مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تالیف کتاب‌های درسی فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش خبر داد:

اصلاح و بهبود برنامه‌های درسی رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در راستای رشد تولید

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تالیف کتاب‌های درسی فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش با اشاره به اهمیت موضوع «تولید» و همبستگی آن با آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای از ارزشیابی برنامه‌های درسی و اصلاح و بهبود محتوای رشته‌های شاخه فنی‌وحرفه‌ای در سال جدید خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۶۰۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
اصلاح و بهبود برنامه‌های درسی رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در راستای رشد تولید

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ حسن آقابابایی با اشاره به مزین شدن سال 1402 به‌عنوان «مهار تورم و رشد تولید»، توضیحاتی پیرامون اهمیت تولید و رویکرد دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در این زمینه در سال پیش رو ارائه و اظهار کرد: طی سال‌های 1390 تا کنون که رهبر حکیم و فرزانه انقلاب سال‌ها را نامگذاری کرده‌اند، هفت مرتبه به موضوع «تولید» اشاره شده که حاکی از اهمیت آن در منظومه فکری ایشان در این خصوص است.

وی افزود: امسال نیز سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است؛ به طور کلی علاوه بر مواد اولیه لازم و سرمایه از دیگر مولفه‌های تولید، نیروی انسانی ماهر برای بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی اعم از صنعتی، کشاورزی و هنری است که تربیت ایشان در نظام آموزش و تربیت فنی و مهارتی، چرخه ایده تا تولید محصول و خدمات را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در نهایت منجر به اشتغالزایی و اقتصاد قوی و خلق سرمایه و کاهش تورم می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تالیف کتاب‌های درسی فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش گفت: با توجه به تغییرات سریع بازار کار و پیچیدگی‌های کسب و کار در عصر حاضر، ضرورت دارد برنامه‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای را با نیازهای بازار کار هماهنگ کنیم. این فرایند بر مبنای نتایج ارزشیابی‌های مذکور که از طریق جمع‌آوری داده‌ها از خبرگان و ذی‌نفعان آموزش‌های فنی و مهارتی و هنرآموزان و تحلیل آن‌ها انجام خواهد گرفت.

آقابابایی ادامه داد: به‌طورکلی محتوای برنامه‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز بازار طراحی و تدوین شده است. هر چه محتوا با نیاز کارفرمایان و ذی‌نفعانی که تولید را مدیریت می‌کنند، هماهنگ و منطبق باشد از رشد تولید پشتیبانی و حمایت می‌کند. لذا این آموزش‌ها بحث تولید گره خورده است.

وی با بیان اینکه در فرآیندهای رشد و پیشرفت کشورها و ملت‌ها، کمتر عرصه‌ای مهم‌تر از آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای است، گفت: به‌عبارت‌دیگر اگر قرار باشد رشد اقتصادی و اجتماعی که تولید پایه هستند با سرعتی مطلوبی پیش برود باید نگرش‌های فرو مرتبه نسبت به آموزش‌های فنی وحرفه‌ای تغییر و نگاه راهبردی را جایگزین کرد. استلزام این نگاه، رهبری و مدیریت منسجم و یکپارچه، تأمین منابع مالی و کالبدی بهره‌ور، تربیت‌معلم حرفه‌ای با محوریت برنامه‌های درسی است که می‌بایست بر اساس نیازهای اجتماعی(بازار کار و اشتغال و تولید کشور) و تقاضامحور طراحی و تدوین شوند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش تاکید کرد: آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای از جمله مؤلفه‌های پیشران تولید است اما صِرف محتوای متناسب با نیازهای روز بازار کار نیروی انسانی ماهر تربیت نمی‌شود. اگر قرار باشد که آموزش فنی وحرفه‌ای در همه سطوح رشد و گسترش یابد، باید تربیت‌معلم فنی و حرفه‌ای نیز در اولویت‌ قرار بگیرد.

آقابابایی با اشاره به اینکه تقریباً 200 رشته در 2 شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش و مجموع کتاب‌های درسی به انضمام کتاب‌های همراه هنرجو و راهنمای معلم به حدود 700 عنوان می‌رسد، گفت: به طور خاص درس «مدیریت تولید» در پایه یازدهم برای هنرجویان طراحی شده که به موضوعاتی چون فرآیندهای تولید، اهمیت تولید و مباحث پیرامون آن می‌پردازد.

وی درباره سیاست‌های سال جدید در حوزه محتوایی گفت: 5 سال از اجرای برنامه فعلی درسی شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش می‌گذرد و براساس نیازهای بازار کسب و کار سال‌های گذشته تدوین شده است. در سال جدید ارزشیابی برنامه درسی را خواهیم داشت و محتوای آموزشی موجود را به‌منظور دریافت نظرات صاحبان کار، کارفرمایان و تولیدکنندگان برای ایشان ارسال می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهند که آیا محتوای فعلی متناسب با نیازهای بازار کسب و کار و خدمات هست؟

آقابابایی درباره ضرورت به‌روزرسانی استانداردهای شاخه کاردانش نیز اظهار کرد: استانداردهای شغلی به شاخه کاردانش برمی‌گردد و در بسیاری رشته‌ها استاندارها به‌روز نشده‌اند و جای نگرانی دراین‌باره وجود دارد، زیرا وقتی استاندارد به‌روز نباشد، فرد شایستگی‌های لازم برای نقش‌آفرینی در محیط کار را پیدا نمی‌کند.

وی اضافه کرد: البته با توجه به ابلاغ قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی، مواردی از این‌ دست توسط شورای عالی فنی و حرفه‌ای مدیریت می‌شود و آن نهاد باید استانداردهای شایستگی و ارزشیابی حرفه‌های مورد نیاز را تدوین و در اختیار مجریان قرار دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار