مشاور دبیرستان شهید باهنر ناحیه دو کرج در گفت‌وگو با پانا:

اعضای بدن خود را به خاک نسپارید، آن را اهدا کنید

کرج (پانا) - مشاور دبیرستان شهید باهنر ناحیه دو کرج گفت اعضای بدن خود را به خاک نسپارید، آن را اهدا کنید. اهدای عضو، اهدای زندگی به افراد نیازمند و اقدامی خداپسندانه در جهت حفظ زندگی انسان‌ها است.

کد مطلب: ۱۳۷۳۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
اعضای بدن خود را به خاک نسپارید، آن را اهدا کنید

نسرین جلیله بند، مشاور دبیرستان شهید باهنر ناحیه دوکرج در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «31 اردیبهشت روز اهدای عضو نامگذاری شده است. این که اعضای خانواده یک فردی که دچار مرگ مغزی شده است، تصمیم بگیرند اعضای بدن عزیز خود را اهدا کنند، کاری بسیار سخت و ناراحت‌کننده است، اما وقتی بدانند تنها راه ادامه حیات برای بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته قلب و کبد و بهترین درمان برای مبتلایان به نارسایی کلیه، پیوند عضو است، ممکن است دست به این کار خیرخواهانه بزنند و با اهدای عضو عزیز خود جان این بیماران را که در لیست انتظار اهدای عضو هستند، نجات دهند. چرا که اهدای عضو کاری بسیار انسانی است.»

وی افزود: «اهدای عضو، اهدای زندگی به افراد نیازمند اقدامی خداپسندانه در جهت حفظ زندگی انسان ها است. فرصتی دوباره برای زیستن که نویدبخش ضرب آهنگ خوش زندگی به بیماران و خانواده های آنان می شود و امید به فردایی بهتر را در وجود آنها بارور می‌کند. خوشا آنان که با جسم سردشان گرمای هستی به دیگران می بخشند.»

جلیله بند در ادامه اظهار کرد: «زمانی که انسان در قید حیات است خانواده و عزیزانش هرگز به این موضوع فکر نمی کنند که یک روز شاید بخواهند اعضای بدن او را برای نجات یک یا چند انسان دیگر اهدا کنند و یا خود فرد نیز شاید هیچ‌گاه تصور نکند که بعد از وقوع یک حادثه اعضای بدنش بتواند جان چندین انسان دیگر را نجات دهد و تولدی دوباره به آنها هدیه دهد، اما گاه روند زندگی این گونه رقم می‌خورد. زمانی که فردی در یک حادثه دچار مرگ مغزی می شود از نظر پزشکی برگشتی ندارد، اما اعضای بدنش می تواند زندگی تعدادی از افراد را که شاید سال ها در انتظار پیوند عضو هستند نجات دهد و شادی را به آنها هدیه دهد.»

وی اضافه کرد: «بسیاری از خانواده ها به دلایل مختلفی از جمله اعتقادی و یا عاطفی نمی توانند با اهدای اعضای عزیزان خود موافقت کنند؛ برای خانواده و عزیزان پذیرفتن وکنار آمدن با این مساله خیلی سخت است، اما اگر بدانند با این کار به چند نفر زندگی می بخشند و باعث شادی و حتی آرامش خود می شوند راحت تر با موضوع کنار می آیند.»

یک گیرنده عضو در گفت و گو با پانا اظهار کرد:«بعد از حدود 3 تا 4 سال دیالیز نیمه های مرداد پارسال عمل پیوند کلیه را انجام دادم.»

وی از اهدای عضو در جامعه انتقاد کرد و افزود: «در زمینه پیوند اعضا نقطه ضعف داریم. ضعف از مردم جامعه نیست و نباید در مشکلات اهدای عضو از مرگ مغزی، مردم را متهم کنیم. در کشورهای دارای بیشترین آمار اهدای عضو از مرگ مغزی مانند اسپانیا و بلژیک، قانون اجبار افراد برای اهدای عضو تصویب شده است، این قانون در ایران وجود ندارد، بنابراین باید در این زمینه باید فرهنگ‌سازی کنیم. به گونه‌ای که با اقدامات صورت گرفته در فارس و استان‌های جنوبی کشور تقریباً رضایت ۱۰۰ درصدی برای اهدای عضو از مرگ مغزی داریم.»

وی در پایان از کسی که در کرج اعضای خود را اهدا کرده یاد کرد و با تحسین وی، گفت: «اعضای بدن جوان کرجی در روز تولد 20 سالگی‌اش به 12نفر اهدا شد و به آنها حیاتی دوباره بخشید. رامین مولایی که به علت تصادف دچار مرگ مغزی شده بود با رضایت خانواده اش 2 نفر را از مرگ حتمی نجات داد. قلب، کبد و نسوج وی به 3 نفر اهدا شد و به آنها جانی دوباره بخشید. پیش از این نیز یک خانم 35 ساله در سال جدید اعضای بدن خود را اهدا کرده بود. این امر بسیار حائز اهمیت است و دارای ارزش والایی است.»

دانش آموز خبرنگار: مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار