معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبر داد:

1800 اثر در آذربایجان شرقی ثبت ملی شده است

تبریز (پانا) - معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه 1800 اثر ثبت ملی غیرمنقول و بیش از دو هزار اثر ثبت ملی منقول و غیرمنقول طبیعی در استان وجود دارد، لزوم حفاظت از این آثار را ضروری دانست.

کد مطلب: ۱۳۷۳۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد
1800 اثر در آذربایجان شرقی ثبت ملی شده است

وحید نواداد، در نشست خود با اصحاب رسانه استان که در منطقه آزاد ارس به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: 18می مصادف با 28 اردیبهشت، روز جهانی موزه‌هاست و‌ امسال از طرف شورای تخصصی یکوم، شعار" موزه‌ها، پایداری، حال خوب" انتخاب شده است و "میراث فرهنگی، هویت ملی و نشاط اجتماعی" نیز شعار ملی است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های میراث فرهنگی در قالب شعار ملی می شود ، گفت: در روز جهانی موزه بیش از15هزار نفر بازدید بود که نزدیک بر 5 هزار بازدید فقط از موزه آذربایجان داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: حرکت به سمت توسعه هویت‌مند در کنار توسعه پایدار یک قدم بسیار بزرگی خواهد بود. هر چقدر هویت ملی خودمان را در قالب میراث فرهنگی ایرانی و اسلامی مطرح کنیم موفق تر خواهیم شد.

معاون میراث فرهنگی استان در تشریح برنامه هفته میراث فرهنگی گفت: افتتاح سه نمایشگاه اعم از نمایشگاه «استاد سلیمان‌زاده، نمایشگاه آب در فرهنگ ایرانی در موزه آذربایجان و نمایشگاه اسناد تاریخی بناهای تاریخی و میراث فرهنگی» و برگزاری برنامه افتتاحیه هفته میراث، رونمایی از طرح همیار موزه برای اولین بار در کشور، آیین افتتاحیه مرکت بازار تبریز، شروع مسابقه عکس از بازار تبریز، تور آشناسازی دانشجویان خارجی تبریز از موزه‌ها، تور دوچرخه‌سواری، رژه خودروهای کلاسیک، نشست تخصصی توجه موضوع موزه‌ها بر بهزیستی، موزه سیار بین‌المللی سفیران نور، همایش و نشست تخصصی باستان‌شناسی، برگزاری کارگاه نقاشی آب را گل نکنیم، آیین تحلیل از محافظان و مرمت‌کاران، کارگاه‌های آموزشی، جزو برنامه‌های این هفته است.

وی یادآور شد: بیش از ۴۰ موزه در سطح استان وجود دارد که مدیریت برخی‌ها در دست میراث فرهنگی و مدیریت بعضی‌ها هم در دست مجموعه‌داران و بخش خصوصی و غیره است.

نواداد ادامه داد: بیش از هزار تپه ثبت ملی در استان داریم که ۵۶ مورد در منطقه لیلان ملکان است.

وی متذکر شد: رعایت برقراری در بخش‌های میراث فرهنگی از جمله برنامه‌های امسال است و سعی است تا کیفیت موزه‌های سطح استان‌ها را ارتقا دهیم.

معاون میراث فرهنگی استان توسعه غرفه‌های صنایع دستی، برگزاری نشست‌های تخصصی در موزه‌ها، پخش فیلم‌های سینمایی و‌ مستند قاجار، اتمام نورپردازی موزه آذربایجان را جزو اولویت‌های امسال میراث فرهنگی دانست.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های مرمت زیادی در سطح استان تخصیص اعتبار شده و در حال انجام روند کاری هستند.

وی یکی از اولویت‌های اصلی میراث فرهنگی حفاظت است گفت: یک هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی غیرمنقول داریم و بیش از دو هزار اثر ثبت ملی منقول و غیرمنقول طبیعی است که همگی نیاز به حفاظت دارد.

معاون میراث فرهنگی استان گفت: مهم ترین رساله در مورد تپه در گام اول حفاظت است این یعنی اینکه در تپه‌ها هدف حفاظت است تا محفوظ بماند و کار دیگری جز این نکنیم.

وی یادآور شد: موزه عصرآهن سه هزار و پانصد سال زیر خاک محفوظ ماند ولی از وقتی رو شد عملا کورنومتر نابودی‌شان زده شد.

نواداد ادامه داد: در شنب غازان چیزی به نام غازانیه به خاطر پیشرفت توسعه شهری نمانده و الان ما باید به دنبال ردپا باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار