امیر مشهدی عباس:عدم تخصص‌گرایی مهم‌ترین دلیل مشکلات سینمای کودک و نوجوان است

تهران (پانا) - امیر مشهدی عباس سینماگر سینمای کودک و نوجوان عمده‌ترین مشکل این حوزه را بهره‌ نگرفتن از افراد متخصص و چاره‌جویی‌های کوتاه مدت می‌داند.

کد مطلب: ۱۳۶۳۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
امیر مشهدی عباس:عدم تخصص‌گرایی مهم‌ترین دلیل مشکلات سینمای کودک و نوجوان است

امیر مشهدی‌عباس نویسنده و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون درباره وضعیت نامطلوب سینمای کودک و نوجوان در گفت و گو با پانا مطرح کرد: «به طور کلی یک عادت بدی داریم که به جای این که از نیروی متخصص بهره ببریم، همیشه چرخ را از نو اختراع می‌کنیم. این ضعف به ویژه در بخش فرهنگ و هنر بسیار مشهود است؛ برای مثال در سال‌ها و مقاطع مختلف در سینمای کودک و نوجوان فیلمسازان خوبی داشته‌اند که به جای حمایت و دعوت کردن از آن ها، مدام به سراغ افرادی جدید رفته‌ایم و بعضا افرادی که دغدغه سینمای کودک و نوجوان ندارند، به کار گرفته شده‌اند. نتیجه این می‌شود که هنگام ارزیابی یک رویداد جشنواره‌ای می‌بینیم تنها چند فیلم خوب و قابل دیدن ساخته شده‌اند.»

وی افزود: «در واقع مدیران غالبا در یک اقدام چاره‌جویانه دو ماه قبل از جشنواره فیلم کودک و نوجوان ساخت چند فیلم را به افرادی جدید می‌سپارند. کسانی که تخصص‌شان نیست مثلا فیلمسازی که در ژانر دفاع مقدس فیلم ساخته را به ژانر کودک و نوجوان دعوت می‌کنیم.»

این سینماگر خاطر نشان کرد: «مشکل اینجاست که اساسا کسانی که سینمای ما را در این سال‌ها مدیریت کرده‌اند، ویژگی‌های کودک و نوجوان امروز را به خوبی نمی‌شناسند و شایدنتوانند چند دقیقه با او دیالوگ کنند و این معضل نشناختن جایی گریبان ما را می گیرد که به جای فیلم درست ساختن برای این گروه سنی، ارزشی کار کردن معیار می‌شود.»

وی تصریح کرد:«فیلم ساختن برای کودکان و نوجوانان حتی در هالیوود ارزشی است. زیرا سازندگان فیلم‌های کودک و نوجوان در کشورهای غربی آموختن راه و روش درست فیلمسازی به بچه‌ها را می‌آموزند. از سویی دیگر سینمای کودک و نوجوان سینمای سودآوری نیست و افراد فعال در این حوزه به دلیل دغدغه‌شان به سراغ آن می‌آیند در حالیکه در این فیلمسازانی داریم که تعداد زیادی فیلم‌موفق کودک و نوجوان ساخته‌اند اما کارشان امروز مجوز نمی گیرد. برعکس فیلمسازی با رزومه یک فیلم کودک و نوجوان آن‌هم ناموفق دوباره دعوت به کار می‌شود. در واقع تخصص در فرهنگ و‌ هنر ارزشی ندارد و در سینمای کودک و نوجوان باید متخصصان در کرسی مدیریت فیلمسازی و سایر موارد مرتبط بنشینند.»

مشهدی عباس عنوان کرد: «من فیلمسازی که دغدغه دارم نباید بروم فیلم جنگی بسازم. زیرا چندین بار تلاش کردم و به سراغ نهادهای متولی سینمای کودک و نوجوان رفتم و بعد سرخورده بیرون آمدم و ناچار به فعالیت در گونه دیگری شدم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار