گزارش میدانی پانا از مرکز پاسخگویی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان در وزارت آموزش و پرورش؛

وقتی همه پای کار «رتبه‌بندی» ایستاده‌اند

فرهنگیان از مراجعه مستقیم به ستاد وزارتخانه خودداری کنند/بارگذاری مستندات در کافی‌نت و ثبت مستندات همکار فرهنگی توسط یک همکار دیگر، عمده‌ترین مشکلات موجود است

تهران (پانا) - میز تکریم و پاسخگویی وزارت آموزش و پرورش از سطح ستاد در وزارتخانه تا سطح استان‌ها و مناطق، آماده پاسخگویی به شکایات و اعتراضات فرهنگیان نسبت به رتبه‌بندی هستند.

کد مطلب: ۱۳۶۱۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
وقتی همه پای کار «رتبه‌بندی» ایستاده‌اند

اواخر سال 1401 بود که قانون رتبه‌بندی معلمان بعد از سال‌ها معطلی در مجلس یازدهم تصویب و توسط وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم اجرا شد. هر چند اجرای این قانون در ابتدا با مشکلاتی مواجه شد و اعتراضات معلمان را در پی داشت اما باید پذیرفت که این امر طبیعی است چرا که هم دولت این شجاعت را به خود داده تا قانونی که سال‌ها معطل مانده بود را اجرا کند و هم اینکه با توجه به تعداد بالای فرهنگیان و حجم مستندات بارگذاری‌شده در سامانه نمی‌توان منکر اشتباهات شد. اعلام رتبه معلمان پایان کار نبود و وزارت آموزش و پرورش در اواخر سال گذشته این فرصت را برای معترضان ایجاد کرد تا بتوانند اعتراض خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند و فرآیند رسیدگی به این اعتراضات از امروز (شنبه 19 فروردین) آغاز شده است. ضمن اینکه فرهنگیانی که اعتراض خود را در سامانه ثبت کرده بودند از امباروز به مدت 10 روز می‌توانند مستندات تکمیلی یا جایگزین خود را در سامانه بارگذاری کنند البته به گفته امیرحسین نعیمی، معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، فرهنگیانی که در موعد مقرر (اسفند 1401) به رتبه خود اعتراض نکرده‌اند یعنی هیچ اعتراضی نداشته و رتبه استحقاقی خود را پذیرفته‌اند و فقط آن دسته از فرهنگیانی که اعتراض خود را در موعد مقرر ثبت کرده بودن از امروز می‌توانند مدارک تکمیلی خود را در سامانه بارگذاری کنند.

مشکل در کجاست؟

همانطور که گفته شد، کارشناسان مربوطه مستقر در مرکز ارتباطات مردمی وزارت آموزش و پرورش به همراه نمایندگان ارزیابی عملکرد و سایر حوزه‌ها تحت عنوان هیات‌ممیزه با سعه صدر آماده پاسخگویی به فرهنگیان معترض هستند و به تک‌تک سوالات و ابهامات آن‌ها پاسخ داده و معلمان معترض را به واحد مربوطه راهنمایی کرده و یا ابهامات وی را برطرف می‌کنند اما یکی از کارشناسان در خصوص برخی مشکلات به‌وجودآمده به پانا گفت: «بارگذاری مستندات در کافی‌نت و همچنین ثبت مستندات همکار فرهنگی توسط یک همکار دیگر، عمده‌ترین مشکلات موجود است لذا از همکاران فرهنگی می‌خواهیم در چنین موارد مشابهی حتما خودشان اقدام به ثبت مدارک و بارگذاری مستندات کنند تا مطمئن شوند و این کار را از طریق دیگران انجام ندهند چرا که عواقب آن متوجه خود همکاران می‌شود. همین مساله باعث شده تا برای مثال؛ مدیر یک مدرسه نتوانسته مدارک خود را به طور کامل بارگذاری کند چرا که کارش را به دیگری سپرده بود.»

وی افزود: «یکی دیگر از خواسته‌های ما از همکاران فرهنگی این است که برای پیگیری اعتراض خود به آموزش و پرورش منطقه و یا حداکثر به اداره ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان خود مراجعه کرده و از مراجعه مستقیم به دفتر پاسخگویی مستقر در وزارتخانه خودداری کنند چرا که نزدیک‌ترین محل پاسخگویی به معترضان، اداره کل آموزش و پرورش استان است و هیات‌های ممیزه پاسخگویی در تمام ادارات کل استان‌ها و ادارات آموزش و پرورش مناطق کشور، تعریف شده و مستقر هستند ضمن اینکه در صورت مراجعه همکاران به ستاد وزارت هم خودشان متحمل هزینه و صَرف وقت و انرژی می‌شوند و هم اینکه همان پاسخی را دریافت می‌کنند که از اداره کل استان دریافت خواهند کرد.»

این کارشناس بیان کرد: «هدف از پاسخگویی در مرکز این است که همکارانی که معترض هستند به صورت اقناعی، راهنمایی شوند و مشکل پیش‌ آمده رفع شود و نهایت هدف بنده و تمام همکاران در سطح استان‌ها و مناطق، جلب رضایت حداکثری همکاران است»

آنچه از محل میز تکریم همکاران بر آمد این بود که کارشناسان مربوطه با سعه صدر و با اطلاعات لازم و کافی مستقر بوده و توضیحات جامع و کامل را برای رفع ابهام همکاران فرهنگی ارائه می‌دهند. کارشناسان هم از طریق تلفن، پاسخگوی فرهنگیان بوده و هم توضیحات لازم را به صورت حضوری ارائه داده و در صورتی که همکاری فرهنگی قانع نشود، وی را به واحد مربوطه راهنمایی می‌کنند. نکته مهمی که فرهنگیان باید به آن توجه داشته باشند این است که در این مرحله فقط معلمانی که در موعد مقرر به رتبه خود اعتراض کرده بودند می‌توانند مدارک و مستندات را بارگذاری کنند و همچنین ذکر این نکته ضروری است که فقط مدارک و مستندات مربوط به قبل از مورخه 1400/6/31 قابل بارگذاری بوده و مدارک مربوط به سایر تاریخ‌ها مورد قبول نیست.

آغاز رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی فرهنگیان از امروز

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش از آغاز رسیدگی به اعتراض فرهنگیان نسبت به رتبه‌بندی از امروز (19 فروردین) خبر داد و اعلام کرد که دسته‌بندی اعتراضات متفاوت است.

زارعی با اشاره به آغاز رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی فرهنگیان از امروز گفت: دسته‌بندی اعتراضات متفاوت است. بعضی از همکاران نسبت به رتبه خودشان اعتراض دارند، بعضی از همکاران نسبت به نحوه رسیدگی اعتراض دارند و بعضی از همکاران هم بر این عقیده‌اند که بخشی از مستندات را نتوانسته‌اند بارگذاری کنند.

وی با بیان اینکه تمام فرآیند در این زمان رسیدگی در اختیار همکاران قرار می‌گیرد، اظهار کرد: همکاران می‌توانند نسبت به هر بخشی که احساس می‌کنند تضییع حقی از آن‌ها صورت گرفته، اعتراض خودشان را اعلام کنند.

زارعی در پاسخ به اینکه بازنگری رتبه‌بندی معترضان چقدر زمان نیاز دارد، خاطرنشان کرد: بازنگری از امروز شروع می‌شود و به نوع اعتراضی که صورت گرفته است، بستگی دارد. یعنی اگر به نحوه رسیدگی یا اینکه مدرکی را همکاران بارگذاری نکرده‌اند یا مدرکی را می‌خواهند جایگزین مدرک قبلی کنند، طبیعتاً رسیدگی به مدرک خیلی سریع‌تر انجام می‌شود اما اگر همکاران به نحوه رسیدگی، اعتراض داشته باشند زمان بیشتری را می‌طلبد.

توضیحات «صحرایی» درباره روند رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان

در همین راستا، رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره فرایند رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان توضیح داد.

صحرایی اظهار کرد: اگر معلمی مدرک خود را بارگذاری نکرده یا بارگذاری کرده و دیده نشده یا مدارک را در سیستم به درستی بارگذاری نکرده است، بررسی می‌شود و حقش را با رتبه‌ای که مستحق آن است، بازمی‌گردانیم.

به گفته صحرایی، امتیاز معلمان معترض به رتبه‌بندی بازنگری شده و در صورت هر گونه خطا در مدارک و تعیین رتبه، اعتراضات بررسی و رتبه استحقاقی به هر معلم داده خواهد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره بررسی اعتراضات معلمانی که فاقد رتبه اعلام شده‌اند نیز گفت: اگر افرادی که فاقد رتبه هستند اعتراض کرده باشند اعتراض آن‌ها بررسی می‌شود و اگر اعتراض نکرده باشند، فاقد رتبه می‌مانند.

فعالیت کارگروه‌های تخصصی بررسی اعتراضات رتبه‌بندی از امروز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ در ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور آغاز شده است. بیش از 950 هزار معلم شاغل و بازنشسته رتبه‌بندی شده‌اند و حقوق امسال را بر اساس رتبه جدید دریافت خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار