در حاشیه برگزاری پویش مردمی «بی‌زباله» صورت گرفت؛

حضور دانش‌آموزان در پویش مردمی «بی‌زباله»

استاندار تهران: استفاده نادرست از محیط پیرامونی دلیل ناهنجاری‌های رودخانه‌های تهران است

تهران (پانا) - استاندارد تهران با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی برای حفظ محیط‌زیست از دوران کودکی گفت استفاده نادرست از محیط پیرامونی دلیل ناهنجاری‌های رودخانه‌های تهران است بنابراین آموزش در ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست به‌ویژه در کودکان نقش مهمی دارد و باید به کودکان، حفظ محیط زیست و پاکیزه نگاه داشتن آن را آموزش داد.

کد مطلب: ۱۳۶۶۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
حضور دانش‌آموزان در پویش مردمی «بی‌زباله»

پویش مردمی «بی‌زباله» با هدف جمع‌آوری پسماندهای حاشیه رودخانه جاجرود حد فاصل سد لتیان تا ماملو با حضور استاندار تهران و جمعی از مسئولان اداره‌کل محیط‌زیست استان و سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد. در این پویش که روز گذشته و همزمان با هفته «زمین پاک» برگزار شد، سمن‌ها و گروه‌های مردمی نیز مشارکت ویژه‌ای داشتند.

این پویش مردمی ابتدا در حاشیه رودخانه جاجرود و در روستای سعیدآباد شهرستان پردیس آغاز شد و طی آن گروه‌های مردمی و سمن‌ها با حضور مسئولان اجرایی و محیط‌زیستی استان تهران در ۱۵ نقطه جانمایی‌شده در حد فاصل سد لتیان تا ماملو در حاشیه رودخانه و محیط طبیعی و پارک ملی خجیر به جمع‌آوری پسماندها پرداختند.

علیرضا فخاری، استاندار تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به تاسی از مردم تلاش می‌کنیم این کار به عنوان یک الگو برای همه مردم در استان تهران جاری شود، اظهار کرد: به مناسبت هفته زمین پاک به تاسی از وظیفه سازمانی و محیط‌زیستی در این پویش مردمی شرکت کردیم و حاشیه رودخانه جاجرود از سد لتیان تا سد ماملو را به همراه مردم منطقه، گروه‌های مردمی و دانش‌آموزان مورد پاکسازی قرار دادیم.

وی افزود: با توجه به اینکه رودخانه جاجرود منبع تامین‌کننده آب سد ماملو است و اثرات فراوانی بر آب آشامیدنی منطقه شرق تهران دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین با پاکسازی این منطقه تلاش می‌‌شود مردم بتوانند در پایین دست از آب بهتری برخوردار باشند و امید است این روند ادامه داشته باشد.

فخاری تاکید کرد: حاشیه رودخانه در دسترس مردم قرار دارد و با همراهی نیروی انسانی قابل پاکسازی است و نیاز به ابزار خاصی ندارد.

استاندار تهران با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای حفظ محیط‌زیست از دوران کودکی بیان کرد: آموزش در ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست به‌ویژه در کودکان نقش مهمی دارد و باید به کودکان، حفظ محیط زیست و پاکیزه نگاه داشتن آن را آموزش داد. طبیعی است اگر کودکان به درستی آموزش نبینند، در آینده نیز رفتار درستی با طبیعت ندارند و این رفتارها نسل به نسل منتقل می شود لذا آموزش برای فرهنگ‌سازی ضروری است.

فخاری خاطرنشان کرد: امید است با برگزاری این پویش مردمی، فرهنگ نظافت عمومی تقویت شود و مردم بتوانند از ظرفیت‌های طبیعی این منطقه استفاده بهینه داشته باشند و به کسانی که ایام هفته و تعطیلات به کنار رودخانه‌ها می‌روند توصیه می‌‌شود حتما همراه خود ظرف زباله داشته باشند و بعد از استفاده از محیط، زباله را با خود ببرند و در اولین نقطه‌ای که امکان دارد تخلیه کنند.

علیرضا مزینانی: برنامه پویش بی‌زباله تداوم خواهد داشت

در ادامه این پویش مردمی علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رود جاجرود تامین کننده بخشی از آب شرب شهروندان تهرانی است، تاکید کرد: برنامه پاکسازی با هدف جمع‌آوری و انتقال زباله‌های حاشیه این منطقه با کمک مردم و گروه‌های دوستدار طبیعت و محیط زیست برگزار شد تا بتوان بخشی از آلودگی‌های منطقه را پاک کرد.

مزینانی با تاکید بر اینکه طبیعت متعلق به همه است، گفت: متاسفانه گروهی از شهروندان بدون توجه به ملاحظات زیست‌محیطی، زباله‌های خود را در طبیعت رها می‌کنند ولی باید توجه کرد که طبیعت متعلق به همه است و همه در قبال آن مسئولیت دارند و باید به گونه‌ای رفتار کنیم که این امانت به بهترین شکل آیندگان خود منتقل شود و این برنامه پاکسازی تداوم خواهد داشت.

حضور پررنگ دانش‌آموزان در پویش مردمی «بی‌زباله»

گفتنی است در این برنامه که تحت عنوان پویش مردمی بی‌زباله از لتیان تا ماملو با حضور گسترده اقشار مختلف جامعه به‌ویژه کودکان، دانش‌آموزان و علاقمندان به طبیعت و محیط زیست برگزار شد، دانش‌آموزان حضور و نقش پررنگی در جمع‌آوری زباله‌های حاشیه رودخانه جاجرود ایفا کردند.

در این پویش بخش‌هایی از مسیر رودخانه جاجرود در چهار محور و 6 مسیر اصلی شامل لواسان از پل لشکرک تا تپه سرک، پردیس خسروآباد و سعید آباد، جاده پارچین بعد از روستای سنجریان و محدوده پارک ملی خجیر و ورودی سد ماملو پاکسازی و ده‌ها تن زباله جمع‌آوری شد.

در این مراسم، علیرضا فخاری، استاندار تهران، مجتبی ذاکریان، فرماندار شمیرانات، حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران، ابوالقاسم موسوی، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مهدی خادم ثامنی، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست، زهره عبادتی، معاون محیط‌زیست انسانی اداره‌کل محیط‌زیست استان تهران، فرهاد زندی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران و حلماسادات حسینی، مدیرکل دفتر محیط‌زیست شهرداری تهران حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار