میرزاخانی:50 درصد مخاطبان سینمای ایران از تهران هستند؛ ایلام کمترین مخاطب سینما را دارد

۷۵ سینمای غیرفعال در کشور داریم / عمده سینماهای تعطیل کشور تک سالنه هستند/ ۱۳۱ سالن سینما به تعداد سینماهای کشور اضافه شده است

تهران (پانا) - مدیر موسسه سینما شهر در یک نشست خبری به جزییات برنامه‌های این موسسه در سال جاری پرداخت و گفت 131 سالن سینمایی در سال 1401 به سینماهای کشور افزوده شده است.

کد مطلب: ۱۳۵۳۱۷۰
لینک کوتاه کپی شد
میرزاخانی:50 درصد مخاطبان سینمای ایران از تهران هستند؛ ایلام کمترین مخاطب سینما را دارد

هاشم میرزاخانی مدیر موسسه سینما شهر در نشست خبری گزارش عملکرد این موسسه گفت: موسسه سینما شهر به عنوان بازوی فنی و تولیدی زیرساخت به سینما کمک می‌کند و فعالیت دارد. در سالی که گذشت هم بحث فروش سینما و هم بحث توسعه، مباحث مهمی است که تولیت آن را برعهده داشته است. فروش سینماها تا پایان بهمن ماه از ۴۰۰ میلیارد تومان گذشته است.

وی بیان کرد: ۷۵ سینمای غیرفعال داریم که عمدتا سینماهای تک سالنه هستند. در حال حاضر ۱۳ سینما با ۱۸ سالن در حال بازسازی است.

میرزاخانی اضافه کرد: سهم فروش سینماها در تهران دو سوم فروش کل کشور است و استان‌های بعدی به ترتیب، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و البرز هستند. در اصل ۵ استان اصلی فروش سینمای ایران هستند. همچنین ۵ استان بعدی نیز که درصد فروش‌شان در ۵ استان سوم به بعد، کمتر از یک درصد است و این مساله نشان‌دهتده عدم وجود سینما در استان‌ها است که در جدول فروش کاملا مشهود است.

میرزاخانی همچنین بیان کرد: میزان ضریب اشغال سینماها ۶.۳۲ درصد است یعنی از هر ۱۰۰ صندلی ۶ صندلی ضریب اشغال دارد و ۹۴ صندلی خالی است!

وی گفت: تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱ تا بهمن ماه، شهریورماه است که یک میلیون و هشتصد و ۶ هزار نفر مخاطب بودند این در حالی است که فروردین ماه با وجود اینکه فروردین ماه پرفروشی نحسوب می‌شود، فروشی پایین تر از شهریور داشته که این مساله نشاندهنده این است که فیلم‌ها مخاطب داشته‌اند.

رییس موسسه سینما شهر در ادامه به مقایسه فروش سال گذشته با امسال پرداخت و افزود: این سیر از فروردین خوب بود و تا آذرماه افول داشتیم و در ماه بهمن و اسفند شاهد رشد هستیم. در سال ۱۴۰۰ نیز از مهرماه شیب مخاطبان افزایش یافته است.

وی در ادامه گزارشی ۱۰ ساله از قیمت بلیت سینماها ارائه کرد و بیان کرد: ۱۰ سال پیش بلیت سینماها ۳ هزار تومان بود و این میزان در پردیس‌ها به ۴ هزار تومان می‌رسید. امسال به ۴۵ هزار تومان رسیده که بز اساس میزان قیمت‌ها، میزاتی نرم به حساب می‌آید و شاید صرفه اقتصادی برای سینماها نداشته باشد.


مخاطب در سال ۹۷ بیشتر بوده یعنی ۲۸ میلیون و پانصد هزار نفر بوده است و این میزان در سال ۱۳۹۸ به ۲۶ میلیون نفر رسید. اما در سال ۹۹ تاکنون به دلیل کرونا، افول مخاطبان سینما را داشتیم همچنان که به ترتیب ۸۲۰ هزار نفر، ۷ میایون و ۵۰۰ هزار و ۱۲ میلیون نفر رسید.

در ادامه میرزاخانی آماری از میزان مخاطبان سینماهای مدرن و درجه یک ارائه و تاکید کرد: این آمار نشان‌دهنده این است که اقبال مردم به سینماهای مدرن بالاتر است و نشان می‌دهد سینما رفتن، ارزان‌ترین تفریح برای اوقات فراغت خانواده‌هاست که در کنارش فودکورت و فروشگاه و زمین بازی دارند و می‌توانند وقت بگذرانند.

وی یادآور شد: ضریب اشغال چهل سینمای اول کشور تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ عبارت است از پردیس کوروش، پردیس ایران مال، پردیس آزادی، پردیس هویزه، پردیس ملت، پردیس هنرشهر آفتاب، پردیس ساحل، پردیس مگامال، پردیس هدیش مال، پردیس سیتی سنتر و ... هستند. پردیس کوروش میزان فروشی ۱۰ درصد فروش کل کشور را در اختیار دارد. ۹۴ درصد فروش کل سینمای ایران در اختیار این ۴۰ سینما است.

میرزاخانی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش سالن‌های سینما اشاره کردذو گفت: سالن‌های اضافه شده تا بهمن ماه، ۱۳۱ سالن است که به سینماها تعلق گرفته است که از این میزان ۸ سالن به شهر تهران اختصاص دارد. مجموعا ۳۱ سینما هستند که تعداد سالن قبل از بازسازی ۱۸ بوده که این میزان بعد از بازسازی به ۱۳۱ رسیده است و تعداد صندلی ها به ۱۶ هزار و ۳۹۵ هزار رسیده لست.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی با ادارات کل ارشاد استان‌ها داشتیم تا به تحهیز سالن‌ها، به سیستم‌های صوت و تصویر، بازسازی سیستم دیجیتال، ارتقای تجهیزات، پرده و .. پرداخته‌ایم که به افزایش سینماها در استان‌های محروم کمک کتیم. ما در استان‌هوچون با استاندار تفاهم می‌کنیم او مکلف می‌شود این میزان را به توسعه سینماها اختصاص دهد و او هم باید معادلش را بدهد تفاهمی اینگونه ایجاد می‌کنیم تا موتوری محرک و ایجاد انگیزه‌ای برای استان‌ مربوطه شود.

میرزاخانی همچنین درباره تغییر کاربری سینماها اظهار کرد: سینما در برهه‌ای از سال ۹۶ صنعت درآمدزایی شد و خیلی از افراد ثروتمند نیز به این سمت کشیده شد یعنی سینما وقتی سرمایه‌گذاری شد بازگشت سرمایه هم داشت اما با برخوردن به کرونا، این نتیجه برعکس شد و مالکان سرمایه‌شان را که در اختیار خودشان بود.

وی اضافه کرد: در آیین‌نامه‌ای که در وزارتخانه است جهت احلال و تغییر کاربری داریم که از مهمترین آنها، سن بالای ۴۰ سال و کمیسیون بند ۸ که متشکل از ۷ دستگاه هستند، به آنها مجوز نمایش فیلم ندهد و عمده این سینماهای ۴۰ساله از پس مواردی که کمیسیون تعیین کرده، بر نمی‌آیند و مشروط می‌کند که مالکان در جایی دیگر سالنی سینما را در اختیار بگیرند. مالکان این سینماها باید معادل صندلی‌هایشان باید صندلی اضافه کنند که ممکن است در لوکیشنی دیگر این اتفاق خواهد افتاد و سینمایی مثل عصرجدید که قرار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار