رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

محتوای کتاب درسی، یکی از عوامل مهم نظام آموزشی است

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت نظام آموزشی، مجموعه‌ای از مسائل به هم پیوسته و پیچیده است که یکی از آن عوامل کتاب درسی است.

کد مطلب: ۱۳۴۸۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
محتوای کتاب درسی، یکی از عوامل مهم نظام آموزشی است

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ در راستای عملیاتی‌سازی منویات مقام معظم رهبری در خصوص پرداختن به علم نافع در محتوای کتاب‌های درسی، تفکیک علم نافع از علم لاینفع و حذف محتوای غیرضرور و بی‌فایده کتاب‌های درسی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پنجمین نشست‌ علم نافع را با حضور جمعی از دانش‌آموزان با «محوریت نقد و بررسی کتاب‌های درسی و نافع‌ بودن محتوای آن‌ها» از نگاه ایشان، روز سه‌شنبه مورخ ۲۵ بهمن‌ماه در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن خوشامدگویی و خرسندی از برگزاری این نشست با دانش‌آموزان، هدف اصلی جلسه را شنیدن نظرات، پیشنهادات و ملاحظات آن‌ها در خصوص کتاب‌های درسی و محتوای آن‌ها دانست و بیان داشت: کتاب‌های درسی، یک پشت صحنه یا باطن دارد و یک روی صحنه یا ظاهر دارد. بخشی از این باطن، اتفاقی است که در مورد تألیف رخ می‌دهد و بخشی هم مجموعه مسائلی به هم پیوسته است که نتیجه‌اش همان حس و دانشی است که دانش‌آموز دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: نقطه مشترک تمام کسانی که درگیر نظام آموزش و پرورش هستند این است که ما در وضعیت فعلی نظام آموزشی، کتاب درسی و محتواهایمان قطعاً ضعف‌ها و نقص‌هایی داریم. نظام آموزشی، مجموعه‌ای از مسائل به هم پیوسته و پیچیده است که یکی از آن عوامل کتاب درسی است.

لطیفی با اشاره به اینکه بهره‌گیری از زمان حضور دانش‌آموزان در کلاس درس و مدرسه، دغدغه اصلی است، گفت: یکی از مهمترین کسانی که می‌تواند درباره نوع استفاده مناسب از زمان در مدرسه نظر بدهد، جامعه دانش‌آموزی است و سازمان پژوهش هم در این سال‌ها کم و بیش در این باره اقداماتی را انجام داده است.

وی با تأکید بر اهمیت معرفی و رجوع به سامانه نظرسنجی و نظرخواهی سازمان پژوهش افزود: بنده هر روز این سامانه را کنترل می‌کنم چراکه نقش آن را مهم می‌دانم. همین امروز هم مواردی را دیدم که درست بود و به بخش مربوطه ارسال کردم تا در نظر بگیرند.

در ادامه حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان فرایند انتخاب و گزینش دانش‌آموزان حاضر در جلسه، مکاتبات صورت‌گرفته با آموزش و پرورش شهر تهران، شهرستان‌های تهران، ارسال پرسشنامه الکترونیکی و دریافت نظرات و پیشنهادات دانش‌آموزان و پایش بهترین نظرات و دعوت نفرات برتر را تشریح کرد.

در ادامه دانش‌آموزان موارد مدنظرشان را مطرح کردند.

انتقاد نسبت به محتوای کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی، نوع تدریس و محتوای کتاب‌های فیزیک و شیمی، نوع پرداختن کتاب روانشناسی به مسائل، محتوای کتاب ادبیات فارسی عمومی پایه‌ها، مطالب معرفی شاعران و ادیبان در این کتاب، محتوای کتاب علوم و فنون ادبی، کاربردی نبودن مطالب کتاب‌های اقتصاد و ریاضی، مطالب از هم گسیخته، منسجم نبودن و کاربردی نبودن کتاب‌های عربی، مشکلات بسیار کتاب زبان انگلیسی، معضل جدید نظام آموزشی و آموزش زبان چینی و پابرجا بودن مشکل آموزش زبان انگلیسی و ... از جمله مسائلی بود که دانش‌آموزان به صورت صریح به رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مؤلفان کتاب‌های درسی انتقال دادند.

در این نشست، جمعی از دانش‌آموزان داوطلب و منتخب اداره کل آموزش و پرورش شهر و شهرستان‌های تهران و همچنین سازمان استعدادهای درخشان حضور داشتند. این دانش‌آموزان طی روزهای اخیر بخشی از ایده‌ها، نظرها و پیشنهادهای خود در خصوص برنامه‌ها و کتاب­‌های درسی را اعلام کرده‌اند.

شایان ذکر است، تعدادی از همکاران سازمان پژوهش، مسئولان حوزه‌های تربیت و یادگیری، مؤلفان کتاب‌های درسی، کارشناسان عرصه تعلیم و تربیت، کارشناسان آموزشی، اصحاب رسانه، والدین نیز در این نشست حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار