یک دبیر زبان انگلیسی در دبیرستان طالقانی رودهن:

پویایی و تنوع موقعیت‌های آموزشی در کلاس درس، هنر و تخصص یک دبیر است

رودهن (پانا) - دبیر زبان‌ انگلیسی دبیرستان طالقانی رودهن، ایجاد موقعیت‌های متنوع و پویای آموزشی و یادگیری در کلاس درس برای دانش‌آموزان را، هنر، خلاقیت، تخصص و توانمندی یک دبیر برشمرد که کیفیت و کمیت یادگیری در دانش‌آموزان را به‌صورت چشمگیری ارتقا خواهد داد.

کد مطلب: ۱۳۷۱۴۱۵
لینک کوتاه کپی شد
پویایی و تنوع موقعیت‌های آموزشی در کلاس درس، هنر و تخصص یک دبیر است

فروزان اسدپور، دبیر زبان انگلیسی دبیرستان طالقانی رودهن در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «روش‌های متعددی برای آماده‌سازی دانش‌آموزان جهت شرکت در امتحانات وجود دارد، به عنوان مثال من به عنوان یک دبیر سعی می‌کنم در آخر هر درس مقالاتی که مربوط به تدریس لغت، درک مطلب و شیوه‌های ارزشیابی این دو باشد را بیشتر با دانش‌آموزان تمرین کنم، همین‌طور در صورت امکان جلساتی به صورت مجازی برای رفع اشکال برگزار و تمرینات بیشتری از هر فصل سرکلاس حل می‌کنم.»

وی در تکمیل صحبت‌هایش گفت: «گاهی اوقات به بخش‌های مهم هر فصل اشاره خواهم کرد. برای یادگیری بیشتر هر مطلب از دانش‌آموزان می‌خواهم که قسمت‌های مشکل‌ساز هر فصل که در پاسخگویی به سوالات آن با مشکل مواجه هستند را شناسایی کنند و از آن بخش نمونه سوال تهیه می‌کنم و به رفع اشکال می‌پردازیم و دیگر مواردی از این قبیل که در جهت تفهیم و یادگیری بیشتر در کلاس انجام می‌دهم.»

اسدپور افزود: «دبیر زبان انگلیسی همیشه نقش مهمی در آموزش زبان به دانش‌آموزان ایفا می‌کند، در واقع پیش از ورود به دانشگاه، این دبیران هستند که دانش‌آموزان را برای محیطی علمی و کارآمد آماده می‌کنند. من هم در این نقش، سعی بر این دارم که در آستانه آغاز هرگونه مطلب جدید بسته به شرایط کلاس و نیاز دانش‌آموزان از روش‌های ترکیبی برای تدریس استفاده کنم، چرا که این گونه می‌توان کلاس درس را به محیطی پویا و انگیزشی برای دانش‌آموزان تبدیل و انگیزه و اشتیاق آنها را برای یادگیری بیشتر کرد، قطعا برای داشتن کلاسی پویا و بانشاط باید فعالیت های متنوع آموزشی را اجرا کرد.»

دبیران از روش‌های ملموس، عینی و قابل اجرا و کاربردی در کلاس استفاده کنند

اسدپور ادغان کرد: «دبیران لازمه داشتن یک محیط یادگیری مثبت را تشویق دانش‌آموزان به انجام کارهای خلاقیتی می‌دانند، به عبارت دیگر، علاقه‌مند هستند از تکنیک‌های ملموس و قابل اجرا و کاملا کاربردی در کلاس بهره بگیرند، از جمله گروه‌بندی دانش‌آموزان در گروه‌های مختلف برای انجام فعالیت‌ها را منجر به یادگیری بهتر، آنها می‌دانند و همچنین می‌تواند تاثیر زیادی در نوع گفتار و تقویت زبان انگلیسی‌شان بگذارد، من به عنوان یک دبیر زبان انگلیسی در رویکرد خود به یادگیری بر اصل انعطاف پذیری تاکید زیادی دارم چرا که هر دانش‌آموزی منحصر به فرد است و سبک‌ها و نیازهای یادگیری متفاوتی دارد.»

این دبیر زبان انگلیسی نیز تاکید کرد: «موضوع ضعیف بودن برخی از دانش‌آموزان را در درس می‌توان از ابعاد مختلفی بررسی کرد، مهمترین علت آن همان بی‌علاقه بودن دانش‌آموز جهت یادگیری زبان انگلیسی است که خود آن نیز دلایل مختلفی دارد که می‌توان به مواردی همچون جمعیت زیاد کلاس‌ها و به تبع آن استفاده از روش‌های تدریس قدیمی و معلم محور اشاره کرد که منجر به یکنواختی کلاس می‌شود.»

دبیران پیوسته باید در حال دانش‌افزایی و به روز کردن روش‌های تدریس خود باشند

این دبیر باتجربه تصریح کرد: « به نظر من، معلمان به مطالعه مطالبی درباره شیوه‌هایی و فنون های جدید و عملی تدریس و ارزشیابی، و بهتر کردن شرایط تدریس احتیاج دارند و در این زمینه پیوسته باید درحال دانش‌افزایی و به روزکردن روش‌های تدرس خود باشند، در واقع به کار بردن این روش‌های ناکارآمد باعث سرخوردگی و شکست دانش‌آموزان در امر یادگیری زبان انگلیسی می‌شوند. این مشکلات هم باید بصورت ریشه‌ای حل و چاره‌اندیشی شوند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «برای تقویت‌کردن سطح درسی دانش‌آموزان باید کلاس را به سمت دانش‌آموز محوری سوق دهیم، استفاده از محتوای کارآمد و مورد علاقه دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی زبان انگلیسی، استفاده مفید از تکنولوژی و جلوه‌های بصری در تدریس، همچنین در گروه بندی‌ها از موضوعات مورد علاقه دانش‌آموزان استفاده کنیم و مهمتر از همه باید فرصتی فراهم کرد که زبان‌آموزان از موضوعات درسی خود در دنیای واقعی استفاده کنند و این یادگیری را به عینیت برسانند.»

خبرنگار: مهدیس هدایتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار