در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل آب منطقه‌ای عنوان شد:

مصرف آب‌های زیرزمینی در خراسان جنوبی 2 برابر کشور

بیرجند (پانا) - معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت بیش از ۹۶ تا ۹۷ درصد منابع استان خراسان جنوبی از طریق آب زیرزمینی و مابقی از آب‌های سطحی استفاده می‌شود که این میزان نسبت به میانگین کشور که حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد بوده، حدود ۲برابر است.

کد مطلب: ۱۳۶۱۶۵۸
لینک کوتاه کپی شد
مصرف آب‌های زیرزمینی در خراسان جنوبی 2 برابر کشور

هوشنگ ملایی در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی افزود: یک درصد جمعیت کشور در خراسان‌جنوبی ساکن است و حدود یک درصد آب کشور در این استان استفاده می‌شود که بیشترین استفاده در بخش آب زیرزمینی است.

وی ادامه داد: در ایران با وجود داشتن یک درصد جمعیت دنیا، 5/2 تا سه برابر دنیا در بخش کشاورزی مصرف آب داریم که بخشی از آن مربوط به اقلیم خشک است. این در حالی است که در دنیا ۸۰درصد محصولات از طریق کشاورزی دیم به دست می‌آید و ۲۰ تا ۲۵ درصد از طریق کشاورزی آبی است.

وی گفت: چالش آب تقریبا در همه استان‌های کشور حتی مناطق دارای بارش زیاد وجود دارد اما در استان‌هایی که بارش کمتری دارند، این چالش از شدت بیشتری برخوردار است.

ملایی افزود: اگر تصمیم بر رشد جمعیت در کشور است قطعا باید سفره غذایی نیز تأمین شود که از طریق بخش کشاورزی محقق می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر از هر متر مکعب آب در بخش کشاورزی حدود 2/1 تا 3/1 کیلوگرم تولید محصول داریم که این رقم در دنیا حدود 5/2 و در کشورهای پیشرفته بیش از 5/3 تا چهار کیلوگرم است.

ملایی افزود: نقشه راه در خراسان جنوبی با اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی دیده شده است که باید به این هدف برسیم اما در کنار آن باید شاخص‌های سهم صنعت از آب استان ارتقا یابد زیرا بیشترین اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده را دارد.

وی گفت: یکی از مسائلی که در طرح سازگاری با کم‌آبی در خراسان جنوبی پیش بینی شده، بهره‌وری در بخش کشاورزی است اما نگاه فقط در این زمینه به کشاورز و جهاد کشاورزی نیست بلکه همه حاکمیت، بانک‌ها، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی باید کمک کنند که بتوانیم بهره‌وری در بخش کشاورزی را ارتقا دهیم و یکی از راه‌ها کشت گلخانه‌ای است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه آب مهمترین موضوع و مساله در سطح ملی، منطقه‌ای و کشورهای مختلف است، گفت: همه سطوح درگیر جامعه‌ و مردم با بحران‌ کم‌آبی آشنا شده و باور عمومی در زمینه مدیریت مصرف آب شکل گرفته است.

علیرضا عباس‌زاده افزود: این مقدمه یک اجماع عمومی است که مدیریت یک تنه کارآمد نیست و باید به سمت مدیریت مشارکتی همه جانبه و سیاست یکپارچه مدون در سطح کشور پیش برویم.

وی گفت: این موضوع برای استان‌هایی مانند خراسان جنوبی که کمبود آب و خشکسالی نمود بیشتری دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است و موضوع حکمرانی آب را باید جدی بگیریم، حکمرانی به این معناست که همه بخش‌های جامعه با یک باور عمومی به این نتیجه مهم رسیده و مشارکت کنند تا این‌ معضل حل شود زیرا دولت تنها کنشگر این مساله نیست.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه عدالت و انصاف باید در سیاست‌گذاری‌ها مدنظر باشد تا مقبول جامعه هدف قرار گیرد، افزود: همه مردم، گروه‌ها، تشکیلات و سایرین آب را حق خود می‌دانند اما کسی برای حفاظت از منابع آب تلاش نمی‌کند در حالی که همه افراد باید آن را تکلیف بدانند و برای حفاظت از منابع آبی نیز بکوشند.

در این مراسم با حضور جمعی از مسئولان استان "عباس سارانی" به عنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی معرفی و از خدمات "سعید سروری" مدیرعامل پیشین قدردانی شد.

خبرنگار/ نرگس حمیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار