مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران:

ذخایر آب تهران در وضعیت نامطلوب؛ کیفیت آب خط قرمز ما است

تهران (پانا) - مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران عنوان کرد امسال سومین سال خشک پی‌درپی در البرز جنوبی و تهران را شاهد هستیم و میزان بارندگی شهر تهران نسبت به سال قبل۴۰درصد کاهش داشته است.

کد مطلب: ۱۳۳۸۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
ذخایر آب تهران در وضعیت نامطلوب؛ کیفیت آب خط قرمز ما است

محمدرضا بختیاری، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با حضور دریک برنامه رادیویی در مورد تداوم وضعیت بحرانی ذخایر آب تهران بیان داشت: میزان بارندگی امسال تهران کمتر از ۵۰ میلی متر بوده است در حالی که میانگین بارش‌ها در سال‌های گذشته بالای ۸۰ میلی متر بوده است.

وی افزود: افزایش حرارت ۲ تا ۳ درجه‌ای دمای هوا، بارش عمده بارندگی‌ها به صورت باران، نبود بارش‌ها و ذخیره برفی و.. از مجموعه عواملی است که باعث شده وضعیت ذخایر آب تهران به وضعیت نامطلوب و نامناسب برسد.

بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر حجم ذخایر آب تهران در مجموع ۵ سد تامین کننده آب شرب تهران امیرکبیر، طالقان، لار، لتیان و.. تا پایان آذر ماه ۲۶۰ میلیون متر مکعب است، در حالی که در سال گذشته حجم ذخایر آب تهران ۳۴۰ میلیون متر مکعب بوده است.

وی ادامه داد: در سال‌های نرمال حجم ذخایر این سدها ۵۰۰ میلیون متر مکعب بوده که امسال حجم ذخایر آب تهران ۵۰ درصد کاهش داشته و وضعیت منابع آب تهران وضعیت نامناسبی است.

در تهران ۷۰ درصد از منابع آب سطحی و ۳۰ درصد زیر زمینی استفاده می‌شود که اکنون ۵۰ درصد منابع آب سطحی و۵۰ درصد منابع آب زیر زمینی استفاده می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در ادامه با بیان اینکه ۷۰ درصد آب خامی که وارد مدار آب شرب می‌شود قابل تبدیل شدن به پساب است اظهار داشت: تا کنون حدود ۹۰ درصد شبکه فاضلاب تهران اجرایی شده و از حدود ۸ هزار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب تهران، ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه در شهر تهران حدود ۱۴ تا ۱۵ متر مکعب در ثانیه فاضلاب تولید می‌شود که عمدتا به مصارف کشاورزی می‌رسد ادامه داد: از مجموع ۱۲ تصفیه خانه تهران تاکنون ۳ تصفیه خانه اجرایی شده است که ۶۵ درصد فاضلاب تهران را پوشش می‌دهد و اجرایی شدن ۹ تصفیه خانه دیگر و تکمیل شبکه فاضلاب تهران نیاز به ۳۶ هزار میلیارد تومان دارد تا شبکه فاضلاب تهران تکمیل شود.

بختیاری بر پیشرفته بودن سیستم تصفیه خانه تهران تاکید کرد و اذعان داشت: در تهران در سیستم تامین آب تهران در هیچ بخشی تزریق مستقیم آب چاه به شبکه وجود ندارد و آب شرب تهران به لحاظ کیفیت توسط وزارت بهداشت و ۳۵۰ آزمایشگاه شرکت آب و فاضلاب استان تهران به صورت لحظه‌ای کنترل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بحث کیفیت آب خط قرمز ما است و آزمایشگاه مرجع آب و فاضلاب تهران که مجهز ترین آزمایشگاه خاورمیانه است کیفیت آب تهران را کنترل می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه کشور ایران کشور خشکی است و ۸۰ و ۹۰ درصد کشور در منطقه خشک و فراخشک قرار دارد و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد کشور در منطقه مرطوب قرار گرفته ادامه داد: شهر تهران نیز در منطقه نیمه خشک کشور قرار دارد و در حدود ۱ درصد مساحت کشور بیش از ۱۲ میلیون جمعیت کشور ساکن شدند که ۲۵ درصد آب شرب کشور را نیز مصرف می‌کنند.

بختیاری اظهار داشت: در تهران یک چالش اساسی وجود دارد که جمعیت بسیار زیادی در وسعت کم سکنی کرده‌اند و با یک کاهش بارندگی دچار مشکلاتی می‌شوند.

وی تصریح کرد: سد‌های پنجگانه تهران سدهای کوچکی هستند و حجم مفید این سدها ۱ میلیارد متر مکعب است در حالی که مصرف آب تهران تقریبا۸۵۰میلیون متر مکعب در سال است و در بهترین شرایط فقط ۱۵۰ میلیون متر مکعب می‌توانیم ذخیره داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: با اصلاح شبکه‌ها و نشت یابی‌های انجام شده در شبکه توزیع آب و فاضلاب تهران میزان پرت آب که در سال ۱۳۹۰ به میزان ۳۰ درصد بوده به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار