علت افزایش قیمت گوشت مرغ در خراسان جنوبی چیست؟

بیرجند (پانا)- مسئولان استان علت گران‌تر شدن مرغ در روزهای اخیر را مشکل جوجه‌ریزی در اسفند اعلام کردند.

کد مطلب: ۱۳۶۶۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
علت افزایش قیمت گوشت مرغ در خراسان جنوبی  چیست؟

30 فروردین امسال رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: با تدابیر اتخاذ شده، میزان تولید مرغ گرم در حال حاضر بیش از چهار برابر مصرف داخل استان است و مشکلی در تأمین گوشت مرغ نداریم.

مهدی جعفری افزود: مرغ گرم مازاد بر مصرف استان روزانه به استان‌هایی که معین آنها هستیم و استان‌های مجاور ارسال می‌شود.
بنابراین تولید مرغ در استان خراسان‌جنوبی زمینه صادرات مرغ گرم به خارج استان را فراهم کرده است.

او همچنین گفته بود: جوجه‌ریزی دوره بعد نیز مورد توجه بوده و تا این لحظه برای فروردین ماه جوجه‌ریزی مطلوبی در سطح استان انجام شده است. این گفته ها درحالیست که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار دو روز قبل در کارگروه تنظیم بازار استان اعلام کرد: به دلیل نوسانی که در جوجه‌ریزی اسفند سال گذشته در استان رقم خورد، مقداری در تولید مرغ دچار مشکل شدیم اما به دلیل جوجه‌ریزی مناسبی که در فروردین امسال انجام شد در هفته آینده به شرایط پایداری در بازار مرغ استان می‌رسیم.

مرغ منجمدی که باید مصرف شود

در این یک هفته شرایط ناپایدار، مرغ منجمد به بازار عرضه و البته مصرف می شود. اشرفی این خبر را داده است که در حال حاضر ۱۰۰ تن مرغ منجمد تنظیم بازار در استان آماده توزیع است که حدود ۲۹ تن آن از دیروز در شهرستان‌ها توزیع شده است.

به گفته او مصرف روزانه مرغ گرم در استان حدود ۴۰ تن است که در فواصل زمانی مختلف متغیر بوده و میزان تولید مرغ از مصرف استان بیشتر است. اما سؤال اینجاست که چرا با این وجود هفته های ناپایدار در بازار مرغ پدید می آید؟

وی اضافه کرد: در حال حاضر مرغ گرم در بازار استان هر کیلوگرم ۶۷هزار و ۵۰۰ هزار تومان و مرغ منجمد ۴۴ یا ۴۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

اشرفی در عین حال گفت: برخی تولیدکنندگان تعهداتی به سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص عرضه مرغ به کشتارگاه داشتند که رعایت نکردند و این تولیدکنندگان بدانند از آنجایی که جرایم تعزیرات حکومتی سنگین است باید همکاری لازم را داشته باشند تا با جرایم سنگین مواجه نشوند.

وی افزود: در حال حاضر چهار میلیون قطعه جوجه در واحدهای مرغ گوشتی استان در حال پرورش است و خراسان جنوبی معین استان سیستان و بلوچستان در تأمین مرغ است.

او با بیان اینکه در حال حاضر بازار مرغ استان در حالت تعادل قرار دارد، گفت: برنامه‌ریزی ‌ها به گونه‌ای در حال انجام است که مشکلی در تأمین مرغ نداشته باشیم.

کاهش 24 درصدی جوجه ریزی
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: ۲۴۶ واحد مرغ گوشتی با پرورش چهار میلیون قطعه در استان فعال است.
محمدعلی بخشی افزود: امسال جوجه‌ریزی در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش یافته است.

هر چند تفاوت قیمت مرغ منجمد با مرغ گرم، باعث شده تقاضای قشری از مردم برای مرغ منجمد افزایش یابد اما تمرکز مسئولان بر بازار تولید و توزیع مرغ نیازمند عزمی جدی تر است چرا که با افزایش افسار گسیخته بهای گوشت قرمز، قیمت مرغ به عنوان عمده پروتئین سبد غذایی طبقه متوسط باید از نوسانات دور بماند و افزایش تدریجی را به مردم تحمیل نکند. به علاوه حفظ کیفیت این کالای اساسی بسیار ضرورت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار