برگزاری وبینار آموزش آسیب‌های فضای مجازی در مشهد

مشهد (پانا) - همزمان با پویش سراسری کودک سایبری و هماهنگی با پلیس فتا استان خراسان‌رضوی، وبینار آموزش آسیب‌های فضای مجازی توسط آموزش و پرورش ناحیه6 در بستر شاد برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۳۹۶۸۲
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری وبینار آموزش آسیب‌های فضای مجازی در مشهد

همزمان با پویش سراسری کودک سایبری و هماهنگی با پلیس فتا استان خراسان رضوی، وبینار آموزش آسیب‌های فضای مجازی توسط آموزش و پرورش ناحیه6 مشهد با حضور کارشناس پلیس فتا و برخی از مسئولین آموزش و پرورش ناحیه 6 مشهد در بستر شاد برگزار شد.

رمضانعلی مسعودی نژاد، مدیر آموزش و پرورش ناحیه6 مشهد در این وبینار گفت: با توجه به شرایط جامعه و پیشرفت علم و تکنولوژی، فضای مجازی در میان مردم فراگیر شده و به جایی رسید که همه افراد به آن دسترسی دارند. برای استفاده درست از فضای مجازی باید به سواد رسانه و اطلاع رسانی بیشتر در رابطه با آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: ما امروزه مشکلات اساسی در فضای مجازی داریم، زیرا فرزندان‌‌ ما با احساس هستند و مسائل موجود در فضای مجازی با احساسات آنان سروکار دارد و این مسئله موجب ناتوانی فرزندان در تشخیص احساس خوب و بد شده است. ما باید به فرزندان خود آموزش دهیم که در فضایی مجازی چه چیزی را انتخاب کنند و به دنبال چه اهدافی باشند. متاسفانه به دلیل دسته‌بندی نشدن فضای مجازی، بچه‌ها به هر شکلی وارد این فضا می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: ما موظف هستیم برای پیشگیری از آسیب‌ها و مشکلاتی که برای دانش آموزان و کودکان ما از لحاظ تربیتی و روانی در فضای مجازی به وجود می‌آید، هشدارهای کافی را به آنان بدهیم.

تکتم حق بیان، کارشناس پلیس فتا در ادامه این وبینار گفت: استفاده از فضای مجازی، نیازمند یادگیری سواد آن پیش از ورود به آن فضا است، عدم فرهنگ کافی و استفاده نادرست از فضای مجازی موجب ایجاد معضلاتی می‌شود. 27سازمان، ارگان و نهاد، مسئول فرهنگ سازی هستند. اگر ما دست به دست هم ندهیم، دانش آموزان ما از تربیت لازم، بی‌بهره خواهند بود.

وی افزود: یکی از بحث‌های جامعه امروز این است که چگونه در فضای مجازی شهروند خوبی باشیم. فرزندان‌‌ ما بومی دیجیتال و فضای مجازی هستند و جلو بودن سواد و دانش آن‌ها از والدین خود طبیعی است. برای از بین بردن این موضوع، از استفاده از واژه‌های باید و نباید در کلام خود پرهیز کنید و با برقراری ارتباط صمیمی و نزدیک با فرزند خود، از افق فکری آن‌ها مطلع شوید تا بتوانید از آسیب‌های این فضا، جلوگیری کنید.

وی بیان کرد: هر چیزی را در فضای مجازی مشاهده کردید، تا زمانی که منبع موثق آن را پیدا نکرده‌اید، آن را باور نکنید و از انتشار آن خودداری کنید. فضای مجازی، فضای دیده شدن است و هرکس مخاطب و دنبال کننده بیشتری داشته باشد، موفقیت بیشتری کسب کرده است و چنین موضوعی موجب پررنگ شدن دروغ می‌شود و افراد برای کسب درآمد به شایعه پراکنی، بزرگ‌نمایی و دروغ می‌پردازند.

حق بیان افزود: از آنجایی که کودکان، آینده سازان کشور هستند و به عبارتی با فضای مجازی بزرگ شده‌اند، انتظار داریم توجه آموزش و پرورش و دیگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی جلب شود و نسبت به فرهنگ‌سازی اقدام کنند. پلیس فتا، این اهمیت و ضرورت را به درستی درک کرده است و سالانه ضرورت سواد رسانه و استفاده صحیح از آن را به کاربران فضای مجازی گوشزد می‌کند و در همین راستا پویشی با عنوان کودکان سایبری راه اندازی شده است که تا 21دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما با پیشگیری می‌توانیم امنیت خود را در فضای مجازی ارتقا دهیم تا دچار مشکلی نشویم. گذرواژه‌های ده مرحله‌ای و آنتی ویروس، از مواردی هستند که به ارتقا امنیت در فضای مجازی به ما کمک می‌کنند. توصیه پلیس فتا برای رمز گذاری این است که از رمزهای ترکیبی، کاراکترهای ویژه و بیش از 8کاراکتر استفاده شود تا از هک شدن جلوگیری کند. دسترسی به گوشی موبایل از طریق بدافزارها و روش‌های دیگری از جمله کلیک بر روی لینک‌های آلوده، موجب قرار گرفتن دسترسی‌هایی در اختیار فرد مهاجم می‌شود.

وی توضیح داد: پیش از تهیه ابزار الکترونیکی برای فرزندان خود، مسئولیت پذیری و بلوغ فکری او را در نظر داشته باشید. شما با مراجعه به سایت سایبر پلیس ، می‌توانید مطالبی را در رابطه با کودکان کسب کنید و آموزش‌های لازم را در این سایت مشاهده کنید. بازی‌های رایانه‌ای، مزایا و معایبی دارند. اگر از این بازی‌ها به درستی استفاده شود، موجب پویایی ذهن، شکوفایی خلاقیت و مهارت ورزی فرزندان‌ما می‌شود؛ اما اگر به صورت نادرست از این بازی‌ها استفاده شود، باعث بروز مشکلات می‌شود. کارشناسان بررسی کردند که اگر فرزندان بیش از 3ساعت به مشاهده تلویزیون، بازی رایانه‌ای و فعالیت در فضای مجازی بپردازند، موجب استفاده افراطی فرزندان می‌شود. سایت اسرا ، سایتی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی است که بازی‌های متناسب با سنین را دسته‌بندی کرده است.

وی اشاره کرد: با پیامک کردن کدملی خود به سامانه‌های پیامکی 3000150 و یا 3000504901 می‌توانید تعداد سیمکارت‌هایی که با نام شما ثبت شده است را مشاهده کنید و درصورتی که سیمکارت ثبت شده در اختیار شما نباشد، می‌توانید نسبت به سلب امتیازآن اقدام کنید. پیشنهاد ما برای خرید اینترنتی این است که از سایت‌هایی استفاده کنید که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند، خرید کنید. این نماد، متعلق به سازمان صنعت، معدن و تجارت است و با کلیک بر روی این نماد می‌توانید مشخصات فروشگاه، آدرس، شماره تماس و دیگر اطلاعات سایت را دریافت کنید.

حق بیان در پایان گفت: با مراجعه به سایت پلیس فتا یا 096380 شماره مرکز فوریت‌های پلیس فتا است، می‌توانید از حضور کارشناسان پلیس فتا بهره‌مند شوید.

دانش آموز خبرنگار: ستاره خزائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار