رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی:

اقامه بیانیه گام دوم، تضمین‌کننده استمرار و تکامل انقلاب است

تهران (پانا) - رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با بیان اینکه اقامه بیانیه گام دوم، تضمین‌کننده استمرار و تکامل انقلاب است، تاکید کرد که سواد انقلابی در دانش‌آموزان با کمک بیانیه گام دوم انقلاب تقویت شود.

کد مطلب: ۱۳۶۱۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
اقامه  بیانیه گام دوم، تضمین‌کننده استمرار و تکامل انقلاب است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ حجت‌الاسلام علی ذوعلم در نشست مجازی با معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور با موضوع تبیین بیانیه گام دوم انقلاب به رسالت امور تربیتی در اقامه بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و اظهار کرد: لازم است فرایندها و راهبردهایی که به تحقق این رسالت کمک می‌کند، احصا شوند؛ از سال ۶۰ که امور تربیتی به عنوان یک نهاد انقلابی تلقی می‌شد اگرچه بخشی از یک سازمان رسمی بود اما وظیفه مهم این نهاد از آن زمان نیز افزایش روحیه و جهت‌گیری، ارتقا و توسعه سواد انقلابی در آموزش و پرورش بوده است.

وی افزود: انقلاب ما یک انقلاب زنده و پویا است که به جوهره اسلام گره خورده لذا باید بتوانیم سواد انقلابی را تعریف و فرایند ایجاد آن را در دانش‌آموزان تقویت کنیم. در این راستا بیانیه گام دوم انقلاب می‌تواند به ما کمک کند. روایت و خوانش از انقلاب در این بیانیه بسیار مهجور است و در ذهن بسیاری از انقلابیون شکل گرفته است.

ذوعلم اشاره کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که به بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی نیاز داریم. قطعا یکی از این موارد آموزش و پرورش و امور تربیتی است ما یک امور تربیتی دهه اول قرن ۱۵ را باید طراحی کنیم تا امور تربیتی پیش‌برنده و چابک متناسب با زمان حاضر داشته باشیم.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: رسالت امور تربیتی برای اقامه بیانیه قابل تامل است. بیانیه گام دوم، یک فکر و اندیشه ناب درباره انقلاب است بیش از اینکه یک سند و پژوهش باشد؛ اگر بیانیه گام دوم انقلاب را به گوش جوانان در حوزه علمیه، دانشگاه‌ها و مدارس رسانده بودیم که نگاه انقلاب نسبت به آنان چیست، مطمئنا در مواجهه با تنش‌ها با بصیرت و کنشگری بیشتری برخورد می‌کردیم.

وی اضافه کرد: اقامه بیانیه، تضمین‌کننده استمرار و تکامل انقلاب است. انقلاب باید رشد پیدا کند، آسیب‌ها را کم کند تا به اهداف متعالی خود برسد. در مدارس و مناطق نیز باید دغدغه‌ای صورت بگیرد تا اقامه بیانیه گام دوم شکل بگیرد. نکته اول این است که بیانیه چیست؟ این بیانیه فراتر از یک سند، قانون و سیاست است این بیانیه یک سند سرشار از اندیشه و یک بسته متقن از کلیدواژه‌ها و سرفصل‌هایی است که باید دنبال شود.

ذوعلم با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب حدود ۴۰۰ مطلب مهم وجود دارد که هر یک قابل بحث است، افزود: باید از هرگونه تلاش بروکراتیک پرهیز کنیم این اندیشه باید کم‌کم در ذهن افراد شکل بگیرد ما در این راستا زمینه‌ساز و بسترساز هستیم.

وی با اشاره به کارکردهای بیانیه گام دوم انقلاب بیان کرد: این بیانیه، یک بازتعریفی از انقلاب اسلامی است اینکه انقلاب اسلامی چه بوده است، چه آرمان‌هایی را دنبال می‌کند و این آرمان‌ها در بدنه جامعه شکل گرفته است یا نه؟

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ۸ ارزش بنیادین از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است که اگر در این موارد به عنوان نظام‌واره ارزش‌های دینی تامل کنیم و آنان را به ذهن مخاطب انتقال دهیم، نقطه عطف خوبی خواهد بود.

وی کارکرد دوم این بیانیه را نقش جوان دانست و ادامه داد: نگاه انقلاب به جوان مهم است نگاه مقام معظم رهبری، امام خمینی(ره) و انقلابیون به جوان یک نگاه جدی و واقعی بود لذا اسلام جوانان را به عنوان نیروهای کنشگر، فعال و انتخابگر می‌داند که در جامعه ما مهجور هستند.

ذوعلم در ادامه، ساحت‌های پیشرفت را از دیگر کارکردهای این بیانیه برشمرد و گفت: بیانیه را باید به گفت‌وگو گذاشت و جلسات اندیشه‌ورزانه و فکرورزانه‌ای برای این بیانیه برگزار کرد.

وی به فرایند اقامه بیانیه در امور تربیتی اشاره و عنوان کرد: تحقق این امر نیاز به تامل و طراحی‌هایی دارد؛ توجه‌دهی مخاطب به بیانیه اولین گام است. فکرورزی و مطالعه بیانیه، انگیزه‌سازی، شکل‌گیری یک باور تا دانش‌آموز به یک کنشگر انقلابی تبدیل شود نیز اهمیت بالایی دارد.

حجت‌الاسلام ذوعلم با بیان راهبردهایی برای این موضوع افزود: کنشگری و مشارکت دانش‌آموزان و جوانان همچنین معلمان جوان در بستر آزاداندیشی برای طرح بیانیه مهم است همچنین ترویج نگاه نقد و بررسی درباره بیانیه، رویدادسازی با نگاه نواورانه و خلاقانه باید در بین مربیان پرورشی جوان شکل بگیرد.

ذوعلم با تاکید براینکه تحرک آموزش و پرورش درباره بیانیه منوط به تحرک امور تربیتی است، گفت: امور تربیتی درون آموزش و پرورش، موتور محرکه درباره تحقق بیانیه است. پیشنهاد می‌کنم هیات اندیشه‌ورز استانی و یا منطقه‌ای شکل بگیرد تا تجربیات و تلاش‌ها به اشتراک گذاشته و راهکارهای موثر و چابک پیش‌برنده‌ای برای بیانیه ایجاد شود.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اضافه کرد: نگاه انقلاب به جوان، امید، فرایند خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی، اخلاق و معنویت، نقش جوان در تمدن‌سازی نیز از موارد مهم است که نکته تاکیدی بیانیه به شمار می‌رود لذا لازم است براین اساس محتواهایی شکل بگیرد و رویدادهای ویژه‌ای برای آنان تعریف شود.

گفتنی است در این جلسه معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور درباره بیانیه گام دوم انقلاب مطالبی را بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار