نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا:

برنامه‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش امیدوارکننده و ارزشمند است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به ارائه برنامه‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دیدار اخیر معلمان با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و این برنامه‌ها را امیدوارکننده و ارزشمند خواند.

کد مطلب: ۱۳۷۰۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش امیدوارکننده و ارزشمند است

جعفر قادری در گفت‌وگو با پانا در این باره اظهار کرد: «گزارش ارائه‌شده توسط سرپرست وزارت آموزش و پرورش گزارش امیدوارکننده‌ای است، از اینکه جهت‌گیری آموزش و پرورش به سمت تقویت دانشگاه فرهنگیان است و در این مدت هیات امنا و هیات علمی این دانشگاه تقویت شده و تلاش دارند که در استان‌ها فضاهای مناسب را در اختیار بگیرند. از اینکه صرفا نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان گزینش شوند کار ارزشمندی است. توجه به فعالیت‌های تربیتی و پرورشی در کنار آموزش نکته مفید و ارزشمندی است که مورد تاکید قرار گرفته است.»

نائب رئیس اول کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید ادامه داد: «از آنجا که مبنای کار خود را سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار داده‌اند و گروه‌هایی برای اجرای سند تحول تعیین کرده‌اند، این هم یک کار ارزشمند است که می‌تواند منشأ اتفاقات خوبی در آموزش و پرورش شود. تلاش برای گام برداشتن در زمینه عدالت آموزشی و پرکردن فاصله بین کیفیت آموزشی در مناطق مختلف کشور بین روستا و شهر، بین کلان شهرها و شهرهای کوچک و اینکه می‌خواهند سطح و کیفیت آموزش را ارتقا دهند خود می‌تواند یک گام ارزشمند باشد.»

وی اضافه کرد: «تلاش صحرایی بر این است که بحث رتبه‌بندی را سریع‌تر به اتمام برسانند و دقیقا براساس رتبه‌بندی کارشان را پیش ببرند و به اعتراضات و نگرانی‌های فرهنگیان و معلمان توجه کنند کار ارزشمندی است. در عین حالی که در حوزه‌های مختلف بر روی گزینش‌ها حساسیت دارند کار بااهمیتی است چون متاسفانه در یک مقطعی خیلی به بحث گزینش‌ها توجه نشد و نیروهایی وارد آموزش و پرورش شدند که اعتقادی به کار معلمی ندارند یا مشکلاتی را برای آموزش و پرورش ایجاد کردند که باید گزینش به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و نیروهایی که وارد این دستگاه می‌شوند واقعا اعتقاد داشته باشند.»

قادری به دیگر جنبه‌های مهم و مثبت برنامه‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «تلاش برای کار عملی معلمین و اینکه سعی می‌کنند صرفا به جنبه‌های تئوریک کار معلمی توجه نکنند فکر می‌کنم این هم کار ارزشمندی است.»

این نماینده مردم در خانه ملت در ادامه دغدغه‌های هم درباره آموزش و پرورش داشت و گفت: «چند نکته هم باید در کار آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد. استفاده از فناوری اطلاعات برای مناطقی که تعداد دانش‌آموزان کم است و راه‌اندازی کلاس مقرون به صرفه نیست، در این صورت می‌توان از ظرفیت فضای مجازی و فناوری اطلاعات استفاده کرد و نباید اجازه دهیم دانش‌آموزان از تحصیل بازبمانند. بحث کاهش هزینه‌ها در آموزش و پرورش باید حتما مورد نظر قرار بگیرد و به‌گونه‌ای نشود که همین هزینه‌ها سوژه‌ای شود که آموزش و پرورش از سهم اعتباری خود محروم بماند و در مجلس و دولت گفته شود چون شما ریخت و پاش می‌کنید، چون هزینه اضافه می‌کنید بنابراین جایی برای کارکردن شما وجود ندارد؛ بنابراین باید بیشترین کارایی و کارآمدی در هزینه کرد آموزش و پرورش وجود داشته باشد. تلاش‌ها باید در این زمینه باشد که آموزش‌های ضمن خدمت فرهنگیان حتما مورد توجه قرار گیرد. برگزاری دوره‌های مجازی و غیرحضوری ضمن خدمت فرهنگیان حتما مد نظر قرار گیرد. شاید نیاز نباشد خیلی، دانشگاه فرهنگیان در سطح شهرستان‌ها هم گسترش پیدا کند بلکه دوره‌هایی را می‌‌توانند به صورت مجازی برگزار کنند. با توجه به اینکه عقب‌افتادگی‌هایی داریم شاید این امکان برای دانشگاه فرهنگیان وجود نداشته باشد که کل نیروهای آموزش و پرورش را به صورت سنتی تامین کند و شاید نیاز باشد دانشگاه فرهنگیان از نیروهای نخبه‌ای که معتقد به کار معلمی هستند در کوتاه‌مدت نیرو جذب کند و با دوره‌های تکمیلی خود، نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش را تامین کند.»

وی در ادامه تاکید کرد: «اینکه مقام معظم رهبری همیشه افق‌های بلندی را مورد نظر قرار می‌دهند و تاکیداتی بر روی آموزش و پرورش دارند؛ اینکه مقام معظم رهبری در عین حالی که استفاده از ظرفیت مردمی و مردمی سازی آموزش و پرورش را مد نظر قرار دارند ولی اینکه آموزش و پرورش کاملا خصوصی شود این مورد نظر مقام معظم رهبری نیست. بنابراین توجه به کیفیت مدارس دولتی در کنار مدارس غیردولتی به‌گونه‌ای که افراد به خاطر نداری ناچار نشوند به مدارس دولتی بروند و کیفیت مدارس دولتی همسطح با مدارس غیردولتی باشد و اینکه بیشتر بحث عدالت آموزشی مورد نظر است باید در کار آموزش و پرورش مد نظر قرار بگیرد.»

قادری گفت: «سطح دانش و معلومات فرهنگیان باید روز به روز افزایش پیدا کند و توجه به جنبه‌های تربیتی معلمین و همینطور افرادی که انگیزه داشته باشند و با انگیزه کار کنند و به کار معلمی ایمان داشته باشند و به اضافه معیشت معلمان باید مورد توجه قرار گیرد.»

این نماینده مردم در خانه ملت تصریح کرد: «محتوا و کیفیت کتاب‌های درسی که مورد تاکید سرپرست وزارت آموزش و پرورش است این هم در صحبت‌های مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفت و باید حتما در آموژش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار