آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی

تهران (پانا) - عملیات اجرایی ساخت ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در بیست و پنجمین پویش امید و افتخار آغاز شد.

کد مطلب: ۱۳۴۵۳۲۱
لینک کوتاه کپی شد
آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی

در بیست و ششمین رویداد امید و افتخار کلنگ احداث ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی بر زمین زده شد که قسمتی از این تعداد مربوط به تامین مسکن سازمان آتش نشانی واقع در منطقه ۱۹ بود. در حاشیه این مراسم زاکانی در سخنانی گفت:بسیار خشنودم امروز در منطقه ۱۹ شاهد آغاز پروژه ساخت ده هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی هستیم، پروژه ای که نتیجه آن گره گشایی از مشکلات مردم است

وی در ادامه افزود: وجود بی عدالتی در تهران و فاصله طبقاتی بین شمال و جنوب پایتخت یکی از مسائل آزاردهنده است. از وعده‌های مدیریت شهری جدید کم کردن این فاصله طبقاتی بود و پروژه امروز نیز یکی از نماد های اجرایی شدن این وعده است.

زاکانی با اشاره به این مهم که هدف مدیریت شهری ارائه خدمات به تمامی شهروندان است گفت: محور تلاش های ما رفع بی عدالتی در تهران است. به همین جهت معتقدیم بعضی از مناطق شهر مانند مناطق جنوبی از جمله مناطق ۱۸،۱۹ و ۲۰ نیاز به توجه بیشتر دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: مناطقی مانند منطقه ۱۹ ظرفیت های قابل توجهی دارند که باید به خوبی از آنها استفاده کرد و در آینده‌ای نزدیک چهره این مناطق از شهر تهران را دگرگون نمود.

شهردار تهران مدیریت مشارکتی را یکی از رویکردهای مهم مجموعه تحت مسئولیت خود دانست و گفت: در تلاشیم از تمامی ظرفیت‌های موجود در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف استفاده کنیم. به عنوان مثال در همین نقطه از شهر تهران با همکاری موقوفه مدرسه مروی و حضرت آیت الله تحریری به دنبال ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی با کیفیت برای شهروندان تهرانی می باشیم.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ناامنی های متعدد در شهر تهران افزود: راه‌حل مقابله با مخاطرات پایتخت تلاش برای آبادانی و سازندگی است. باید در میدان عمل وارد شویم و از دانش کافی و سرعت و همت بالا بهره ببریم تا با عمل شهرمان را به لحاظ مادی و معنوی آباد کنیم.

زاکانی در ادامه گفت: بهترین حوزه برای آبادانی شهر تهران مسکن است. ما به مردم وعده دادیم مسئله بدمسکنی و بی مسکنی را حل کنیم. در همین رابطه از طریق تسهیل گری به دنبال ایجاد فضایی برای ساخت و ساز برای عموم مردم هستیم تا کسانی که امکان ساخت مسکن مستحکم دارند، بتوانند با استفاده از این تسهیلات در ایمن سازی شهر تهران به ما کمک کنند.

وی در ادامه افزود: عمر ساختمان ها در کشور ما تقریباً ۳۰ سال است که این عمر پایین می باشد و بعد از سه دهه عملیات تخریب آن سبب تحمیل هزینه اضافی برای مجموعه مدیریت شهری و شهروندان می‌شود. امروز سازندگان خوب کشور ما با ساختن خانه های ایمن مسیری را دارند طی می کنند که به متوسط عمر ساختمان ها روز به روز افزوده و به عدد ۷۰ تا ۱۰۰ سال نزدیک می شود.

شهردار تهران در بخش پایانی سخنان خود گفت: ما وظیفه‌ای جز کار برای شهروندان نداریم زیرا عقب افتادگی ها زیاد است همت ما فارغ از هیاهوی های بیرونی باید معطوف به گره گشایی از زندگی مردم باشد تا با این کار امید در زندگی شهروندان ایجاد بکنیم. این ظلم بزرگی است که عده‌ای در کشور ما به دنبال سیاه نمایی از وضعیت موجود هستند، در حالیکه آینده روشن است و مشکلات فعلی نیز با همت مضاعف رفع خواهد شد.

در این مراسم حمید رضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهار کرد: امروز مفتخریم ساخت ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را شروع کنیم؛ سال گذشته که شهردار تهران بحث مداخله شهرداری در موضوع مسکن را به عنوان یک راهبرد مطرح کرد در شرایطی بود که اتفاقاتی که طی سال‌های گذشته در بخش خصوصی و عمومی افتاده بود نشان می داد که مشارکت در بخش مسکن کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: آمارها نشان می داد که در تهران اگر نرخ تخریب و استهلاک را دو درصد در نظر بگیریم -با توجه به تعداد پارسل های شهر - و اگر عمر ساختمان را ۵۰ سال در نظر بگیریم، باید سالانه ۲۰ هزار پروانه ساختمانی در تهران صادر شود.

وی افزود: آمار صدور پروانه در اواخر دهه ۹۰ به ۵ هزار پروانه رسیده بود و باید در این سالها ۲۸ تا ۳۲ هزار پروانه ساختمان صادر می شد. این نشان می داد که راهبرد شهرداری در مداخله در بحث مسکن یک ضرورت است و این مداخله باعث شده که شهرداری تا حدود ۸۰ هزار واحد مسکن در بخش هایی که مداخله کرده را مدیریت کند.

صارمی ادامه داد: خبر خوشی که امروز می توانیم به مردم اعلام کنیم این است که با مصوبات کمیسیون ماده پنج در بافت فرسوده و مشوق های بند ۱۵ در برخی از مناطق بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد پروانه ساختمانی در بخش‌هایی از بافت های فرسوده رشد داشته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اضافه کرد: شهرداری تهران در موضوع مسکن مداخله مستقیم ندارد بلکه یک مداخله تعریف شده دارد؛ بعد از یک فرایند چندین ساله که کاهش صدور پروانه داشتیم در این دوره تا کنون در بحث صدور پروانه های ساختمانی نسبت به سال گذشته ۱۵۰۰ پروانه افزایش داشتیم و امیدواریم تا پایان سال این تعداد به ۸ هزار پروانه برسد.

وی عنوان کرد: در ساخت‌وساز های مدیریت شده تمام استانداردهای لازم رعایت می شود و در بحث کیفیت و تغییر در تکنولوژی ساخت طی سال‌های گذشته اتفاقات مناسب و ویژه‌ای افتاده است.

صارمی با اشاره به سخنان یکی از مدیران سابق شهری تهران که اعلام کرده بود که زلزله به تهران نزدیک است، گفت: این دوستان باید به‌ این سوال ما پاسخ بدهند که چگونه با برنامه ریزی های آنها آمار صدود پروانه در بافت فرسوده از ۱۱ هزار پروانه به ۱۴۰۰ پروانه رسید؟ آیا نباید در استراتژی های خود دقت می کردند؟ آنها باید پاسخگو باشند. با این اقدامات آنها رشد قیمت زمین به ۷۰ درصد در برخی مناطق رسید و محدودیت طبقه ایجاد شد، قاعدتا سود آوری کاهش پیدا کرده و ساخت کم شد و امروز ما مدعی هستیم که چرا دوستان به وظایف شان عمل نکردند و امیدواریم تهران را به رونق ساخت و ساز برسانیم.

قدرت الله محمدی هم در این مراسم با بیان این که با عنایت به دستور شهرار تهران از خردادماه ۱۴۰۱ در سازمان آتش نشانی با توجه به بروز مشکلات انباشته شده در ۱۰ سال گذشته، رفع مشکلات معیشت پرسنل در دستور کار قرار گرفت گفت :‌ از ۱۸ چالشی که برای خانواده آتش نشانی بررسی شد، شاکله حل همه این مشکلات به مسکن کارکنان بر می گشت. با بررسی هایی که انجام شده از ۵۳۰۰ پرسنل آتش نشانی ۴ هزار نفر فاقد مسکن هستند که اغلب در حاشیه شهر تهران مستاجر هستند. برخی دیگر از ساکنان تهران نیز مجبور به کوچ به اطراف تهران شده اند.

وی افزود: با توجه به تاکید شهردار برای رفع این مشکل، موضوع را پیگیری کردیم و ساخت ۴ هزار واحد مسکونی برای کارکنان آتش نشانی هدف گذاری شده است. با توجه به اینکه تجربه نشان داده که تعاونی های مسکن در تولید مسکن ناکام می مانند، بهترین روش برای حل این مشکل، ورود بخش خصوصی است. مطمئنیم که ظرف ۱۸ تا ۲۰ ماه مسکن کارکنان آتش نشانی تحویل می شود.

محمدی ادامه داد: در بحث نحوه واگذاری، این واگذاری برای کارکنان ۵ سال خدمت به بالا است و اولویت بندی بر اساس سنوات خدمتی است. اولین پروژه از ساخت ۴ هزار واحد مسکونی امروز کلید می خورد و پروژه بعدی تا قبل از پایان سال در حکیمیه و تهرانپارس شروع می شود و ظرف ۶ ماه باید ساخت همه ۴ هزار واحد شروع شود و بعد از ۱۸ تا ۲۰ ماه کارکنان آتش نشانی صاحب مسکن شوند.

وی در پایان از مدیران موقوفه مروی برای در اختیار قراردادن زمین جهت ساخت مسکن در این پروژه تقدیر کرد.

حجت الاسلام مهدی عبداللهی مدیر حوزه علمیه مروی هم با بیان اینکه با رویکرد جدید مدیریت شهری، تلاش بر تفاهم شهرداری با موقوفات مروی و تغییر عملکردها است، اظهار کرد: در نتیجه این تلاش ها پهنه بندی های منطقه با همت شهردار سابق منطقه تغییر کرد و یکی از نتایج آن کلنگ زنی ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است‌.

وی با بیان این مطلب که در این تفاهم نامه همچنین تفاهم برای ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی بین موقوفات‌ و شهرداری انجام شده است، افزود: از شهرداری تقاضا داریم برای ارتقای زیرساخت‌های شهری و فرهنگی در منطقه ۱۹ تلاش کند تا شاهد شادی مردم این منطقه باشیم.

علیرضا زاکانی در حاشیه مراسم به رسانه ها گفت: امروز توفیق داریم ساخت ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را آغاز کنیم که در مناطق مختلف ساخته می‌شود اما ۱۱۴۰ واحد آن در منطقه ۱۹ ساخته می‌شود. به لطف الهی شرایط به سمتی است که در همین منطقه ساخت مسکن برای پرسنل آتش نشانی محقق خواهد شد. این موضوع از سال گذشته آغاز شده و تحت عنوان قرارگاه جهادی مسکن هدف گذاری انجام شده تا سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود. در حقیقت شهرداری تهران در این راستا تسهیلات ایجاد می‌کند، یا با مواجهه فعال این نیاز اساسی مردم را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند که انبوه سازان نیز وارد این عرصه شوند.

وی افزود: امروز ظرفیت‌هایی را فعال کردیم و بالغ بر ۳۰ هزار مسکن در حال ساخت است. کاری که آغاز شده تحول و رونق را در مناطق مختلف تهران به همراه خواهد داشت. این کار آغاز شده و یک سال و نیم آینده خروجی ساخت مسکن‌ها مشخص خواهد شد. ۷۱ هزار واحد نیز در نوبت دریافت پروانه است.

زاکانی ادامه داد: با آغاز ساخت این واحدهای مسکونی فعالیت در این حوزه برای سال آینده تشدید خواهد شد و در منطقه ۱۹ موقوفه مروی ۴۰۰۰ واحد مسکونی خواهد ساخت و این واحدهای مسکونی تحت عنوان مسکن الگو با تمام سرانه‌های هفتگانه ساخته و تحویل افراد خواهد شد.

شهردار تهران در خصوص مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر کمک ۱۵ میلیاردی به مردم زلزله زده خوی گفت: در حال حاضر ناظر به تمام وقایع ایران بخشی از تلاش ما به رفع آلام مردم اختصاص پیدا می‌کند همانند موضوع آبادان و سیل امامزاده داوود که حضور فعالی داشتیم.

وی تاکید کرد: از سه روز قبل در خوی حضور جدی داشتیم و کمک کردیم و مصوبه امروز شورا در قالب تشدید این کمک‌ها می‌تواند زمینه بهتر خدمت را فراهم کند و در حال حاضر سه الی چهار مجموعه ما درگیر زلزله خوی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار