طرح جامع مدیریت پسماند بیرجند خوب اجرا نمی‌شود

غارت شبانه ثروت شهر

بیرجند (پانا) - ثروت پنهانی در زباله‌دان های شهر بیرجند وجود دارد که معمولا شبانه غارت می‌شود و به گفته مسئولان شهری حتی آمار دقیق از میزان زباله دزدی وجود ندارد. آن ها فقط این را می‌دانند که آنچه در سطل‌های زباله شهری باقی می‌ماند تفاله بی‌ارزشی است که توجیه اقتصادی طرح‌های مدیریت پسماند را کاهش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۳۶۶۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد
غارت شبانه ثروت شهر

در کارگروه مدیریت پسماند استان خبرهای تازه ای از آغاز طرحی جامع برای مدیریت پسماند ارائه شد و دعوت از دادستان برای یافتن راهکاری به منظور مقابله با این مشکل نکته ای قابل توجه بود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند گفت: زباله ثروت شهر است که توسط افراد سودجو به غارت می‌رود و باید حکم سنگین برای افرادی که غیرمجاز زباله‌گردی کرده و خرید و فروش می‌کنند در نظر گرفته شود.

ظهوری با تأکید بر اینکه رفع معضل زباله‌گردی نیازمند مشارکت عمومی است، عنوان کرد: فعالیت غیرمجاز مراکز جمع‌آوری زباله و نبود قانون محکم در برخورد با پدیده زباله‌گردی از جمله مشکلات اجرای طرح مدیریت پسماند در شهر بیرجند است.

*طرح تفکیک زباله آماده اجرا

وی افزود: طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر بیرجند برای اولین بار آماده اجرا و در سامانه ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) بارگذاری شده است البته این طرح باید به مجری بخش خصوصی واگذار شود در غیر این‌صورت شهرداری خودش اقدام خواهد کرد.

ظهوری افزود: سایت پسماند بیرجند تنها زباله‌گاه در استان است که زباله‌سوزی به هیچ عنوان در آن انجام نمی‌شود چرا که زباله‌سوزی باعث متصاعد شدن گازی می‌شود که اصلی‌ترین عامل آلودگی هواست.

وی ادامه داد: روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن زباله‌ از سطح شهر و روستاهای اطراف به سایت مدیریت پسماند شهرداری بیرجند وارد می‌شود و حجم زباله ورودی به سایت پسماند در ۲۴ ساعت از حجم ورودی همه شهرها بیشتر است.

به گفته ظهوری اتمام عملیات تجهیز و ساخت خط پردازش ۱۵۰ تنی تفکیک صنعتی پسماند، احداث و آماده‌سازی زیرساخت ترانشه دفن پسماندهای عفونی، طراحی، ساخت و نصب باکس‌های تفکیک پسماند و استقرار در نقاط مختلف شهری و ساماندهی مراکز، انبارها و خودروهای تفکیک پسماند از مهمترین اقدامات در این بخش است.

به گفته وی تاکنون ۲۵ کلبه تفکیکی در مجتمع‌های مسکونی تعبیه و ۵۰ باکس زباله در خیابان مدرس بیرجند دارای در شده است.

مدیر پسماند شهرداری بیرجند، در ادامه گفت: اتصال سایت پسماند به شبکه شهرداری، احداث انبار در سایت پسماند، احداث اتاقک قرنطینه، احداث سوله نگهداری ضایعات در سایت پسماند، تملک زمین برای احداث پناهگاه شماره دو و تجهیز مرکز خاک و نخاله که به مرحله بهره‌برداری رسیده، از مهمترین درخواست‌هایی است که در حال پیگیری آنها هستیم.

وی با اشاره به لزوم تعبیه محل تفکیک زباله در مجتمع‌های مسکونی ادامه داد: نیروی انتظامی نیز نباید مجوز خروج کامیون زباله از شهر را صادر کند.

وی گفت: طرح کمپوست هم آماده و در سامانه ستاد بارگذاری شده است. همچنین مطالعات طرح توجیهی احداث شهرک بازیافت تهیه شده که اجرایی خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح جامع مدیریت پسماند شهر بیرجند به ظرفیت ۱۵۰ تن که اخیرا به تصویب رسیده، اقدام خوبی است که قابلیت ساماندهی زباله شهرهای اطراف را هم دارد.

علیرضا عباس‌زاده با انتقاد از آنچه اجرای نادرست تفکیک زباله از مبدأ در شهر بیرجند دانست، ادامه داد: تفکیک از زباله از مبدأ باید با کمک رسانه‌ها فرهنگ سازی شود و شهرداری برنامه‌ریزی لازم برای جمع‌آوری صحیح زباله را داشته باشد، ساماندهی پسماندهای پزشکی نیز اهمیت دارد و انتظار می‌رود زباله‌های بیمارستانی به شکل اصولی تفکیک و دفع شود.

وی گفت: تاکنون الگوی موفقی از جمع‌آوری و مدیریت پسماند در شهرها نداشته‌ایم و باید به دنبال طرح‌هایی باشیم که بیشترین همراهی از سوی شهروندان را داشته باشد.

به گفته وی روش‌هایی که امکان سرقت زباله را به صفر می‌رساند می‌تواند به موفقیت طرح مدیریت پسماند در شهرها کمک کند.

عباس زاده تصریح کرد: اگرچه هنوز پسماند به معضل جدی در استان تبدیل نشده اما اگر زیرساخت‌ها از جمله طرح جامع مدیریت پسماند به طور اصولی اجرایی نشود در آینده با معضل جدی رو به رو خواهیم شد.

عباس‌زاده همچنین گفت: طرح‌های جامع مدیریت پسماند در استان باید به طور دقیق و کارشناسی به کارگروه مدیریت پسماند استان ارائه شود تا با رفع نقاط ضعف بتوان به روند تصویب آنها کمک کرد.

وی افزود: دادستان مرکز استان نیز در جلسه آینده به کارگروه دعوت می‌شود تا راهکارهای مقابله‌ای را برای مدیریت زباله‌ها ارائه کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: چهار زباله‌دان غیرمجاز شهری تاکنون در استان جمع‌آوری شده است البته هنوز زباله‌دان غیرمجاز داریم، اما تلاش می‌شود که به شکل اصولی مدیریت شود.

اسدالله حاتمی بیان کرد: در مناطق ۱۶ گانه شهری استان چهار طرح جامع مدیریت پسماند تصویب شده و مابقی در دستور کار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار