شایان ابراهیمی*

سیزده بدر روز آشتی با طبیعت است

سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز (سیزده بدر) روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند. بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی پایان می‌پذیرد.

کد مطلب: ۱۳۵۹۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
سیزده بدر روز آشتی با طبیعت است

روز سیزدهم نوروز بهانه‌ای برای آشتی با طبیعت و به یاد زلالی آب، استواری کوه، و چشم نوازی درخت افتادن است. از صبح زود، هر چند خانواده را می‌بینی که به خارج شهر می‌روند. در آن جا، خانواده‌ها با شور و نشاط و دسته دسته، در کنار آب و سبزه یا زیر درختان بساط خود را می‌گسترانند. بچه‌ها بازی می‌کنند، مادران مشغول پخت و پز می‌شوند و پدر‌ها هم از همه جا صحبت می‌کنند.

گفته می‌شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن‌گرفتن و شادی‌کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ای ا‌ست به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و درحقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان می‌رسانیدند.

فرهنگ احترام به طبیعت را باید از کودکی آموخت و در بزرگسالی به کوچک ترها آموزش داد. «روز طبیعت»، فرصت بسیار مناسبی است تا این درس بزرگ را به فرزندان دلبندمان بیاموزیم. آن ها باید بدانند که طبیعت زیبای سرزمینمان ایران، خانه بزرگ تر همه ما به شمار می آید و ضرر آسیب رساندن به درختان و سبزه زارها، ابتدا به خودمان برمی گردد. اگر کودکان یاد بگیرند که درختان، ریه های تنفسی زمین هستند و بدون آن ها، حیات روی زمین رو به نابودی می رود، هیچ گاه به از بین رفتن طبیعت شگفت انگیز کشورمان راضی نخواهند شد. کودکان امروز، پدران و مادران فردای این سرزمین اند و با این فرهنگ سازی درست، می توان عشق به طبیعت را در دل آن ها کاشت.

برای آسیب نزدن به محیط زیست باید بعضی از کار ها را انجام ندهیم مانند از بردن ظروف یکبار مصرف به طبیعت در روز طبیعت، خودداری شود، ضایعات و زباله ها را داخل کیسه مخصوص ریخته و در محل های مشخص شده گذاشته شود

مخرب ترین بخش در روز سیزده بدر شکستن شاخ و برگ درختان و آتش زدن بوته است.

به خاطر داشته باشید ته سیگار روشن، چوب نیم سوخته و زغال روشن داخل اجاق‌ها را کاملأ خاموش نموده تا با وزش باد مجدد شعله ور نشوند. عدم رعایت این مورد می تواند فاجعه بزرگی به دنبال داشته باشد.

چنانچه در روز طبیعت قصد رفتن به کنار رودخانه ها و نهرهای پرآب را دارید حتماً به اندازه کافی از جریان شدید رودخانه ها فاصله گرفته و مراقب فرزندان خود باشید.

در صورت برپاکردن خیمه و چادر مراقب باشند که محل استقرار اجاق‌ها و چراغ‌های خوراک پزی دورتر از خیمه و با در نظر گرفتن مسیر باد بر پا شود همچنین به همراه داشتن یک دستگاه خاموش کننده پودر و گاز آتش نشانی و کیف

لوازم کمک‌های اولیه جهت استفاده در مواقع ضروری الزامی است

با رعایت این چند نکته به طبیعت آسیب نمی زنیم و طبیعتی خوب و سر سبز و پاکیزه ای را داشته باشیم.

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار