نگرانی رییس پلیس راهور از مرگ و میرهای جاده‌ای همزمان با سفرهای نوروزی

تهران (پانا)- رئیس پلیس راهور فراجا با ابراز نگرانی از شمار جانباختگان حوادث رانندگی در سه روز نخست اجرای طرح نوروزی از رانندگان خواست که نسبت به جان خود و سرنشینان خودرویشان حساس بوده و به هیچ عنوان در شرایط خستگی و خواب آلودگی و با سرعت و سبقت غیرمجاز رانندگی نکنند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی  رییس پلیس راهور از مرگ و میرهای جاده‌ای همزمان با سفرهای نوروزی

به گزارش ایسنا، در سه روز نخست اجرای طرح نوروزی پلیس در جاده‌های کشور بیش از ۷۸ میلیون سفر بین استانی در جاده‌ها انجام شده است، آماری که دستکم در مقایسه با چهارسال گذشته از افزایشی قابل توجه برخوردار است. سفرهایی که به گفته سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درصد قابل توجهی از آنها از مبدا تهران و البرز آغاز شده و به مقاصدی چون استان‌های قم، قزوین، مازندران، مرکزی و اصفهان منتهی شده است. آمارهای سه روز اخیر حاکی از خروج دستکم ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو از دو استان تهران و البرز است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که بیشترین ورود و انباشت خودرو به استان مازندران بوده و بیش از ۴۴ هراز دستگاه خودرو در همین سه روز از اجرای طرح وارد این استان شده‌است.

در کنار این آمارها که می‌تواند نویدبخش رونق گردشگری و آغاز سالی با نشاط برای بسیاری از شهروندان باشد، اما زنگ خطر تصادفات رانندگی هم به صدا درآمده است، تصادفاتی که رئیس پلیس راهور فراجا نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است. سردار سید کمال هادیانفر در همین رابطه به ایسنا گفت:‌ متاسفانه از تاریخ ۲۴ اسفند ماه تا تاریخ ۲۶ اسفندماه، یعنی سه روز نخست اجرای طرح نوروزی ۱۱۱ فقره تصادف فوتی در جاده‌های کشور رخ داده که در جریان آن ۱۲۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۲۱۷۱ فقره تصادف جرحی رخ داده در این مدت نیز منجر به مصدومیت ۲۸۹۵ نفر شده است. افرادی که درصد قابل توجهی از آنان متاسفانه تا پایان عمر درگیر عوارض ناشی از تصادف خواهند بود.

وی با بیان اینکه آمار تصادفات بسیار نگران کننده است، گفت:‌ پلیس و دستگاه‌های امدادی و خدماتی با تمام توان پای کار آمده‌اند، اما درخواست ما از رانندگان این است که تصور نکنند حادثه برای دیگری است. رانندگی در شرایط خستگی و خواب‌ آلودگی بسیار خطرناک است، اینکه راننده‌ای کمی دیرتر به مقصد رسیده و این مدت را در حاشیه امن مسیر استراحت کند، اقدامی منطقی در برابر این احتمال است که هیچگاه به مقصد نرسد.

هادیانفر با بیان اینکه بیشترین وقوع تصادفات فوتی در این سه روز در جاده‌های استان‌های خراسان رضوی، تهران، فارس، کرمان و اصفهان بوده است، گفت:‌ کمترین وقوع تصادفات نیز در جاده‌های استان‌های چهارمحال بختیاری، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان بوده است.

رئیس پلیس راهور فراجا درباره علت وقوع حوادث رانندگی در این سه روز نیز گفت: بشترین علت وقوع حوادث عدم توجه به جلو است، این دلیل از خستگی رانندگی یا خوردن و آشامیدن در حین رانندگی یا کار و صحبت با تلفن همراه ناشی می‌شود. درخواست من از رانندگان این است که این موارد را جدی بگیرند.

وی افزود:‌دلیل دیگر انحراف و تجاوز به چپ ناشی از عجله و شتاب در رانندگی برای سبقت غیرمجاز است. این امر هم منجر به شدیدترین و پرتلفات ترین حوادث شده است. من نمی‌دانم چرا عده‌ای برای رسیدن به مقصد انقدر عجله می‌کنند که جان خود را به خطر می‌اندازند. عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و سرعت غیر مجاز هم از دیگر عوامل اصلی شکل گیری حوادث رانندگی بوده است. بیشترین ساعات وقوع حوادث هم ساعات ۱۲ تا ۱۶ بود.

هادیانفر افزود:‌ ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی حتما با تخلفات حادثه‌ساز و همچنین ارتکاب همزمان دو تخلف برخورد می‌کنند. توجه و نظارت ویژه‌ای هم بر ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد و همانطور هم که قبلا اعلام کردیم، سقف سرعت مجاز خودروهای عمومی یعنی اتوبوس، کامیون، مینی‌بوس، ون و تاکسی را در جاده‌ها ۱۰ کیلومتر در ایام نوروز کاهش دادیم. اما لازم است مردم و به خصوص رانندگان بیشتر توجه کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا به دیگر سرنشینان خودرو هم اشاره کرد و گفت:‌مسئولیت رانندگی در جاده صرفا متوجه راننده نیست، سرنشینان هم وظیفه دارند که عواقب و پیامدهای احتمالی بد رانندگی کردن را به راننده گوشزد کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار