روایت دانش‌آموز خبرنگار پانا از موزه تاریخی رختشویخانه زنجان؛

موزه‌ای منحصر به فرد در قلب استان زنجان

شهریار (پانا) - دانش‌آموز خبرنگار پانا در سفر نوروزی به شهر زنجان، موزه تاریخی رختشویخانه را که یکی از مکان‌های دیدنی زنجان به شمار می‌رود، توصیف کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۹۳۳۱
لینک کوتاه کپی شد
موزه‌ای منحصر به فرد در قلب استان زنجان

در ادامه سفرهای نوروزی، امروز من مهمان مردم ترک زبان و مهمان نواز استان زنجان بودم و به موزه تاریخی و قدیمی رختشویخانه رفتم. رختشویخانه به اتاقی گفته می‌ شود که جهت شست ‌و شوی لباس از آن استفاده می‌ شود. برای اینکه از این موزه شگفت انگیز اطلاعات بیشتر به‌دست آورم به سراغ راهنمای این بنای تاریخی رفتم و راهنما اینگونه بیان کرد:«موزه به دستور شهردار وقت زنجان علی اکبر توقیفی ساخته شده که زمین را خریداری کرده و آن را به دو برادر به نام‌های مشهدی اکبر معمار و مشهدی اسماعیل بنا واگذار کرده است.»

از معماری موزه شگفت زده شدم. بدون شک ساخت موزه ای با این عظمت طولانی بوده و قدیمی است، ساخت رختشویخانه یک سال و سه ماه طول کشید. قدمت این بنا به هفتاد سال پیش برمی‌گردد.

از راهنما علت ساخت رختشویخانه را پرسیدم و راهنما اظهار کرد:«رختشویخانه زنجان در گذشته مکانی بود که زنان شهر لباس های خود را در آن محل می‌شستند که به خاطر وجود سرما و هوای زمستانی در یک مکان سرپوشیده برای زنان شهر ترک زبان زنجان ساخته شد. برای ساخت رختشویخانه زنجان، گودالی به عنوان آب‌انبار در زمین حفر شد.این موزه در منطقه شلوغ شهر زنجان قرار دارد و در قلب زنجان است.»

در کنار این موزه مردم شناسی بازارچه سنتی زنجان قرار دارد که در آن انواع لباس های محلی، زیورآلات، ابزار و وسایل مورد استفاده بانوان و صنایع دستی و سنتی زنجان در معرض دید همگان قرار گرفته است. من به جاذبه های شگفت‌انگیز این مرز و بوم افتخار میکنم و خوشحال هستم که به استان زنجان سفر کردم. این موزه بسیار فوق العاده است و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

خبرنگار دانش‌آموز: زهرا کمالی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار