با وجود تاکید استاندار برای پاسخگویی مدیران استانی به رسانه‌ها؛

برخی مدیران استانی خراسان جنوبی «پاسخگو» نیستند

جواد قناعت: وقت گذاشتن برای مردم از شاخص‌های مدیریت در دولت مردمی است/ رسانه‌ها را اتاق فکر خود می‌دانم/ مدیر غیرپاسخگو از جنس مردم نیست

بیرجند (پانا) - برخی از مسئولان با وجود وظایف قانونی خود پاسخگوی رسانه‌ها نیستند و این در حالی است که رسانه به عنوان یکی از ارکان دموکراسی، پل ارتباطی بین مسئولان و مردم به‌شمار می‌رود و استاندار نه فقط در روز معارفه که در جلسات مختلف بر انجام این وظیفه حساس تاکید کرده است اما به عنوان مثال یکی از معاونان وی که در ستادهای مختلف نیز مسئولیت‌های مهمی دارد در پاسخگویی تعلل می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۴۱۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
برخی مدیران استانی خراسان جنوبی «پاسخگو» نیستند

در تعریف مسئول می‌گویند: کسی که وظیفه، تکلیف و تعهد انجام کاری دارد و در برابر انجام آن نیز باید پاسخگو باشد و این پاسخگویی نه تنها به مقام ارشد بلکه باید پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه‌ها نیز باشد.

پاسخگو نبودن مسئول به مطالبات و تماس‌های خبرنگاران به 2 دلیل می‌تواند باشد یا هیچ حرفی برای گفتن ندارد یعنی هیچ عملکردی نداشته که بخواهد آن را ارائه دهد یا اینکه به اندازه‌ای کار می‌کند که فرصتی برای پاسخگویی ندارد. اگر دلیل اول، علت عدم پاسخگویی مسئول است که باید توبیخ و برکنار شود و اگر مسئول به دلیل دوم نمی‌تواند پاسخگو باشد که در اینجا توجه به چند نکته ضروری است.

اول اینکه وقتی فردی مسئولیت کاری را می‌پذیرد باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرد و بداند که در کنار تمام فعالیت‌ها و درگیری‌های روزانه باید فرصتی هم برای پاسخگویی به افکار عمومی داشته باشد و اگر توانایی این کار را ندارد، بهتر است که مسئولیت را نپذیرد، دوم اینکه هیچ مسئولی به آن اندازه سرش شلوغ نیست که بگوید اصلا فرصتی برای پاسخگویی ندارم، سوم اینکه پاسخگویی به رسانه و خبرنگاران نیاز به زمان زیادی ندارد، چرا که حداکثر زمانی که برای یک مصاحبه تلفنی نیاز است بیشتر از 10 دقیقه نخواهد بود و از طرفی پاسخگو نبودن مسئول به معنای این است که وی اهمیتی به رسانه و افکار عمومی نمی‌دهد.

مسئولانی در استان خراسان جنوبی هستند که پاسخی به خبرنگاران نمی‌دهند و جای تاسف اینکه حتی برخی از معاونان استاندار نیز پاسخگوی خبرنگاران نیستند و نکته اینجاست که اگر مسئولان ارشد استان پاسخگوی خبرنگاران نباشند چه انتظاری از سایر مسئولان و مدیران می‌توان داشت؟

در جلسه‌ام، تماس می‌گیرم

خبرنگار امروز خراسان جنوبی از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون بطور متوسط ماهانه دو پیامک حاوی سوال و حداقل چندین تماس با معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی داشته تا در مورد موضوعات مختلف استان و بویژه مرکز استان با این مقام مسئول مصاحبه چند دقیقه ای داشته باشد که تنها جوابی که دریافت کرده این بوده که:

"متأسفم، الآن نمی‌توانم صحبت کنم."
"در جلسه‌ام. در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرم."

خبرنگار ما در این تماس‌ها و پیامک‌ها سوالاتی در مورد پروازهای استان، پروژه انتقال آب، راه آهن، وضعیت اراضی پادگان 04، پروژه های نیمه تمام استان، وضعیت مصوبات سفر. اول هیات دولت و.... را مطرح کرده که در هیچ کدام از این موارد موفق به مصاحبه تلفنی نشده است.

دو ماه پیگیری برای مصاحبه حضوری

علاوه بر این خبرنگار ما بعد از اینکه موفق به مصاحبه تلفنی با آقای معاون نمی شود از مهر ماه جاری بطور مرتب از طریق روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی پیگیر مصاحبه حضوری می‌شود تا بتواند برای اولین بار یک نشست تخصصی با حوزه معاونت عمرانی داشته باشد که بازهم این پیگیری‌ها بی‌نتیجه می‌ماند و از طریق روابط عمومی بطور مرتب عنوان می‌شود که در حاشیه جلسات سوالات خود را بپرسید.

در نهایت به برکت سفر دوم هیات دولت به خراسان جنوبی در اواخر آذرماه جاری نشست خبری معاون عمرانی استانداری برگزار، جلسه‌ای که بیشتر مطالب و سوالات مطرح شده پیرامون سفر هیات دولت و مصوبات دور اول بود و باز هم به سوالات مختلف خبرنگاران در سایر حوزه‌ها پاسخ داده نشد.

بعد از این تاریخ هم خبرنگار ما چندین تماس با معاون عمرانی استاندار داشته که باز هم پاسخش "متأسفم، الآن نمی‌توانم صحبت کنم." بوده است.

پاسخگو نیستند

البته عدم پاسخگویی به خبرنگاران مختص برخی معاونان استاندار نیست و مسئولان دیگری نیز هستند که پاسخی برای خبرنگاران ندارند و حتی این رویه در بین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد و نماینده‌ای که در سال اول نمایندگی خود پاسخگوی خبرنگاران بوده و بعد از گذشت یکسال از فعالیت خود دیگر تمایلی به پاسخگویی به رسانه‌ها ندارد.

هر چند مسئولانی هم هستند که پاسخگویی به رسانه را وظیفه خود دانسته در برابر سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهند که از حق نباید گذشت.

نکته دیگری که در این رابطه باید گفته شود این است که برخی از مسئولان در حالی از نداشتن فرصت برای پاسخگویی، سخن می‌گویند که مصاحبه با مقام‌های ارشد و مافوق آن‌ها خیلی راحت‌تر است.

استاندار : عدم پاسخگویی قابل قبول نیست

استاندار خراسان جنوبی در جلسات مختلف از جمله شورای اداری مرداد ماه سال جاری عدم پاسخگویی مدیران را غیرقابل قبول دانسته و گفته: این در شأن مدیران نیست که پاسخگوی اصحاب رسانه نباشند.

جواد قناعت به مدیران و مسئولان ارگان‌ها تاکید کرده است که باید گزارش عملکرد به رسانه‌ها دهند و از رسانه‌ها نیز درخواست کرد تا مطالبه‌گری را پیشه راه خود دهند؛ اما ظاهرا برخی از آقایان مدیر خود را از استاندار بالاتر می‌دانند و به رسانه‌ها و یا بهتر بگویم به مردم پاسخگو نیستند.

مدیر غیرپاسخگو از جنس مردم نیست

استاندار خراسان جنوبی هم‌چنین در اولین نشست با مدیران مطبوعات، خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه استان گفت: مدیری که پاسخگوی اصحاب رسانه و مطالبات جامعه نباشد، از جنس مردم نیست و در دولت سیزدهم جایگاهی ندارد.

قناعت افزود: اینکه می‌گویید مدیری جواب نمی‌دهد یا برای پاسخگویی باید ساعت‌ها پشت درب اتاقش معطل شوید، این همان فاصله نجومی دولت و مردم است که مورد قبول ما هم نبوده و این مدیر از جنس مردم نیست.

لزوم کاهش فاصله دولت و ملت

وی هم چنین در این جلسه اذعان داشت: آنچه از همه بیشتر مردم را ناراحت کرد علاوه بر اینکه به سفره و کسب و کار مردم آسیب زد، آسیب به اعتماد مردم بود و دولت سیزدهم می‌خواهد این اعتماد را به مردم بازگرداند و فاصله بین ملت و دولت را کم کند.

وی تصریح کرد: بنابراین هر مدیری که پاسخگوی اصحاب رسانه و مطبوعات نباشد یعنی از جنس مردم نبوده و جای او در دولت سیزدهم نیست.

مدیران هر لحظه پاسخگو باشند

استاندار خراسان جنوبی از دولت سیزدهم به عنوان نوید رهایی از تفکر غیرانقلابی یاد کرد و گفت: اگر قرار است استان پیشرفت کند باید خبرنگار در چارچوب اخلاق، انصاف، منطق و نقادانه حرف بزند، مدیر هم نباید آرام و هر لحظه باید پاسخگو باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت مردمی یعنی مدیر دستگاه اجرایی باید از جنس مردم باشد افزود: برخی افراد چون کم‌تحرک هستند تصور می‌کنند کار جهادی، کار بی‌حساب و کتاب بوده و کارشناسی شده نیست.

قناعت، وقت گذاشتن برای مردم را از شاخص‌های مدیریت در دولت مردمی برشمرد و گفت: رسانه‌ها باید دل بسوزانند که می‌سوزانید و باید مشکلات و مطالبات مردم را در کنار نقاط قوت انعکاس دهید.

استاندار خراسان جنوبی یکی از وظایف اساسی، کلیدی و خطیر رسانه‌ها را اعتمادسازی بین مردم دانست و گفت: برخی مدیران با عملکرد خود باعث شدند اعتماد مردم به نظام کمرنگ شود و رسانه‌ها باید این اعتماد را برگردانند.

وی با بیان اینکه نقد باید منصفانه، بدون کم و کاست و حب و بغض باشد افزود: علاوه بر اینکه باید به چالش‌ها و مشکلات استان پرداخته شود در کنار آن توجه به راهکارها نیز مهم است.

عذر بدتر از گناه

قناعت با این پیشنهاد که هر رسانه می‌تواند یکی از محورهای توسعه استان را دنبال و پیگیری کند گفت: انتظار دارم مدیران کم‌تحرک را به تلاش و تکاپو وادار کنید چرا که پاسخگو نبودن مدیران عذر بدتر از گناه است.

وی اظهار کرد: رسانه‌ها ظرفیتی برای استان هستند اما شاید این موضوع را برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی درک نکنند.

رسانه‌ها را اتاق فکر خود می‌دانم

استاندار خراسان جنوبی گفت: رسانه‌ها را اتاق فکر و مشاور امین خود می‌دانم و این به نفع ما، استان و مردم است و اگر رسانه‌ها و مدیران با همدیگر همراه و همسو باشند، استان و مردم بُرد می‌کنند.

وی افزود: ما رسانه‌ها را در مقابل خود نمی‌دانیم بلکه در کنار خود می‌بینیم و رسانه‌های مختلف نیز ضمن حفظ استقلال خود باید پیشرفت و تعالی استان را هدف عالی قرار دهند.

خبرنگار: نرگس حمیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار