداریم.

گام های خوب یکسال گذشته

جواد قناعت در نشست‌های مختلف بر توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری مواد معدنی تأکید کرده و گام‌های خوبی نیز در یک سال گذشته برای ایجاد صنایع تبدیلی در این استان برداشته شده است.

مسئولان صمت استان اعلام کرده‌اند که خراسان جنوبی از ۶۸ ماده معدنی شناخته شده در کشور، ۵۵ماده را در خود جای داده است.

ایمان‌طلب معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت استان اعلام کرده که حدود ۲۰ نوع ماده معدنی در استان به‌صورت کامل فرآوری و برای ۳۰ نوع ماده معدنی نیز حداقل یک مرحله فرآوری از جمله پرعیارسازی، برش و پودر کردن انجام می شود. بنابراین بر تمامی مواد معدنی حداقل یک روش فرآوری از جمله برش سنگ انجام می گیرد و سالانه در نهایت حدود پنج درصد خام‌فروشی صرف در مواد معدنی استان داریم. ۲۰ نوع ماده معدنی که به‌طور کامل فرآوری می‌شود شامل انواع بنتونیت‌ها، منیزیت‌ها، زغال‌سنگ، سنگ‌ های تزئینی و طلا است.

قرار است در جوار معادنی که ظرفیت و حجم فرآوری دارند کارخانه فرآوری نیز احداث شود.

پایان خام فروشی کرومیت

روز گذشته خبری از یک سرمایه‌گذاری جدید فرآور محور اعلام شد. بنا براین خبر با حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی یک واحد فرآوری ماده معدنی کرومیت در شهرستان سربیشه راه اندازی می‌شود.

سرپرست اداره صمت سربیشه گفت: ماده معدنی کرومیت تاکنون خام‌فروشی می‌شد، ولی رایزنی ها با سرمایه گذاران، نتیجه متفاوتی به ما داد طوری که به زودی با راه اندازی واحد فرآوری کرومیت، این ماده معدنی با ارزش در این شهرستان فرآوری و سپس صادر خواهد شد.
بیجاری، ذخیره کنونی این ماده معدنی را حدود ۵ هزار و ۴۰۰ تن اعلام کرد و ادامه داد: اکتشافات جدید این میزان را به حدود ۲۰هزار تن می رساند.

وی گفت: کرومیت استخراج شده پس از پرعیارسازی به معدن فروکروم جغتای ارسال و در صنایع فولاد بکار گرفته می‌شود.

بنا بر پیش بینی انجام شده، راه‌اندازی این واحد فرآوری برای ۳۰ نفر شغل ایجاد می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار