در نشست خبری فیلم «هفت بهار نارنج» مطرح شد

گل سفیدی: علی نصیریان به دلیل کهولت سن و خستگی گفت که توانایی حضور در جشنواره را ندارم

تهران (پانا) - نشست خبری فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج» با حضور فرشاد گل‌سفیدی (کارگردان)، پیام آزادی (آهنگساز)، زهره سیه‌پوش(چهره‌پرداز)، حسین مشعلی و امید محمدی‌پور (صداگذاران) در سالن کنفرانس پردیس ملت برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۴۴۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
گل سفیدی: علی نصیریان به دلیل کهولت سن و خستگی گفت که توانایی حضور در جشنواره را ندارم

در بخشی از این نشست فرشاد گل سفیدی کار‌گردان این فیلم با اشاره به اینکه علاقه ندارد به عنوان کارگردان در سینما فعالیت کند گفت: زمانی که ساخت این فیلم به من پیشنهاد شد، مخالفت کردم. چراکه دوست داشتم مدیرفیلمبرداری بمانم. همچنان هستم و خواهمماند. بعد از این فیلم هم همچنان همین نظر را دارم مگر اینکه قصه یک فیلم سر ذوقم بیاورد.

وی ادامه داد: ژانر فیلم را خیلی دوست داشتم ملودرام عاشقانه‌ است‌.

این کار‌گردان خاطرنشان کرد: ساخت این پروژه من را اذیت کرد زیرا در ابتدا قرار بود من کارگردان و فیلمبردار باشم در حالی که روزپنجم فیلمبرداری متوجه شدم از پول و سرمایه خبری نیست. یعنی سرمایه‌گذار ماجرا را کنسل کرد و من دو راه داشتم که یا فیلم را بسازمیا دیگر ادامه ندهم. شرایط مالی سختی داشتیم و من به خاطر استاد علی نصیریان پروژه را ادامه دادم.

در ادامه این نشست پیام آزادی با اشاره به ساخت موسیقی برای این فیلم گفت: این فیلم، سه الی ۴ ماه طول کشید. من در ابتدا فیلم رادیدم و دوست داشتم و پس از آن‌، ضبط موسیقی را آغاز کردیم. برای موسیقی ِ فیلم، از کمانچه و سه‌تار هم استفاده کردیم. همچنین کهانتخاب ترانه‌های قدیمی هم به عهده بنده بود.

حسین مشعلی یکی از صداگذاران فیلم نیز با اشاره به سختی های حضور در این پروژه گفت: فیلم به دلیل اینکه لوکیشن‌های محدوددارد، صداگذاری بسیار دشواری داشت. برخلاف اینکه خیلی‌ها شاید متوجه سختی آن نشوند. ما در روند فیلم، ماجرا را به گونه‌ای پیشبردیم که کاراکتر اصلی خیلی با رادیو ارتباط بگیرد. یعنی صداها و حرف‌هایی که دوست داشت بشنود را از رادیو می‌شنوید. ما تلاشکردیم کاراکتر با «صداها» مرز بین بودن و نبودن را تجربه کند.

گل سفیدی در ادامه به تشابه اسمی شخصیت اصلی فیلم با شمس لنگرودی اظهار کرد: نام شمس توی فیلم، از آقای شمس لنگرودیگرفته نشده. این فیلم بخشی از قصه زندگی آقای نصیریان است و تا پایان عمر همسرشان از مراقبت کردند.

وی اضافه کرد: علی نصیریان در ۸۳ دقیقه، یک تنه کل فیلم را پیش می‌برد. روند تولید سخت بود و ایشان در تمام کار همراه ما بود. ازنظر من باید فیلمنامه‌هایی نوشته شود که بتوان از پیشکسوتان استفاده کرد.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا این قصه را در مدیوم فیلم کوتاه نساخته‌اید، گفت: من فکر می‌کنم فیلمی درست است که تماشاچیمدام رو صندلی سینما تکان نخورد. فیلم خسته‌کننده نبود و ریتم کندی هم نداشت. در واقع ابتدا و انتهای درستی داشت. اگر قرار بوداین فیلم کوتاه شود، حتماً فیلم کوتاه می‌ساختم اما این فیلم بلند است.

وی همچنین به عدم حضور تهیه کننده در فیلم اشاره کرد و گفت: با شناختی که از محمد کمالی‌پور دارم، می‌دانم که ایشان اهل تحریمکردن نیست و دلیل حضور نداشتنشان به این دلیل است که درگیر ساخت فیلمی هستند و شرایط برای حضورشان مهیا نشد.

کارگردان در پاسخ به این سوال که استفاده عدد هفت در نام و در فیلم به عنوان نماد در ذهن شما بود گفت: عدد هفت عدد مقدسی است و از دیرباز همه این را می دانند.

وی همچنین به چالش ها و دلگرمی کار با آقای نصیریان نیز گفت: زمانی که آقای نصیریان قرار بود در خدمتشان باشیم در سال ۱۳۹۹پروانه ساخت گرفتیم ۱۴۰۰ شروع شد و به جشنواره پارسال نرسید و این یک سال روی صدا و موسیقی و ... کار کردیم. آقای نصیریان۸۸ ساله شان و باید مراعاتشان کنیم بسیار کمک من کرده اند به خصوص در شعرهایی که در فیلم می خوانند.

وی در ادامه با اشاره به نمادهای فیلم و حضور یک گربه گفت: گربه‌ای که در فیلم نشان دادیم، به نوعی نگهبان در خانه بود و رنگ مشکیهم نماد برزخ بین این دنیا و مرگ است.

وی ادامه داد: زمانی که فیلمنامه به دستم رسید، بیشتر جذب فیلمبرداری شدم تا اینکه بخواهم از لحاظ کارگردانی نگاه کنم. با ساخت«هفت بهار نارنج» نمی‌خواستم خودم را کارگردان هنری معرفی کنم و فیلم فلسفی بسازم بلکه تنها موقع ساخت، جذب فیلمنامه و قصهشده‌ بودم و به همین دلیل این نوع روایت را انتخاب کردم.

وی همچنین به عدم حضور علی نصیریان در نشست خبری گفت: جای علی نصیریان خالی است. ایشان به دلیل کهولت سن و خستگی گفتند که توانایی حضور در جشنواره را ندارم. این هنرمند نامه‌ای را به دبیر جشنواره فیلم فجر ارسال کردند اما به دلیل شیطنت برخی،این نامه منتشر شد و رسانه‌ها به گونه‌ای وانمود کردند که آقای نصیریان از شرکت در این فستیوال انصراف دادند در حالی که اینگونه نبوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار